אין תמונה
פריצת דרך עולמית. קותימאן

אנחנו, הישראלים, אוהבים מוזיקה. תכונה קצת פחות טובה שלנו היא הנטייה לנכס לעצמנו הצלחות של כל מי שיש בו קמצוץ של ישראליות ולהפוך אותן לשלנו. אבל לפעמים נעים להיזכר בכל אותם אנשים, אמנים, מוזיקאים, שמשחקים אותה בחו"ל ומביאים גאווה לליבנו. קבלו אם כן לרגל יום העצמאות את  סיפורי ההצלחה הבולטים של אמנים ישראלים בשנה האחרונה.

קותימאן ממקסס את יוטיוב

קותימאן (אופיר יקותיאל) זכור לי לטובה כבר מימי ה"דינמו דבש", אז היה חובר לסאבו וגורם לחיוכים רחבים על פני הנוכחים. לפני כשנתיים יצא הדיסק המעולה שלו, אבל לאחרונה הוא הביא את יצירתו לשיא. במשך חודשיים הוא בילה מול המחשב, עובר על כמות בלתי נתפסת של סרטונים ביוטיוב, מלקט רגעים מוזיקליים, ומאגד אותם לכדי יצירה אחת בפרויקט "TruYou". זה מתחבר כל כך טוב ביחד, שלא ברור איך מישהו לא חשב על זה קודם. האתר, שנראה כמו יוטיוב, וחושף שלל יוצרים אלמונים שיחד יוצרים מארג מושלם של קולות וצלילים. פשוט גאוני. ההכרה הבינלאומית לא איחרה להגיע והוכיחה שוב שרעיון יצירתי אחד יכול לפרוץ גבולות.

אורן לביא - "Her Morning Elegance"

בתעשייה שנלחמת על תקציבי ענק, כיף לגלות שוב של לפעמים לא צריך תקציב, אלא פשוט רעיון יצירתי ומנצח. קליפ מדהים, שעשוי כולו מתמונות סטילס ובוים על ידי אורן לביא עצמו, יחד עם יובל ומירב נתן, הגיע תוך ימים בודדים למיליון צפיות ובהמשך הכפיל אותן ב-4. למרות שהיום, אחרי מתקפת סוזן בוייל, המספר הזה נראה קטן, זהו ללא ספק הישג מרשים. הקליפ הוא לשיר של אורן לביא, ישראלי שעבר לגור בניו-יורק מעבר לים. עוד קודם לכן זכה השיר להישג משמעותי כשהופיע בפרסומת של שברולט, ששודרה בזמן טקס פרסי ה"גראמי". ככה זה, דברים טובים באים בזוגות.

אין תמונה
ניצחון האמונה והכישרון. אסף אבידן והמוג'וז

אסף אבידן והמוג'וז

אני זוכרת בשלהי 2006 הופעה של אבידן בגורדון 17. את הנוכחים אפשר היה לספור על כף יד אחת והאינטימיות הוציאה ממנו כנות מדהימה. הוא עמד שם ושר כאילו הוא נלחם על חייו, וסיפר על שנת החורף של הדובים, ועל כוונתו לנצל את החורף הקרוב כדי לצמוח. מרשים לראות כמה הוא צמח מאז, עם אלבום זהב ופרס אקו"ם. ואם כבר מדברים על עצמאות, הכל נעשה לבד, ללא גב של חברת תקליטים, וללא פשרות. בשתי ההופעות האחרונות בבארבי, לפני היציאה לסיבוב הופעות בחו"ל, נשלחו כמה וכמה מאות אנשים הביתה, כיוון שהכרטיסים נגמרו. מרשים לראות את רשימת ההופעות המחכה לו באירופה, ממש כמו שהבחירה של מגזין ה"רולינג סטון, בשיר שלו לאוסף שלהם. אם אפשר היה לפרסם את מי הוא מתוכנן לחמם בחו"ל אין ספק שהייתם פורצים בקריאות "שאפו". אני כבר מזמן הורדתי את הכובע בפניו.

רד בנד

הטייק אוף הכי מגניב על ה"חבובות" יצא ממחוזותינו. מלהקה שהחלה במופעי רחוב, הגיעו ה"The Puppet Folk Revival" לטלוויזיה והפכו לסדרת הטלויזיה המצוינת Red Band. למי שלא מכיר, מדובר על להקת בובות שמביאים בחזרה את בשורת הרוק, בביצועים מרעננים לקלאסיקות שונות. המופע שלהם הפך השנה לקאלט והשיא הגיע כש"רד בנד" חיממו את דיפ פרפל (!) בהופעתם בארץ בקיץ האחרון. עכשיו הם נוסעים לנסות את מזלם בחו"ל. ולנו יש רק בקשה אחת- תחזרו מהר!

אבישי כהן

בסיסט הג'אז הישראלי זכה השנה להכרה כאחד ממאה הבסיסטים המשפיעים ביותר במאה העשרים. אחרי עשרה אלבומים עם צ'יק קוריאה ו-6 אלבומים בינלאומיים חתם אבישי כהן בלייבל הנחשב "בלו נוט", אבל בחר לחזור לארץ ולהוציא אלבום רגיש ומקסים בעברית. דווקא כאן הוא העז לעמוד בפרונט כסולן ולחזור למקורות, לשירים כמו "שלום עליכם" ו"אזמר בשבחין". יותר מחמם את הלב מזה לא יכול להיות.

רד בנד הופעה 7 (צילום: שוקה כהן)
עשן על המים ועל המסך. רד בנד | צילום: שוקה כהן

"שבע" - מדונה חוגגת 50

השנה חגגה מדונה 50. מלכת הפופ בחרה להזמין לחגוג את האירוע בביתה יחד עם להקת "שבע" בראשותו של מוש בן ארי. אולי הם קצת נעלמו מהנוף המקומי, אבל הם עושים חייל בפסטיבלים ברחבי העולם, כשיום ההולדת של מדונה השנה היה רק הדובדבן שבקצפת. באירוע אינטימי הנעימה הלהקה את זמנם של בונו, סטינג, גווינת' פאלטרו, ג'סטין טימברלייק, ועוד. כבוד.

אל תתעסקו עם הפסקול של הזוהן

מעבר לנציגות של עידו מוסרי לשפה העברית ולסכסוך הערבי-ישראלי, שכיכבו כולם יחד בסרט של אדם סנדלר, זכינו גם לנוכחות מוזיקלית שעושה לנו הרבה כבוד בפס-הקול של הסרט, בדמותם של הדג נחש ואינפקטד משרום. הדג נחש שרים את זה על קליפורניה, אבל הפעם יהיה מתאים יותר לומר: "הוליווד הוליווד את כזאת שווה, בכיף הייתי עושה לך טובה".

יעל נעים

בקיץ האחרון יעל נעים נתנה לכאן קפיצה והשאירה את הקהל עם טעם של עוד. זמרת הפופ הישראלית הכי מצליחה בחו"ל בשנה האחרונה עשתה כמעט כל מה שאפשר לעשות עם להיט אחד ואלבום בכורה. עכשיו הגיע הזמן להביא את הלהיט הבא.

נועה בביוף

ביוני האחרון נפרדה נועה בביוף מהקהל הישראלי בהופעת פרידה מרגשת ונסעה להקליט אלבום ולהגשים חלום בפילדלפיה. הימור שלנו: הנסיכה של הפולק-רוק הישראלי עוד תגיע רחוק.

אביב גפן ייבוא אישי בע"מ

ברט אנדרסון בפסטיבל הפסנתר, רובין גיב סולן הבי ג'יז בהופעת השקה בהאנגר, ג'ורדן רודס קלידן "דרים ת'יאטר", לאקי ג'ים וכמובן סטיבן ווילסון. בשנים האחרונות הפך אביב גפן למעין שגריר שלנו בחו"ל, שגם דואג להביא הנה מדי פעם קולגות להופעות. אז נכון שהוא מרוויח מכך לא מעט באופן אישי, ונכון שזה ממש, אבל ממש לא פייר שהוא מופיע עם אנדרסון ב"צוותא" הפצפונת, אבל מי אנחנו שנתלונן. שרק ימשיך ככה.