"בננה", השיר החדש הראשון של ארקדי דוכין מזה שנתיים, הוא שיר לא קל לעיכול. כבר מעל לחמש שנים שדוכין לא הוציא אלבום חדש (למעט אוסף שירי האהבה שלו בו שולבו כמה שירים חדשים). היום הוא מכריז על אלבום חדש, ולא סתם אלבום חדש - אלבום קונספט, ממש כמו בימים של סרג'נט פפר, או "רדיו בלה-בלה". "הפורמט של קונספט, שהתחיל עוד מימי הביטלס, הוא היחיד שמאפשר לספר סיפור עמוק דרך שירים" אומר דוכין על הפרויקט החדש. "זו פעם ראשונה בחיים שאני לא מדבר רק על עצמי אלא על העולם שסביבי, על אנשים, על המציאות שבה אנחנו חיים. זה לא אלבום אישי, זה אלבום על המכלול האנושי  - אני והעולם". 

"פעם היתה עטיפה יפה, אבל היה גם תוכן"

השיר הראשון שיוצא מהפרויקט החדש, עליו דוכין עבד במשך שנתיים עם זמר ויוצר בשם זמיר גולן, נקרא "בננה", והוא לא נשמע כמו שום דבר ששמענו ממנו עד היום, או בכלל כמו שום דבר ששמענו.

מאיפה הגיעה הבננה לשיר החדש שלך? מה היא מסמלת?

"הרעיון לשיר הזה נולד תוך כדי נסיעה עם זמיר גולן, השותף היצירתי שעובד איתי בשנתיים האחרונות על האלבום הזה. הקשבנו לשיר ברדיו מתוך האלבום המיתולוגי של הוולווט אנדרגראונד, עם עטיפת הבננה של אנדי וורהול. ואז אמרתי לזמיר שפעם היתה עטיפה יפה, אבל היה גם תוכן. יצא לי המשפט הזה, היום 'הכול יושב על הבננה'. זמיר המשיך אותי ואמר :״וזה מביא לי תג׳ננה״. הגענו לאולפן ותוך חמש דקות השיר היה כתוב".

"זה שיר שבעיקר מבטא מחאה קלה על ההסתפקות בחיצוניות בלבד, על חשבון התוכן שכמעט הפך לשולי. 'בננה' זה לא שיר מובהק שמאפיין את הסגנון של הכללי של האלבום, אבל מבחינתי הוא בהחלט דרך מעניינת להתבונן על הבועה בה אנחנו חיים תוך גיחוך קל על עצמנו".

אין תמונה
הבננה המקורית. אנדי וורהול על עטיפת האלבום של הולווט אנדרגראונד

הסגנון המוזיקלי בשיר הזה הוא חדש אצלך. זה משהו שמאפיין את כל האלבום?

"הקו האלקטרוני אכן מלווה את כל האלבום. למרות שתמיד אהבתי ועסקתי בכיוון הזה, בשנה האחרונה ישבתי כמעט עשר שעות ביום, יצרתי טראקים, חקרתי את העולם הזה לעומק, יצרתי קשרים עם האנשים הכי גדולים בתחום הזה בארץ ובחו״ל. זה קו שהוא גם חלק מהפסקול של החיים המודרניים, אבל כאן רציתי בעיקר לחכך אותו עם רגש, שזה הכי מעניין אותי כאמן".

האלבום החדש יהיה המשך ישיר לאלבום הקונספט המיתולוגי שלך עם החברים של נטאשה, "רדיו בלה בלה"?

"'רדיו בלה בלה' שיקף את שנות התשעים, ובעיקר התמקד בשאלות כמו 'מה כדאי להיות', 'מי אני', 'מה אני', 'מה אהיה'. האלבום הנוכחי מדבר על היום, על התקופה הזאת, ואף מעיז להציץ קדימה אל העשור העומד לפנינו.  הוא כבר פחות שואל שאלות אלא מנסה להתעמת עם תשובות, שמובילות למסקנה שהקשר בינינו הוא הדבר העיקרי והחשוב ביותר". 

 מה היתה ההשראה לאלבום החדש?

"המציאות המלחיצה, שבה הקשר הטוב והפשוט לאט לאט מאיים להתפוגג, לטובת התכנסות של אדם בתוך עצמו,  דרך שלל אמצעים טכנולוגים - גאדג'טים, משחקים, פלאפונים. אין בהם רע בפני עצמם, אבל בצורתם הנוכחית הם באים לשרת את הבדידות ולהצדיק את חסר הקשר".

ארקדי דוכין (צילום: יוסי צבקר,  יח"צ)
"הקשר בינינו הוא הדבר העיקרי והחשוב ביותר" | צילום: יוסי צבקר, יח"צ

"בננה" הוא השיר הראשון מאלבומו החדש של ארקדי דוכין. באלבום המלא ייכללו הופעות אורח של אביתר בנאי,  אהוד בנאי, נינט ומוניקה סקס. 

הופעות קרובות:

30/7/2015, זאפה אמפי שוני: ארקדי דוכין מארח את מיכה שטרית, צביקה פיק וקרולינה (ערב ט"ו באב)

27/8/2015, מועדון ה"גריי", יהוד (אורחת לאה שבת)

3/9/2015, זאפה הרצליה