השבוע לפני 40 שנה יצא לאור האלבום "הצד האפל של הירח" של להקת "פינק פלויד". מדובר באחד האלבומחם החשובים בתולדות מוזיקת הרוק, ולכבודו האירוע הגיע פיטר רוט לאולפן "החשמלית" של אלישע בנאי. "עד גיל 17 הסתובבתי כשבתעודת הזהות יש לי תמונה ענקית של דיויד גילמור שהערצתי", מתוודה רוט. "הוא גיטריסט מדהים שבא מהבלוז, אבל הוא הביא איתו אפקטים, הו גם נגן סלייד ננהדר ופדלסטיל-גיטר, שלקח את הבלוז למקום אחר".

"הייתי מעריץ פנאט של פינק פלויד, הייתי אוסף בוטלגים, ועל הקיר שלי היה צבוע 'Wish You Were Here'". על האלבום אומר רוט: "בתקופה שאלטון ג'ון ודיוויד בואי פרצו עם גלאם-רוק באה להקה עם אלבום קונספט שלא נגמר, בפאזה אחרת לחלוטין. עם הראש המוטרף של רוג'ר ווטרס, שכתב את כל הטקסטים, על הלחצים בחיים, על כסף, על שיגעון, על אמא, על זמן - מוטיבים שיופיעו מאוחר יותר באלבום 'The Wall' שהוא מאסטרפיס בפני עצמו. והאלבום, עם העטיפה המיוחדת שלו, הביא מכה רצינית לכל העולם".

אלישע בנאי אומר: "עם כל הכבוד לווטרס, גילמור תופר שם עבודת גיטרה מהכי טובות אי פעם. שמעתי את התקליט כמה פעמים, והסולו שלו ב-'Time', אתה לא מאמין שאתה שומע את הגיטרה הזאת".

פיטר רוט משיב: "צריך לזכור ש'פינק פלויד' חיפשו את הדרך שלהם מאז שסיד בארט התחפף להם אחרי אלבום אחד. 'הצד האפל הוא האלבום השמיני' ורק פה היה ברור מה המעמד של דיוויד גילמור בלהקה ומה יקרה בדרך קדימה. עוד משהו שצריך לזכור הוא שבאלבום הזה, בפעם הראשונה 'פינק פלויד' חווים גם הצלחה באמריקה, עם סינגל אחד, 'Money', שהוא על מקצב שבע שמיניות, שזה מוזר לאמריקאים, פתאום גרוב כזה מלהקה בריטית, ופתאום הם נהיו מפורסמים ועשירים. זה בעצם האלבום ששינה להם את הקריירה והחיים".

 

רע מוכיח: "עשיתי את 'סימנים של חולשה' בפעם השנייה"

המוזיקאי רע מוכיח הגיע לאולפן "החשמלית" כדי לדבר על סדרת מופעי 20 שנה לאלבום "סימנים של חולשה" עם ברי סחרוף שהתקיימה לפני כשבועיים. "השירים באלבום הזו נעשה בצורה קולאז'ית מאוד, לכן מבחינה טכנולוגית אי אפשר היה בזמנו להעביר אותם לבמה, כי הכל היה עשוי מחתיכות ושברי דגימות מתקליטים, כמו שאתה גוזר תמונות שונות ומרכיב מהן קולאז'. היו המון קטעי נגינה ובלגן", אומר מוכיח. "השירים האלה בוצעו בעבר בכל מיני גרסאות, ואמרנו שהפעם, בפעם הראשונה, נשחזר את האלבום על הבמה כמו שהוקלט במקור.

"זה הפך את העניין למעניין. אני מצאתי את עצמי עושה את התקליט בפעם השנייה, שזה היה מצחיק. עוד פעם לקחת את אותן חתיכות ועוד פעם להניח אותן במקום, ועוד פעם לצייר את אותם ציורים, אבל זה היה כיף. לא הבאנו מחשב, הבאנו לבמה סמפלרים וממש שחזרנו את האלבום. מה שהשתנה זה המטענים האנושיים שלנו, אבל במוזיקה עצמה החלטנו לא לשנות ולא לגעת".

"מה שכן עשינו, זה הארכנו את השירים. התקליט הוא 40 דקות ורצינו לנגן את כולו מהתחלה עד הסוף. אז כדי שתהיה הופעה קצת יותר ארוכה הארכנו את קטעי הנגינה האינסטרונטאליים בתוך השירים. אם יש קטע נגינה של 8 תיבות, הארכנו אותו וחוזרים לשיר עצמו רק כשמתחשק. אז פתחנו קצת את המבנים, אבל בגדול נשארנו עם המקור לקבוצת ההופעות הזו".

 

שרון מולדאבי - "אם אתה חי"

שרון מולגאבי הגיע לאולפן וביצע את השיר "אם אתה חי", מתוך אלבומו החדש

"יש מקום שאיש לא ראה, בו איש לא נגע מעולם / יש מקום מוצל ואפל, קרוב ועמוק האם אתה כאן

פזמון: ואם אתה חי תן להיכנס, אם אתה חי תיפתח, אם אתה חי קח את שתי ידיי, בוא אלי

ש מקום בו איש לא האיר בו איש לא ביקר מעולם / יש מקום בו איש לא טיפל, ואיש לא קלקל חדש ומוכן

פזמון: ואם אתה חי תן להיכנס, אם אתה חי תיפתח, אם אתה חי קח את שתי ידיי, בוא אלי".

*התוכנית "החשמלית" בהגשת אלישע בנאי תשודר הערב (שני, 4.3) בשעה 23:00 בערוץ 24. עורך התוכנית: דרור נחום.