אקסום 1 (צילום: גיא פיטשון)
"לא בטוח שאנחנו לוקחים את עצמנו ברצינות". טדרוס וג'ודאיה | צילום: גיא פיטשון

בתקופה בה ההיפ הופ הישראלי ממשיך לחפש את זהותו וכולם מדברים על פיוז'ן, צמד אקסום עושים את זה בדרך הצבעונית שלהם, שמחברת סתלבט, הומור, שמחת חיים ואמירה חברתית. טדרוס (ראובן ארגאי) וג'ודאיה (גילאור יהודה) מנתניה הוציאו לפני כחודש את אלבום הבכורה שלהם (עליו דיברו כבר בנובמבר 2006) אחרי יותר משנתיים של שחרור סינגלים לרדיו. את ההפקה המוזיקלית עשה רונן סאבו (סאבו וקותי, סוליקו). השבוע הם מוציאים סינגל נוסף, כפול, עם "אחלה קומבינה (קלמנטינה בגינה)" ו"בוא באיזי".

מהאלבום של אקסום נושבת רוח שכונתית רעננה. את מה שעשו טיפקס לפופ הים תיכוני אקסום עושים למוזיקה השחורה הישראלית - מוצאים אותה מהגטו של הצ'כונה והופכים אותה לסוג של מסיבה מדליקה, לא מזיקה ורבת משתתפים, עם התארחויות של נועה פארן, אסף שלם (מלכה באיה), וולקן, נצ'י נץ', פלד, אורטגה, C.Le וכמובן , קותי, אייל רוב ושאר חבורת סוליקו.

אקסום, על שמה הם נקראים, היא עיר הקודש האתיופית, ששכנה בממלכת שבא הקדומה ועל פי האמונה בקהילה האתיופית היתה היעד האחרון של ארון הברית. על טדרוס וג'ודאיה, שמחברים מוזיקה שחורה מכל הסוגים – רגאיי, דאנס הול, היפ הופ, ראגאטון ובלוז עם השפעות תימניות ואתיופיות מבית אבא ואמא – השם הזה יושב בול.

"אנחנו מערבבים לב עם ביצים וכיף"

אחרי שהצטיינו ב"לא משחק איתך" כתובה לנועה פארן, המשיכו להיחשף ב"פתאום באנו", חתכו לאמירה חברתית ב"מה עם הכסף?" המצוין (עם אחלה קליפ) והוציאו גם את "הקשיבו נא" (עם קליפ שצולם באברקסס). גם על הבמה יש להם מה למכור ובמקביל לסינגלים הם טוחנים הופעות. בקיץ הקודם תרגמו את החיבור עם "סוליקו" לסיבוב אמריקני שעד היום מהדהד להם בראש.

"אנחנו עדיין בקשר עם חו"ל ומדי פעם מזמינים אותנו ואת אנשי 'סוליקו' לנגן שם", אומר טדרוס. "אם יזמינו אותנו שוב כמו שקרה בקיץ הקודם אני עולה ראשון על המטוס. בינתיים היתה לנו הופעת השקה במועדון הברזילי, שדיברו על זה בנתניה שבועות אחר כך. הופענו לאחרונה בירושלים, בחוף נעורים. ההופעה הגדולה הבאה היא ביולי".

-אמרו עליכם שאתם מחיים מחדש את ההיפ הופ הישראלי.
"אנחנו לא מגדירים ככה את עצמנו. אנחנו עושים את הקטע שלנו, מערבבים לב עם ביצים ועם כיף, פשוט עושים מוזיקה. אני גאה בהשפעות שלנו כי אנחנו לא מתקבעים על סגנון אחד ומערבבים רגאיי, בלוז, סלסה. הכל מתערבב ביחד ועדיין יש את החתימה שלנו בסוף. זה נשמע כמונו, לא כמו משהו אחר".

"יש למוזיקה שלנו את הכוח לחבר ישראלים מסוגים שונים"

-יש לכם שירי פאן ויש אמירות חברתיות, לוקחים אתכם מספיק ברצינות?
"אני לא יודע אם אנחנו לוקחים עצמנו ברצינות. אנחנו קלילים, שמחים, שכונתיים, סלנגיים. אבל יש לנו גם את הקטע החברתי כמו ב'מה עם הכסף' ו'אחלה קומבינה' שבהם אנחנו כן אומרים דברים ומדברים על נושאים חברתיים, לא על זה שרע לנו וקשה לנו, אלא בקטע של בוא נשנה. זה מה שעושה אותנו ישראלים. מי שלוקח מזה ללב ואומר 'הם צודקים' יש לו כאן את האמירה שהוא חיפש. מי שבא בשביל הצד של הפאן אז שישתולל בכיף".

-מה הקטע של הכינויים טדרוס וג'ודאיה?
"מיתוג זה עניין חשוב, במיוחד בעולם של הבידור. אם אנחנו באים עם משהו מיוחד במוזיקה אז כבר נהייה הכי מיוחדים עד הסוף, במראה, בלבוש, בשם, בדיבור, במיוחדות, בסטייל. 'ג'ודאיה' זה קרובה לשם המשפחה 'יהודה'. 'טדרוס' היה מלך אתיופי וזה שם שאמא שלי הביאה לי כשהייתי ילד, אז אמרתי נשתמש בו כשם במה".

-יש למוזיקה את הכוח לחבר ישראלים מכל הסוגים?
"כן. בטוח. באים אלי אנשים מכל הסוגים וכל אחד אומר שהתחבר לשיר אחר שלנו. אחד ערבי, אחד צרפתי, אחד גרוזיני, באים ואומרים לי 'נדלקתי'. לא משנה מאיפה מגיעים זה תופס את האוזן".

"נתניה זה חממה לגידול אנשים אמביציוזיים"

-אלי לוזון, יוני רועה, מרגול, מאיה בוסקילה, ג'קו אייזנברג, קפה שחור חזק ואתם - מה יש בנתניה שיוצאים ממנה כל כך הרבה אמנים?
"נתניה זה חממה לגידול אנשים אמביציוזיים. היא לא רעשנית כמו תל אביב אבל מי שבא ממנה יש לו את הביצים הנכונות. 'קפה שחר חזק' רוב הפעילות שלהם היא בחו"ל וזה מאוד משח אותי. הופענו איתם, הם אחלה חבר'ה. יש גנים טובים בנתניה, אז יוצאים ממנה דברים טובים. אולי נעשה 'כוכב נולד' רק בנתניה ונחפש את הכישרון שיסחוף את המדינה".

-מה הדבר הבא שאתם עובדים עליו?
"כרגע אנחנו עובדים על מיקסטייפ חדש עם מיטב הראפרים והדיג'יים בסצנה. כל מיני רמיקסים חדשים. אנחנו מתכננים לזה מופע השקה. אל תדאג, עובדים, יש עוד עוגה בתנור, חבל על הזמן".