תומס אנדרס (צילום: Ralph Orlowski, GettyImages IL)
רצה לשיר עם סקעת. תומאס אנדרס | צילום: Ralph Orlowski, GettyImages IL

תומס אנדרס, סולן צמד הפופ הגרמני "מודרן טוקינג", שהיו להיט ענק באייטיז, יופיע הערב (רביעי) בהיכל התרבות בתל אביב. תהיה זו הפעם השניה בה מגיע אנדרס לישראל, אחרי צמד הופעות ביוני 2008, אולם הפעם רק הופעה אחת מתקיימת, אחרי שההופעה במרכז הקונגרסים בחיפה בוטלה. דניאל גרוסארו, נציגו של אנדרס בישראל, טוען כי הזמר סובל מבעיות אישיות ולכן יגיע ארצה לחצי יום בלבד, במהלכו תתקיים מסיבת עיתונאים ולאחריה המופע עצמו.

עד כאן הכל טוב ויפה, אולם מאחורי הקלעים של ביקור אנדרס בישראל מסתתר מאבק של נציגו, גריסארו, לרתום לכיוונו של אנדרס את הזמר הראל סקעת, שייצג את ישראל באירוויזיון הקרוב שיערך ב-29 במאי באוסלו, נורווגיה (קדם-האירוויזיון של סקעת יתקיים בחודש הבא). בכוחו של אנדרס, טוען גריסארו, לפתוח עבור סקעת דלתות באירופה דרכן תפתח לו הדרך להצלחה באירוויזיון. גריסארו רצה שאנדרס ייפגש עם סקעת, ייעץ לו ויארח אותו בהופעתו בהיכל התרבות.

הודעה רשמית בשמו של תומס אנדרס: "לצערי אנשים לא רציניים נמצאים סביב הראל סקעת"

הראל סקעת הופעה 2 (צילום: שוקה כהן)
לו"ז צפוף. הראל סקעת | צילום: שוקה כהן

לצורך כך פנה גריסרו למנהלו האישי של סקעת, אסף דרעי, שהפנה אותו לרשות השידור, האחראית על שידור האירוויזין בישראל ושליחת הנציג הישראלי. גורמים ברשות השידור הפנו אותו לעופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של סקעת ושל קמפיין האירוויזיון שלו, שחזר אליו עם תשובה שלילית. התגובה לא איחרה לבוא ולפני יומיים פרסם גריסרו הודעה לתקשורת בשמו של תומס אנדרס אודות הגעתו לישראל, בה נכתב בין היתר: "ברצוני לסייע לישראל באירווזיון בנורווגיה ולהראל סקעת, אך לצערי אנשים לא רציינים נמצאים סביב הראל סקעת".

"פניתי לפני שלושה שבועות כמה וכמה פעמים בטלפון למנהל של סקעת, אסף דרעי", מסביר גריסרו את ההשתלחות בסקעת. "לפני שבועיים התחלתי ליצור קשר עם רשות השידור מלשכת המנכ"ל ולמטה כדי להבין מול מי אני אמור לדבר, במטרה שתומס אנדרס ייפגש עם הראל סקעת לפרגן לו לקראת האירוויזיון ולתת לו לשיר אצלו במופע. הרי תומס אנדרס הוא סך הכל זמר פשוט, לא הכי מפורסם בעולם, והוא רוצה לעזור להראל סקעת, שהוא מינימום מייקל ג'קסון. אז אני מרים טלפון למנכ"ל ומפנים אותי ל'קול ישראל' בתל אביב ליואב גינאי, שהוא יו"ר הועדה של האירוויזיון, והבחורה אצלו אומרת לי לדבר עם אסף אזולאי, שמפנה אותי ליחצ"ן של סקעת עופר מנחם".

עופר מנחם, היחצ"ן של סקעת: נאלצנו לסרב, עקב לוחות זמנים צפופים

תומס אנדרס 2 (צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL)
"מר אירוויזיון" בגרמניה? תומס אנדרס | צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL

עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של הראל סקעת אומר בתגובה: "בניגוד למה שנאמר חזרתי אל איש יחסי הציבור של תומס אנדרס עם תשובה. אמרתי לו שמגיעות אלינו פניות רבות לשיתופי פעולה כאלה ואחרים, אולם עקב לוחות זמנים מאוד צפופים שיש כרגע להראל סקעת לקראת הקדם-אירווזיון ולקראת האירוויזיון - לא יכולנו להיענות לפניה הזו בחיוב".

אבל דניאל גריסארו לא נרגע. "אני חוזר ללשכת מוטי שקלאר מנכ"ל הרשות ושואל מי אחראי על האירוויזיון בישראל - שליח שלהם או שהיחצ"ן שמנהל את הראל סקעת - מי מנהל כאן את האירוויזיון?", הוא אומר. "האם סקעת מייצג את עצמו או את המדינה? מטעם מי הוא מופיע? המדינה, כלומר יואב גינאי, צריך לקבל החלטות עם מי הוא נפגש, או לא? או שיחצ"ן, ויהיה הכי בכיר, הוא זה שקובע למדינת ישראל מה יהיה עתיד השיר שלה באירוויזיון".

-תומס אנדרס עצמו נעלב, או שרק אתה נעלבת?
"תומס אנדרס לא נפגע מזה. הוא אוהב ישראל ורוצה לפרגן. העברנו לו חומר על סקעת - קליפים, דיסקים, שיבין מי הבחור. הוא בא לחצי יום ורוצה לעזור ולחזק את המדינה באירוויזיון, אבל ההנהלה של רשת השידור בורחת מאחריות. אתה מבין את האבסורד פה? תומס אנדרס הוא הרי 'מר אירוויזיון' בגרמניה".

רשות השידור: קיבלנו פניות רבות, אין לנו סמכות לכפות על סקעת

-מי אמר שהם זקוקים לעזרתכם?
"הם צריכים עזרה כי עם כל הכישרון של סקעת - לא ננצח. למה להפסיד את הכל? יש כאן סגנון בולשביקי של הצבת מועמד אחד, של 'אנחנו החלטתי', ומפקירים את זה אחר כך ליחצ"ן פרטי, ולא משנה מה רמתו".

לינדה בר, דוברת רשות השידור מסרה בתגובה לדברים: "רשות השידור קיבלה את פנייתו של איש יחסי הציבור של הזמר, תומס אנדרה כפי שהיא מקבלת פניות רבות ודומות מאנשי יחסי ציבור ומפיקים המעוניינים לקדם את ענייניהם באמצעות פלטפורמת האירוויזיון.

רשות השידור העבירה את הפניה למפיקיו של הראל סקעת על מנת שיבחנו את ההצעה וישיבו לפונה. לרשות השידור אין כל סמכות לכפות על האמן חבירה מכל סוג ולכל גורם ובכך לפגוע בחופש היצירה ולהתערב בענייניו האומנותיים".