עפרה חזה, פול אנקה, בצלאל אלוני (צילום: אוגניה אלוני)
עפרה חזה ז"ל באולפן עם פול אנקה ובצלאל אלוני. התמונה באדיבות בצלאל אלוני | צילום: אוגניה אלוני

פול אנקה האגדי ינחת בישראל לצמד הופעות, ב-18 וב-19 בנובמבר בהיכל "נוקיה" בתל אביב. ביום שבת הקרוב ישדר אלי לפיד ברשת ב' של "קול ישראל" תוכנית מיוחד שתכלול ראיון ארוך עם פול אנקה וכן את מיטב שיריו. בין היתר יספר אנקה בתוכנית על השיר "חופש לעולם", שהקליט הן עם עפרה חזה ז"ל והן עם אריק סיני.

פול אנקה נולד בקנדה ב-1941 להורים ממוצע לבנוני. כבר בגיל 16 הוא נחשב לאליל נוער כשפרץ למצעדי הפזמונים באמריקה בשנת 1957 עם הלהיט "Diana", שהפך אותו לאחד מהאמנים המצליחים בעולם באותה תקופה. "דיאנה היתה נערה מבוגרת ממני שלמדה בבית ספר אחר ולא רצתה אותי", מספר אנקה בראיון. "כתבתי את השיר, התחלתי לשיר אותו במסיבות, הוא נהיה להיט עד שהגיע למקום הראשון בארצות הברית ובמדינות נוספות בעולם, ואז דיאנה ואני נהיינו זוג".

כוכב עולמי בגיל 16

לאחר מכן הגיעו להיטים רבים נוספים כמו Put Your Hand On My Shoulder, "You Are My Destiny", "Puppy Love" ו-"Lonely boy" ועוד רבים שהפכו אותו לכוכב. אנקה הופיע וכתב גם מוזיקה לסרטים כמו "אדם וחווה" ו"היום הארוך ביותר" וגם כתב לתכנית הפופולרית של ג'וני קארסון בטלוויזיה.

ב-1965 השתתף אנקה בפסטיבל סאן-רמו האיטלקי עם השיר "אוני וולטה", שהיה השיר הראשון באיטליה שמכר מעל למיליון עותקים. לאור ההצלחה הקליט אנקה רבים מלהיטיו באיטלקית, ספרדית, גרמנית, יפנית וצרפתית.

ב-1968, כשהיה אנקה בצרפת, שמע נעימה שכתב קלוד פראנסווה, ואז, כשפגש את פרנק סינטרה, הוא סיפר לו שהוא עייף מעסקי המוזיקה, ה-FBI מתנכל לו, והוא עומד להקליט אלבום אחרון ולפרוש.

למחרת הפגישה כתב אנקה את המילים לנעימה הצרפתית כאילו שסינטרה כתב אותם - הסוף קרב והמסך יורד. היה זה כמובן השיר "My Way", שהפך ללהיט הגדול ביותר של סינטרה.

עד סוף שנות ה-60 מכר אנקה למעלה מ-100 מיליון תקליטים. בשנות השבעים חזר עם סדרת להיטים שהבולט בהם הוא "יש לך את תינוקי", שהגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי.

"חופש לעולם" עם עפרה חזה ז"ל ואריק סיני

בפברואר -1991 פגש פול אנקה את עופרה חזה, לאחר שחברים ישראלים המליצו עליה. הוא התרשם מאוד מעפרה ויחד הקליטו דואט באנגלית בשם "חופש לעולם". השיר צעד במצעד האמריקאי והביא לאנקה להיט בשנות התשעים - עשור חמישי עם להיטים. אנקה שר את אותו שיר גם עם אריק סיני, הפעם בעברית, למילים של אהוד מנור.

ב-2005 עשה אנקה קאמבק גדול כשהוציא את האלבום "Rock Swings", שכלל 14 להיטי רוק, רוק כבד ואלטרנטיב, בעיקר משנות ה-90', אותם חידש בסגנון שנות ה-50' עם תזמורת ביג באנד. הבולטים בהם: "Wonderwall" של אואזיס, "Smells Like Teen Spirit" של נירוונה, -"It's my life" של בון ג'ובי וכן שיר של ואן היילן.

ב-2007 הוציא אנקה את האלבום "My Way, Classic Songs", גם בו הוא מגיש שירים מוכרים בביצועים ייחודיים, ביניהם: "Time After Time" של סינדי לאופר ו-"Ordinary World" של דוראן דוראן וכן שירים של פורינר ובריאן אדמס.

שעה ראשונה של "כל ההתחלות" של אלי לפיד עם פול אנקה תשודר ברשת ב' של "קול ישראל" בשבת 7.11 ב 6:00 בבוקר. השעה השנייה תשודר ב-14.11.