אין תמונה
"במשינה יש ימים שאין בינינו קשר בכלל". איגי דיין

איגי דיין, מתופף להקת משינה, המקליט בימים אלה אלבום סולו שני. מתוך האלבום הוציא עד עתה שני שירים "ידעתי" ו"רכבת בגווי", אותם ביצע בסוף השבוע האחרון באולפן השקוף של ערוץ 24 בנמל תל-אביב. את "ידעתי" כתב והלחין דיין לזכרו של דודו, הסופר, המחזאי והמשורר דוד יקותיאלי. את "הרכבת בגווי" הלחין למילים של יקותיאלי זמן קצר אחרי שנפטר.

- היה לך קשר קרוב עם דודך, דוד יקותיאלי?
"לא ברמה של קשר יומיומי ושיחות נפש, למרות שהועלתה בעבר האפשרות שאלחין שירים שלו וזה לא יצא לפועל בין השאר כי אני לא רואה בעצמי מלחין למילים שכתבו אחרים. כשדוד נפטר הייתי בסיבוב הופעות עם משינה בארצות הברית, ובת דודה שלי שלחה לי במייל קובץ עם 300 שירים ואמרה שהמשפחה תעריך את זה אם אנסה לעשות משהו. ישבתי לילה שלם וקראתי, והמילים באמת נראו לי ברובן כבדות ובשפה גבוהה אבל 'הרכבת בגווי' תפס אותי. לטקסט הזה התחברתי מיד".

מי ששמע את האלבום הראשון ספק אם יזהה את דיין בשירים החדשים

-המילה "רכבת" כנראה עושה את זה ללהקת משינה.
"יכול להיות, בתת מודע, שזה מה שקרה. בפועל הלחנתי את השיר עוד באותו לילה, ואחרי שהקלטתי סקיצה באו לי המילים והלחן גם ל'ידעתי'. אלו שני שירים שהיו חייבים לצאת כסינגל כפול. אין מקום לאחד בלי האחר".

לפני 17 שנים הפתיע דיין באלבום סולו רועש ואגרסיבי בשם "משהו ממך". אלבום הנחשב כיום פריט נדיר לאספנים. עד אז באו יכולותיו הווקאליות לידי ביטוי רק בביצוע הזוי ל"שביל הבריחה" של ריטה, ששולב במופע שהעלתה הלהקה אחרי צאת אלבומה השני. ספק אם מי שרכש אז את האלבום יזהה את דיין בשיריו החדשים הנוטים לכיוון מלודי ואקוסטי בהרבה. במאי האחרון הוציא דיין את גם הסינגל "עם הספר", בעקבותיו העלה מופע אינטימי עם הגיטריסט גיא אנטונובסקי הרץ במועדונים קטנים, בו הוא משלב שירים חדשים לצד עיבודים לשירי "משהו ממך" וגרסאות כיסוי לשירים של הביטלס, ג'וני קאש, רד הוט צ'ילי פפרס, U2, אר.אי.אם ועוד.

"השירים החדשים באו מהרצון לגעת, שיאהבו אותם"

"בזמנו חשבתי שהרבה אנשים יתחברו ל'משהו ממך'", טוען דיין, "זה אלבום שתאם לחלוטין את המצב הנפשי בו הייתי כאשר השירים נכתבו, ומי ששמע והבין באמת התחבר ברמה עמוקה. עד היום אני שומע מאנשים בהופעות שלי כמה האלבום השפיע עליהם. אפשר לומר שאם 'משהו ממך' נוצר מהרצון להישמע, השירים החדשים באים מהרצון לגעת. לא שאני חושב במודע איך להיות קליט ונגיש, או אם תרצו מסחרי, יותר מבעבר. עדיין זרה לי החשיבה 'זה יהיה להיט'. אני רוצה שיאהבו מה שאני עושה, כי בתכלס כדי שהעסק יזוז צריך קהל בהופעות. אני לא יוצר בחלל ריק. מצד שני, אני חופשי מאי פעם. מוציא שיר ועוד שיר ואז מחליט מה הלאה. אפילו תאריך מוגדר ליציאת אלבום שלם אין לי, כי אני רוצה שזה יבוא מתוך התגובה החיובית לשירים ולא מתוך הכרח להוציא מוצר קיים שצריך לשחרר".

-התייעצת עם חבריך ל"משינה"?
"חלק מהעניין בפרויקט עצמאי הוא הרצון לעשות את הקטע שלי, הלא מחובר לפעילות השוטפת עם משינה. באופן טבעי החברים בלהקה הם בין הראשונים לשמוע שירים חדשים שאני כותב ומלחין, אני שמח להיעזר בעצות שלהם, אבל בסופו של דבר עושה את המוזיקה בעצמי כמו שכל אחד מהם עסוק בעניינים שלו. יובל בנאי מגדל זיתים בצפון ומקליט אלבום סולו כשהוא מרגיש שיש לו מה להגיד. שלומי ברכה ומייקל בנסון עובדים על פרויקט אלקטרוני משותף. אנחנו כבר לא בני 18 החיים האחד בתוך המיץ של השני מסביב לשעון. יש ימים שאנחנו יחד וימים שאין בינינו קשר בכלל".

"משינה קודמת להכל"

-ומה קורה בימים אלה עם להקת משינה? מעבר לסיבוב האקוסטי שלכם, דווח בזמנו על עבודה משותפת עם המנהל האמנותי יעקב גלעד לקראת אלבום חדש.
"יעקב לא עובד איתנו כרגע, אבל הלהקה בחזרות כל הזמן. זה תהליך, אבל אני יכול לומר בזהירות שאנחנו מתקרבים לשלב הזה בו טפטופים הופכים למפץ גדול ממנו מעלים הילוך ואלבום חדש מתחיל להתגבש. אני לא מתחייב על זמן, אבל זה בדרך".

-אם זה יקרה כאשר תהיה בעיצומו של קידום אלבום הסולו שלך?
"הלהקה עומדת בראש סולם העדיפויות, וזה ברור לכולנו. מה שלא יקרה, אם ענייני משינה יחייבו את מלוא הזמן והאנרגיה שלנו זה מה שניתן. את המוזיקה שלנו אנחנו עושים בזמן הפנוי".

איגי דיין יופיע ב 24 באפריל ב-22:00 במרתף 10 בחיפה.