אין תמונה
"הם עושים הכול רק כדי למצוא חן בעיני הרוב". אחינועם ניני

בימים אלו עורכת אחינועם ניני סיבוב הופעות בעקבות צאתו לאור של אלבום הקלאסיקות שלה "ארץ, שיר". בראיון מיוחד ליעל ולצר בעיתון "גלובס", מדברת ניני על מצב המוזיקה בארץ. השאלות הן של הכתבת יעל ולצר במקור.

"אני מודאגת, מוטרדת ובעיקר עצובה מכך שלא מבינים עד כמה עסקי המוזיקה נמצאים פה במצב של קריסה", אומרת ניני. "כל המצב השתנה. המוזיקה הגיעה לאינטרנט ובלחיצת כפתור מניידים אותה ושומעים במיליוני אתרים. אנשים לא קונים יותר דיסקים, מה שנשאר לאמנים אלו הופעות, וגם בשטח הזה זה רק נהיה יותר ויותר קשה".

-מה הפתרון?
"פשוט מאוד. לחזור לתקופת שושלת המדיצ'ים. לרוזנים ולאפיפיורים שתמכו באמנים. היום, כדי להמשיך ליצור, אמן חייב פטרון עשיר שיטפח אותו כמו שטיפחו את מוצרט. אמנם הדבר הזה הוא סוג של חרב פיפיות, כי תראה לי מי החברים שלך ואומר לך מי אתה, אבל היום יותר מתמיד יש לעסקים אינטרס להיות מחוברים לאמנות".

"נוחי דנקנר ואיי.די.בי תמכו בנו בהופעות בסין"

נוחי דנקנר (צילום: חדשות)
הספונסר של אחינועם ניני בסין. נוחי דנקנר | צילום: חדשות

-תרגישי בנוח ששמך יהיה קשור בתשובה, דנקנר או בן דב, למשל?
"רק לאחרונה מצאתי ספונסר, שמבקש להישאר בעילום שם, ששמע שלא הצלחתי לגייס תמיכה לסיבוב הופעות, ותמך בפרויקט הזה. עכשיו גם חתמתי, כאמן הישראלי הראשון, על שיתוף פעולה עם יקב, שייתן לי חסות לפרויקטים מסויימים. המצב נואש, נקודה. דנקנר ואיי.די.בי תמכו בנו בהופעות בסין והחברה עושה הרבה דברים טובים בשביל האמנות, כמו בניית היכל התרבות במעלות תרשיחא. יש עוד תורמים, אבל אני לא רוצה לנקוב בשמות, כי אני לא בטוחה שהם רוצים. אני כל הזמן עסוקה בגיוס.

"הכול הפך זמין וזול, גם ילד בן 5 יכול היום להפיק שיר בקלות. נעשה צפוף גם בעולם. נגמרו הזמנים שבהם הרולינג סטונז היו יוצאים להופעות פעם בחמש שנים וביתר הזמן מוכרים תקליטים. היום גם מדונה וליידי גאגא נלחמות על הקיום שלהן. הזירה הבינלאומית מגיעה לישראל, ועל הדולר הבודד של מי שרוצה לראות הופעה יש תחרות קשה. בשביל לשרוד מורידים רמה והולכים למכנה המשותף הנמוך ביותר, והאמנות נפגעת מזה. לכן, לאמנות ברמה גבוהה, שלא רוצה למכור את נשמתה לשטן, כמעט ואין היום אפשרות להתקיים".

"האמנים המזרחיים שמופעים בחתונות מרווחים את הכסף הגדול - זה מעציב אותי מאוד"

ריטה השקה (צילום: רועי ברקוביץ')
שישים אלף שקל להופעה? ריטה | צילום: רועי ברקוביץ'

- בכל זאת ריטה דורשת ומקבלת 60 אלף שקל להופעה, וגם את דורשת לא מעט עבור ההופעות שלך.
"מה את יודעת על הוצאות של הופעה וכמה נשאר לאמן? אמן שרוצה לשמור על רמה גבוהה לא הולך לכל חתונה כמו הרבה מחברינו הטובים. אמן שמכבד את האמנות שלו מופיע פעם בחודש, ואם את גם רוצה לקבל את ה-60 אלף שקל להופעה, את צריכה להיות ראויה לזה, ואת לא יכולה להיות ראויה לזה אם את מופיעה בכל קרן רחוב. יש כאן מעגל קסמים מקומם. מי שמרוויח כסף רב מאוד אלו האמנים המזרח תיכוניים שמופיעים כל ערב בחתונה או בר מצווה וממלאים את קיסריה. זה נהיה הסטטוס קוו בכל מקום, וזה מעציב אותי מאוד".

"האמנים המזרחיים מתפשרים על חומר נמוך. אפילו העברית שלהם לא תקנית"

- למה?
"המזרחיים או המזרח התיכוניים, איך שתקראי להם, אמנם מוכשרים עם קולות יפהפיים, אבל הם מתפשרים על חומר נמוך. סליחה, אבל אפילו העברית שלהם לא תקנית, הם עושים הכול רק כדי למצוא חן בעיני הרוב.

"אמנים מזרח תיכוניים טוענים שהם רוצים לעשות שמח. אז? הביטלס כתבו כמה מהשירים הכי שמחים בעולם ואף אחד מהם לא היה נמוך. בשביל להיות אמן מצוין צריך לעבוד קשה ואין קיצורי דרך.

"אם אתה רוצה כסף והצלחה מהירה זה בסדר, אבל לא תקבל ממני את הכשר הבד"צ של האמנות. מה שיש פה כרגע זה שאין מילים ואין שירה ברמה גבוהה, אלא יש אמנים שמנסים למצוא חן בעיני הקהל שלהם. לכן האמנות צריכה עזרה. חייבים שיהיו פה ספונסרים. זה האינטרס המוחלט של העסקים לדאוג שהדבר הזה לא ייעלם מהעולם. אם כולנו קשורים בעבותות, אז בין לדאוג לזה שצריך למלא דלק באוטו וקוטג' במקרר, צריך גם לדאוג לנשמה, והנשמה זו האמנות.

"זו מכונה משומנת היטב, שמכוונת לכיוון מסחרי מאוד, קובי פרץ לא עושה אמנות"

קובי פרץ פרומו (צילום: רונן אקרמן)
""קובי פרץ לא צריך ספונסר, האמנות האמיתית כן צריכה את זה" | צילום: רונן אקרמן

"כל דבר אפשר לתחום בשאלה פשוטה 'למה'? מה הלמה שמניע את הדבר שקורה. הסיבה של קובי פרץ וחבריו די ברורה לי. זו מכונה משומנת היטב, שמכוונת לכיוון מסחרי מאוד, אל מה שהקהל אוהב, איך לשמח אותו ומה הולך עכשיו. בואי נבדיל בין זה לבין אמנות.

"קובי פרץ לא צריך ספונסר, האמנות האמיתית כן צריכה את זה. אני מאמינה שיש עוד אמנים שפועלים בצורה שלי ועסוקים בלהיפגש ולמצוא מלאך שיהיה לצדם וייתן תמיכה ויעזור להמשיך לעשות את האמנות שלנו.

"בשבוע הבא יש לי פגישה עם איש עסקים באיטליה. אני מקווה שהוא יסייע לי לקיים סיבוב הופעות שם. למרות ששם אני יותר מחוזרת מאשר בישראל, גם שם אני צריכה ספונסר".

"אם לא אמצע ספונסר אני עלולה להפסיק לשיר"

- את אומרת שאם לא תמצאי ספונסר את עלולה להפסיק לשיר? שהאמנות שלך תלויה בתרומות?
"חד משמעית. אני מצליחה לגייס כסף לפרויקטים מסוימים בגלל שמי שעוקב אחרי הקריירה שלי מבין את ה'למה' שלי. אני מכוונת את השירה שלי למקום מאוד גבוה, המוזיקה שלי מקרבת אנשים, שוברת מחיצות ושפות ויוצרת שיתופי פעולה. למוזיקה יש ערך אמיתי לנפש האדם, היא לא רק מוזיקת 'בוגי' שעושה טוב.

"מוזיקת 'בוגי' היא כיפית ונהדרת, רק שלרוב מה שנכלל ב'סבבה' יש סכנה. דווקא מוזיקה כמו של ליאונרד כהן, ג'וני מיטשל והביטלס תיעלם, ותישאר רק המוזיקה שהמטרה שלה למצוא חן בעיני האנשים - לזה צריך עזרה. הגענו למצב שללא אביר על סוס לבן, המוזיקה תיעלם. כרגע אנחנו כבר בכאוס של אחרי הפיצוץ. אני בהחלט חוששת לעתיד".

>> אחינועם ניני: "הילדים שלי לא ייסעו לחברון, אלא לאום אל פאחם"