להקת "אור כשדים" המיתולוגית תתאחד ב-8 בינואר 2014 להופעה במועדון "בארבי" בתל אביב, לרגל השקת האלבום החדש "לאחותי". בהרכב הלהקה ינגנו רונן בן טל (סולן), עובד אפרת (בס), דודי לוי (גיטרה) שי להב (קלידים) וניר מנצור (תופים), שיארחו את ערן צור ואורן ברזילי.

לרגל האיחוד והאלבום החדש מגיע הערב (רביעי, 22:45) רונן בן-טל - הסולן וכותב השירים של "אור כשדים", לתוכנית מיוחדת בערוץ 24, בהנחייתו של לירון תאני, שמעמת את בן-טל עם שם האלבום והיותו אלבום קשה מבחינת המילים.

"תשמע, אני לא כותב פיליטונים, זה בטוח, אני לא כתוב מצחיק, לא מנסה להצחיק, ואולי אני מצליח. אני לא בטוח שהטקסטים יותר קשים מבאלבומים אחרים. אחותי זכרונ לברכה, נמצאת בלא מעט שירים שלי. יש לי באלבום 'תקלה במנגנון הדחקה' שיר שנקרא 'מצפון', שנפתח גם ב'אחותי אומרת שדם זה לא כמו מים'. היינו מאוד קרובים, היא גדולה ממני בשלוש שנים. תמיד אמרתי שאני 'הכבשה השחורה' כי היא היתה רופאה. ובתור רפאה היא פתאום נהייתה חולה".

"כשהמחלה שלה התגלתה, כבר היו לי שניים-שלושה שירים חדשים, אבל לא הרגשתי שיש לי אלבום. פתאום תוך חודש וחצי, ממרץ 2011, שאז התגלתה המחלה שלה, היו לי כבר שמונה שירים. הרמתי טלפון לעוד (אפרת). להקה או לא להקה - אנחנו אנשים מאוד קרובים - עובד, דודי (לוי) ואני, אנחנו יחד שלושים שנה. אבל אנחנו לא ביום יום 'עושים על האש' אחד אצל השני. המוזיקה היא החוט שמקשר. עובד גדול ממני בשנתיים, הוא מהשכונה שלי ומכיר את אחותי מהבית ספר. הזמנתי אותו הביתה, השמעתי לו את השירים, ניגנתי לו אותם על פסנתר, הראיתי לו את הטקסטים, סיפרתי לו שאופירה חלתה. והוא אומר לי - 'תשמע, יש פה אלבום'. היה לי נעים שזה בא ממנו. והוא אומר לי בוא נתחיל לחשוב על זה, לדבר על זה".

"אופירה אחותי היתה מין גרופית כזו ביתית, שהיתה באה להופעות שלנו. ככל שהתקדמה המחלה, החלטתי שאני הולך לעשות אלבום, ולקרוא לו 'לאחותי'. סיפרתי לה את זה, מאוד ריגש אותה. היא הכירה את כל השירים חוץ מהשיר שפותח. אני חושב ששבוע אחרי שהיא נפטרה נכנסנו לאולפן והתחלנו להקליט".

"אף פעם לא הייתי איש של מיינסטרים"

בהמשך התוכנית מספר רונן בן טל על העבודה שלו כמפיק ואמרגן, מפיק מוזיקלי, ובעלים של אולפן הקלטות (די.בי) של כמה מההרכבים האיכותיים שקמו ברוק המקומי בשני העשורים האחרונים, כמו "מופע הארנבות של ד"ר קספר", "הג'ינג'יות", "פונץ'", "נוער שוליים" ועוד רבים.

"אני הייתי המפיק והאמרגן של החבר'ה האלה", אומר בן-טל. "ב'נוער שוליים' וב'פונץ' את האלבומים הראשונים גם הפקתי מוזיקלית. אני חושב שאף פעם לא הייתי איש של מיינסטרים. באלבום השני של 'נוער שוליים', 'ציירי לך שפם', שהצליח מאוד, החלטתי לקחת 'זום אאוט', כי הבנתי שאם אני מפיק מוזיקלית אני עושה יותר מדי 'זום אין'. ועובד בדיוק זר מבוסטון, הצעתי לו להפיק אותם מוזיקלית, ואני בעצם הבאתי את השירים, ניהלתי את האלבום אמנותית".

לירון תאני: האלבום הראשון נחשב להארד-קור שלהם.
בן-טל: "כן, כי שם התפרעתי. היו לי כל מיני פנטזיות, בלי קשר אליהם, של עבודה באולפן, והוא לא הצליח מסחרית".

"בהתחלה 'הד ארצי' לא רצו את 'ציירי לך שפם'"

לירון תאני: באלבום השני היו ל'נוער שוליים' מעריצות, אבל האלבום הראשון מאוד אפל.
בן-טל: "את כל לונדון הכנסתי באלבום הזה. כל מיני דברים שהתבשלתי איתם שנים. אני חייב הגיד על ההצלחה של 'ציירי לך שפם', שלא חשבנו שאנחנו עושים משהו שיצליח. הרגשנו יותר כמו במלחמת הישרדות. כי יאיר ניצני החתים את 'נוער שוליים' ב'הד ארצי' על סמך שיר אחד שהפקתי להם, 'קיר של אהבה', והאלבום הזה נורא לא הצליח. וכשבאתי אליו עם השירים של האלבום השני, הוא אמר 'תראה, אני לא יודע, אם זה טוב או לא טוב, אני לא יודע אם אני רוצה את זה, מה זה ה'ציירי לך שפם' הזה, אומרים אותו יותר מדי פעמים'".

"אמרתי לו, שאני הולך לעשות את האלבום הזה, ויש לו אפשרות לבחור אם לממש על 'נוער שוליים' את האופציה, או לא לממש. ואז 'הד ארצי' אמרו שהם יממשו, אבל בגלל שזה הרבה כסף, הציעו לנו להיות שותפים. אז אמרתי 'בסדר, אני אהיה שותף'".

לירון תאני: "אחת ההחלטות הכי חכמות".
בן-טל: "תשמע, זה בא מהבטן, אהבתי את זה. אף אחד לא חשב שזה הולך להיות כזה להיט. באמת. זה עדיין נשמע מוזר ה'ציירי לך שפם' הזה, ו'ענוג' בכלל היה במקור שיר שהם היו מג'ברשים, שנקרא 'סקאיי', ובכלל לא מיקי אגי שר אותו, אלא ארן שר. זה נשמע המשך של האלבום הקודם. כשעובד הגיע הוא עשה את זה יותר נקי".

*ספיישל רונן בן טל עם לירון תאני ישודר בערוץ 24 הערב, רביעי, ב-22:45