ג'סטין ביבר טין צ'ויס (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
סוגר את העשיריה הפותחת. ג'סטין ביבר | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

בימים שבהם תעשיית המוזיקה משנה את פניה ועוברת תהליכי שינוי עמוקים של קריסת מודלים עסקיים ישנים וצמיחתם של חדשים, עדיין ממשיכים הכוכבים הגדולים להרוויח כסף גדול, בעשרות מליוני דולרים לשנה. מדובר בעיקר בשלוש קבוצות של כוכבים. הראשונה היא של אמנים ותיקים עם כמויות קהל ענקיות בכל העולם ורשימת להיטים ארוכה שמתבססים בעיקר על סיבובי הופעות מצליחים. לקבוצה זו שייכים שמות כמו אלטון ג'ון, U2, פול מקרטני, בון ג'ובי ומדונה.

בקבוצה השניה נמצאי כוכבי הפופ הכי עכשוויים, שמצליחים לשלב בין מכירות אלבומים וסינגלים, סיבובי הופעות, קמפיינים פרסומיים ושיתופי פעולה מסחריים. לקבוצה זו שייכים ריהאנה, ליידי גאגא, ג'סטין ביבר, ביונסה, קייטי פרי, טיילור סוויפט ואדל. בקבוצה השלישית נמצאים אמנים שהפכו לאנשי עסקים, לצד העיסוק במוזיקה. הבולט ביניהם בשנה האחרונה הוא ד"ר דרה, ממפיקי ההיפ הופ הגדולים בהיסטוריה, שמכר השנה את חלקו בחברה לייצור אוזניות והרוויח סכומי כסף גדולים.

אין תמונה
הכניס הכי הרבה כסף. ד"ר דרה

ד"ר דרה מוביל כעת את רשימת "25 האמנים המרוויחים ביותר" לפי המגזין הכלכלי הנחשב "פורבס", שמתמחה בהערכת הונם של אנשי עסקים, חברות מסחריות וסלבריטיז. באוגוסט האחרון פרסם המגזין את רשימת הסלבריטיז המרוויחים ביותר, וד"ר דרה היה המוזיקאי הראשון שצץ ברשימה (מקום 5 מבין הסלבז), עם שכר שנתי של 110 מליון דולרים. הסכום הזה לא השתנה, וכעת דרה מוביל גם את רשימת האמנים המרוויחים ביותר. "פורבס" מציינים שאחרי המכירה של חברת האוזניות הגיעה קניה חוזרת ודרה קנה מחצית מאחזקותיו בחברה בחזרה. בנוסף, הוא ממשיך לעשות כסף מאלבומים ישנים, הפקות והופעות מזדמנות, בזמן שהמעריצים ממתינים לאלבומו הבא "Detox".

אז איך "פורבס" מחשבים מי הרוויח הכי הרבה? במגזין מציינים שההערכות שלהם מבוססות על מכירות אלבומים, הופעות, קמפיינים פרסומיים, מוצרים נלווים (מרצ'נדייז) והכנסות נוספות, לפני שמורידים מהן את שכר המנהלים של האמנים, מיסים ועלויות נוספות. איך הם הגיעו למידע הזה? מחברות המרכזות רווחים של אמנים, ומראיונות עם אנשי תעשיית המוזיקה כמו מקדמי הופעות, עורכי דין, מנהלים, סוכנים ולעיתים גם האמנים עצמם. חשוב לזכור שהדירוג מתייחס לשנה שבין מאי 2011 לבין מאי 2012 - כלומר הוא לא כולל את חצי השנה האחרונה - נתון קריטי במקרים של אמנים כמו מדונה, שסיבוב ההופעות החדש שלה רק התחיל בסוף מאי האחרון, כזכור לנו, ולכן היא כלל אינה מופיעה ברשימת ה-25.

בון ג'ובי בהופעה (צילום: Johannes Simon, GettyImages IL)
יש כסף לממן גמילה לבת. ג'ון בון ג'ובי | צילום: Johannes Simon, GettyImages IL

במקום השני אחרי ד"ר דרה נמצא רוג'ר ווטרס הותיק מלהקת "פינק פלויד", עם 88 מליון דולרים, בעיקר מסיבוב ההופעות המצליח מאוד שלו "The Wall Live" בו הוא מתחקה אחרי המופע המקורי של להקת האם. על פי "בילבורד" ווטרס עשה 131 מליון דולר בין נובמבר 2011 למאי 2012, סכום שב"פורבס" מפקפקים בו לפי ההערכה שהם נותנים. שלישי ברשימה סר אלטון ג'ון עם 80 מליון דולר, בעיקר מכמאה ההופעות שקיים בטווח התאריכים הנקוב, חלקן בלאס וגאס. סרט האנימציה שהפיק "Gnomeo and Juliet" הכניס 200 מליון דולר וביניהם הוא גם הוציא את אלבומו ה-30 במספר.

במקום הרביעי נמצאים חברי להקת U2 עם 78 מליון דולר, רובם מהחלק האחרון של סיבוב ההופעות ענק "360" שהסתיים באודוסט 2011 וגרף 736 מליון דולר בשלוש שנים. אחריהם חברי להקת "טייק ד'את" המתאחדת עם הכוכבים רובי וויליאמס וגרי בארלו, שעשו 69 מליון דולר בתקופה הנדונה, כאשר 61 מיליון מגיעים מ-8 ההופעות שקיימו באיצטדיון וומבלי בלונדון - הישג שיא ללוקיישן הופעות אחד בסיבוב בודד. במקום ה-6 עוד חברי להקה ותיקה, בון ג'ובי, עם 60 מליון דולר הכנסות מסיבוב ההופעות הקודם שלם.

אין תמונה
58 מליון דולר בייבי. בריטני ספירס

בריטני ספירס חזרה לעניינים עם קמפיינים פרסומיים, הופעות בטלוויזיה, בושם על שמה והאלבום "פאם פאטאל" שעשה פלטינה באמריקה. כל אלה שווים 58 מליון דולר ומקום שביעי בדירוג לביץ' החביבה. עם 57 מיליון דולר, מיליון פחות מבריטני, ניצבים שניים - פול מקרטני בן ה-70 שממשיך להופיע ולהרוויח לא מעט כסף ממכירות אלבומי ומוצרי הביטלס, וטיילור סוויפט, ששווה מיליון דולר להופעה אחת ודגמנה את חברת האיפור "CoverGirl". ומחוץ לחשבון הנוכחי - האלבום החדש שלה "Red" נמר בשבוע הראשון ליציאתו לפני כמה שבועות ב-1.2 מליון עותקים - הפתיחה הכי טובה לאלבום מזה עשור.

את העשיריה הפותחת משלים ג'סטין ביבר עם 55 מליון דולר בשנה, שמגיעים ממכירות אלבומים ומרצ'נדייזינג, ולא פחות מזה - מכניסה מחושבת לעסקי הסטארט-אפ עם השקעות כמו Tinychat, Stamped ו- Spotify. עם הכנסות כשל ביבר, 55 מליון דולר, נמצא מוזיקאי הקאנטרי טובי קית' שמחזיק בחוזה פרסום ב"פורד", רשת מסעדות מצליחה, אלבום בשם "הטברנה של קייסי" והופעות שנלוות אליו.

ריהאנה, ויקטוריה סיקרט (צילום: Jamie McCarthy, GettyImages IL)
מיליון אחד יותר מגאגא. ריהאנה | צילום: Jamie McCarthy, GettyImages IL

ריהאנה היא אולי הכוכבת הכי מתוקשרת בעולם, אבל ברשימת המרוויחים היא רק במקום ה-12 עם 53 מליון דולר בשנה. לצד מכירות האלבומים, הסינגלים וסיבוב ההופעות הבלתי נגמר מסביב לכדור, הדיווה מברבדוס מקמפיינת גם מותגים כמו "ויטה קוקו", חברת תמרוקים וכמובן בושם. עם מליון דולר פחות, "רק" 52, ניצבת במקום ה-13 ליידי גאגא, שממשיכה להופיע בטירוף, למכור וכמובן לשווק בושם.

במקום ה-14 נמצאים הפו פייטרס של דייב גרוהל, שעשו 47 מליון דולר מהאלבום "Wasting Light" ובעיקר מההופעות שבאו בעקבותיו. הראפר פאף דדי שקורא לעצמו לאחרונה דידי נמצא במקום ה-15 עם 45 מליון דולר אותם הוא עושה מהופעות, חברת שיווק, קו מוצרי אופנה ושותפות בחברה לייצור וודקה. לחיים. עם אותו גודל הכנסה כמו דידי, 45 מליון, נמצאת קייטי פרי, שעושה את כספה בהופעות - הסיבוב "California Dreams" עשה 61 מליון דולר (על פני תקופה ארוכה יותר מזו הנמדדת כאן). והיא, כזכור, היחידה חוץ ממייקל ג'קסון עם 5 להיטי מקום ראשון באמריקה מאותו אלבום.

ביונסה באטלנטיק סיטי (צילום: צילום מסך מ-abcnews.com)
גם כשהיא לא עושה הרבה היא שווה 40 מליון דולר בשנה. ביונסה | צילום: צילום מסך מ-abcnews.com

במקום ה-17 נמצא כוכב הקאנטרי קני צ'סני עם 44 מליון דולר. במקום ה-18 עם 40 מליון דולר נמצאת ביונסה שלקחה חופש מהופעות מאז הולדת ביתה בינואר השנה, אבל עדיין מרוויחה ממכירות אלבומים וסינגלים, מקו אופנה ומפרסום איפור ומוצרי תקשורת. את המקום ה-19 בדירוג מאכלסים מיודעינו הרד הוט צ'ילי פפרס עם 39 מליון דולר, בזכות מכירות האלבום "I'm with You" אבל בעיקר מסיבוב ההופעות שהגיע יחד איתו וגם ממכירות אלבומיהם הישנים.

את העשיריה השנייה סוגר ג'יי זי במקום ה-20 שמרוויח פחות מאשתו ביונסה, "רק" 38 מליון דולר בשנה, מההופעות בעקבות האלבום המשותף עם קנייה ווסט ומשותפיות וקמפיינים למוצרי חשמל ובירה. קולדפליי נחשבת בעיני רבים ל"להקה הגדולה בעולם", אבל היא ניצבת במקום ה-21 בלבד עם 37 מליון דולר, רובם מסביבוב ההופעות שמגיע אחרי האלבום "Mylo Xyloto" וכלל כ-50 הופעות (צריך לזכור שהנתונים לא כוללים את חצי השנה האחרונה).

במקום ה-22 נמצאים שניים. אדל, עם 35 מליון דולר הכנסות, בעיקר מ-23 מליון העותקים שנמכרו מאלבומה "21", נתון מדהים בעידן שבו מכירת חצי מליון נחשבת להישג. אדל לא הופיעה הרבה עקב הבעיה במיתרי הקול והיא לא צפויה להופיע גם בשנה הקרובה לאור הרחבת המשפחה שלה. השני הוא קנייה ווסט ה"שותף לפשע" של ג'יי זי לאלבום "Watch the Throne" וההופעות שאחריו, עם אותה הכנסה כשל אדל, 35 מליון דולר, שמגיעים גם מעיצוב נעליים לענקית בינלאומית וקו הלבשה לנשים.

במקום ה-24 עם 34 מליון דולר הכנסות נמצא זמר הפופ הקנדי מייקל בובלה שהגיע לפלטינה עם אלבום שירי כריסטמס ויצא לסיבוב הופעות ארוך. במקום ה-25 נמצאת שאדיי המפתיעה. הזמרת הבריטית ממוצא ניגרי שפרצה בשנות ה-80' עשתה מעל למאה הופעות שהניבו לה 33 מליון דולר הכנסות, יותר מלמדונה שנעדרת מהרשימה, אבל כאמור סביר שתשוב אליה בשנה הבאה. גם הרולינג סטונז, שבימים אלה פתחו סיבוב הופעות קצרצ צפויים לככב ברשימה בשנה הבאה, כשכל אחת מחמש ההופעות שסגרו צפויה להניב להם עשרות מליוני דולרים.

>> החדשים של בריטני, וויל איי אם, טייסטו, אמינם ו-U2