גבריאל בלחסן, סרט תיעודי (צילום: רואי רוט)
רוקר. גבריאל בלחסן | צילום: רואי רוט

כל כמה שנים מספידים את הרוק הישראלי וכל פעם הוא קם מחדש וכמו עוף החול מתגבר על חילופי העונות והאופנות ונשאר משמעותי בנוף המוזיקה המקומי. אחרי שבדקנו איך הופכים לכוכבים ים תיכוניים הגיע הזמן לבדוק איך תהפכו לרוקרים קשוחים, ששורדים את כל התהפוכות. גם כאן חילקנו לעשר קטגוריות וחילקנו ציונים בארבע דרגות: "ציון עובר", "הכל סבבה", "יצאת גדול", "לקחת אליפות". אז בחנו את עצמכם - האם אתם רוקרים?.

שם במה

לא כל הזמרים מתפרסמים בשמם האמיתי, ועבור אחרים השם האמיתי, במיוחד שם המשפחה, הוא קריטי להצלחת הקריירה. אז, הבן של מי אתה?
ציון עובר:
איפשהו במהלך החיים מישהו הדביק לך כינוי שנשמע הרבה יותר מגניב מהשם המקורי שלך. דוגמאות: ג'נגו, ירמי, חמי, טיטי.
הכל סבבה: יש לך שם של טייס, למרות שהפרופיל שלך בקנטים. דוגמאות: ערן צור, טל שגב, גלעד שגב, דן תורן, שחר אבן-צור, דני בסן, גידי גוב.
יצאת גדול: אתה "בן-של" והייחוס המשפחתי שלך כבר מדבר בעד עצמו. דוגמאות: אמדורסקי, סובול, גפן, ארצי, אלטר, גלוסקא, הורוביץ, חנוך, וכמובן בנאי. אבא שלך מכיר את ברי סחרוף, שמארח אותך לשיר בהופעה.
לקחת אליפות: ללהקה שלך יש שם מקורי, אבל ממש מעצבן. דוגמאות: סינרגיה, התקווה 6, איפה הילד, תערובת אסקוט, היהודים, מופע הארנבות של ד"ר קספר.

להקת האם

אין תמונה
הם להקת השנה ואתם לא. הפיל הכחול

מי שמתחיל את הקריירה בלהקה, כמקובל ברוק, יישאר מזוהה איתה לנצח, אלא אם כן הפך לכוכב גדול גם אחריה. לכן חשוב לפרוץ עם הלהקה הנכונה, הרי ממילא תתפרקו בהמשך.
ציון עובר: הכרת שני חבר'ה בצבא שחלמו להקים להקה. קניתם ציוד בכסף של הבר מצווה. הוצאתם סינגל וכל החברים והמשפחה באו לשלוש ההופעות הראשונות.
הכל סבבה: אתם חברים עוד מהתיכון, עשיתם 2,728 חזרות בחמש שנים. אתם נשמעים אחלה. ברי סחרוף שמע אתכם ומסכים להפיק מוזיקלית. אתם מוציאים אלבום בכורה שנכשל ומתפרקים בגלל ריבים על כסף שאין.
יצאת גדול: להקה שכבר מכרה שני אלבומי זהב אבל נשארה בלי גרוש חיפשה בסיסט מחליף. אף פעם לא ניגנת בס, אבל צרפו אותך כי לאבא שלך יש כסף לממן אלבום שלישי.
לקחת אליפות: העתקת סגנון שלם שהצליח באמריקה לפני שנתיים, הוצאתם דיסק עם ארבעה להיטים שכולם נשמעים אותו דבר וזכיתם בלהקת השנה.

להיט הפריצה

קאבר ללהיט? שיר אהבה? שיר מחאה? עם איזה שיר הכי כדאי לך שיכירו אותך בפעם הראשונה?
ציון עובר: עשית קאבר עם דיסטורשנים ללהיט ישראלי נשכח מהעבר, שהפך שוב ללהיט.
הכל סבבה: יש לך בלדה אקוסטית על אהבה נכזבת שנכנסה לגלגלצ והגיעה לחמשת הגדולים במצעד השנתי של רשת ג'.
יצאת גדול: העתקת שיר מלהקה בריטית, אבל אף אחד לא שם לב. ברי סחרוף הסכים לנגן גיטרה בהקלטה.
לקחת אליפות: בחרו שיר שלך לפתיח של סדרה בערוץ 2. תמלוגים מובטחים עד גיל 60.

מועדון הבית

אסכולה אחת טוענת שצריך לדבוק במקום אחד שאתה מופיע בו, אסכולה שנייה אומרת שצריך להופיע בכל חור אפשרי, ושלישית גורסת שתופיע איפה שנותנים לך.
ציון עובר: אבא ואמא רצו שכל החברים שלהם יבואו להופעת ההשקה, אז הם קנו לך הופעה בזאפה.
הכל סבבה: סגרת עם שאול מזרחי על הופעה בבארבי פעם בחודש. אחרי חודשיים נגמר לך הכסף לשלם על מוזמנים.
יצאת גדול: אתה ממלא חצי מהמרתף של הלבונטין 7 פעם בשבועיים, אבל עושה את הבכורה בזאפה הרצליה.
לקחת אליפות: אתה מופיע רק באוזן-בר, כדי להיחשב אליטיסטי. ברי סחרוף מסכים להתארח במופע הבכורה.

מעריצות

קהל  (צילום: אורטל דהן)
עם מי מהן תתחתן? המעריצות | צילום: אורטל דהן

מרגע שהתפרסמת הן בכל מקום - בהופעות, מתחת לבית, ברחוב. ואם אתה חתיך - ההצעות המגונות יתחילו לזרום. אז איך אתה עם המעריצות שלך?
ציון עובר: חבורת בנות 16 פותחות לך קבוצה בפייסבוק וצורחות לך בכל הופעה "תעשה לי ילד".
הכל סבבה: בסוף כל הופעה באות אליך 5-6 בנות ואתה בוחר את מי לקחת הביתה.
יצאת גדול: התחתנת עם מעריצה ונולדו לכם שני ילדים. התגרשתם ועכשיו אתה עם מעריצה נוספת. ועוד אחת.
לקחת אליפות: מעריצה בת 33 מתחילה איתך. כשמתברר לך שאבא שלה שווה 2 מיליארד דולר. אתה עובר לגור אצלה. זה נגמר בדירת חמישה חדרים במגדלי yoo אבל בתקשורת כותבם שמכרת את הנשמה.

מפיק מוזיקלי ואלבום הבכורה

ירוסלב יעקובוביץ' (וידאו WMV: חדשות 2)
המפיק המועדף על חברת התקליטים | וידאו WMV: חדשות 2

הגעת לדבר האמיתי, שאמור לפתוח לך את הדרך אל התהילה ויישאר גם אחרי שתמות ממנת-יתר. אז איך יישמע אלבום הבכורה שלך?
ציון עובר: חברת התקליטים שידכה לך את יהודה עדר/יזהר אשדות/לואי להב. רצית מישהו פחות שבלוני וביקשת את יוסי פיין, אז הם קראו לירוסלב יעקובוביץ' מאמריקה. בסוף התפשרתם על משה לוי. הסינגל הראשון נכשל, אבל השני הושמע ברדיו תל אביב. מכרת אלף עותקים.
הכל סבבה: ניג'סת ליובל שפריר בפייסבוק והוא הסכים לבוא לחזרה. החבר'ה בלהקה רצו את גיל סמטנה ובסוף התפרשתם על ברוך בן-יצחק. אף אחד לא השמיע אתכם ברדיו, אבל מכרתם אלף עותקים בהופעות במשך שלוש שנים.
יצאת גדול: אביב גפן התקשר ואמר שנשארו לו שירים שלא נכנסו לאף אלבום. ברי סחרוף הסכים להפיק מוזיקלית. שלושה סינגלים נכנסו לפלייליסט, מכרתם זהב והפסדתם את "להקת השנה" ל"הפיל הכחול".
לקחת אליפות: סקיצות שלך באנגלית הגיעו "בטעות" למנקה של אולפני "אייבי רואד". הקלטת אלבום בכורה עם ג'ורג' מרטין. עכשיו תפרוש בשיא.

ראיון ראשון בתקשורת

גם היחצ"נית הטובה ביותר בעולם לא תוציא אותך בשלום אם תתראיין לתקשורת ותדבר שטויות. אבל, היי, בשביל הכותרות האלה אתה רוקר, לא?
ציון עובר: התראיינת ל"תרבות מעריב" ואמרת שמוזיקה מזרחית היא הסרטן של התרבות הישראלית. למחרת חטפת מכות מערסים בשינקין.
הכל סבבה: התראיינת ל"7 לילות" ולכלכת על שלום חנוך ("זקן"), אביב גפן ("קול של צפרדע"), פורטיס ("משוגע") ואהוד בנאי ("זמנך עבר"). דודו אהרון צלצל להזמין אותך להופעה שלו בקיסריה.
יצאת גדול: הצטלמת בעירום ל"לאישה" כדי להראות כמה הרוקרים רזים כי אין להם מה לאכול. בראיון סיפרת שאתה והכלב שלך התחלקתם בקופסת טונה והכתבת היתה כל כך זקנה שהיא נזכרה שאת אותו דבר סיפר לה מתי כספי ב-1972.
לקחת אליפות: אתה יוצא עם דוגמנית, אח שלך כדורגלן בהפועל ושלושתכם יחד התראיינתם במיטה ל"עובדה" עם אילנה דיין. גיא פינס התקשר בזעם ואמר שברי סחרוף לא היה עושה לו דבר כזה.

מרחב ירקון

רוק פיילס - גיטרה (צילום: רועי ברקוביץ')
הגיטריסט שלך, במופע הבכורה | צילום: רועי ברקוביץ'

כמובן שאתה אזרח שומר חוק שעשה צבא (לא תמיד) ומשלם את המיסים בזמן (כי אין ברוק כסף שחור). אבל מה לעשות שהחבר'ה בכחול אוהבים לתפוס כותרות על חשבון שמם של מפורסמים?
ציון עובר: הבק-ליינר הלשין עליך ועל כל הנגנים. אחרי הופעה עצרו את הואן ומצאו אצלך גראס לשימוש עצמי. נגמר באזהרה.
הכל סבבה: פשטו לך על הבית כדי לחפש קוקאין ומצאו את אחותך גמורה מאקסטות. יצאת נקי.
יצאת גדול: הגיטריסט שלך הרים לברי סחרוף את הגיבסון רבע-נפח באחורי הקלעים של פסטיבל ניצנים. אתה והוא הושעתם לנצח מהברנז'ה.
לקחת אליפות: תפסו אותך עם קטינה בשירותים של מועדון. למחרת נתת ראיון בלעדי לאולפן שישי. זה נגמר בעבודות שירות בבית ספר דתי לבנות.

קריירה בחו"ל

אינפקטד מאשרום? בלקן ביט בוקס? אסף אבידן? אביב גפן? קטנים עליך, אחי. לך תשחק אותה מעבר לים.
ציון עובר: הופעת בונקובר בבית הקהילה היהודית. צנזרת את כל המילים הגסות מהשירים. בסוף שרת את "כל העולם כולו גשר צר מאוד" ב-16 ביט.
הכל סבבה:  נסעת להודו בפעם הראשונה כדי לצלם סרט. בפושקר פגשת את מוש בן ארי וברי סחרוף, שהסכימו להתארח לשיר בהופעה, אבל לא הגיע קהל.
יצאת גדול: חיממת זמרת עבר גרמניה/צרפתייה/שוודית שאף אחד לא מכיר בסיבוב שנמשך כמו נצח.
לקחת אליפות: חיממת את הלהקה שחיממה את הלהקה שחיממה את קולדפליי באזרבייג'ן.

הקאמבק

ברי סחרוף הופעה 4 (צילום: עודד קרני)
רוקר. ברי סחרוף | צילום: עודד קרני

הישראלים חולים על נוסטלגיה. איחוד של להקה מהעבר תמיד יצליח הרבה יותר מהלהקה עצמה בזמן הווה. אז אתה כבר בן 45, למה אתה מחכה?
ציון עובר: איחדת את הלהקה שמונה שנים אחרי הפירוק. מילאתם את הבארבי.
הכל סבבה: הוצאת אלבום אוסף עם מיטב הלהיטים ובונוס של שלושה שירים חדשים, כולל דואט עם ברי סחרוף.
יצאת גדול: הוצאת אלבום חדש אחרי שתיקה של עשור. יצאת מהארון, מילאת פעמיים את קיסריה ונבחרת לזמר השנה.
לקחת אליפות:  נעלמת לחמש שנים. גרושתך התראיינה לכל העיתונים וסיפרה שברחת מהארץ בגלל חובות. בסוף חזרת, עשית מופע בפארק הירקון, אבל באותו ערב פרצה מלחמה, אז כתבת שיר מחאה.

*מדובר כתבה הומוריסטית והקשר בין הנאמר בה לבין התמונות המופיעות בה או המציאות - מקרי בהחלט