מתי כספי מוגדר על ידי מומחים כאחד המוזיקאים המחוננים שצמחו בישראל, אולי אף גאון אמיתי. כספי נודע בשילוב יוצא הדופן של מוזיקה מורכבת ועם זאת קליטה, נגישה, להיטית ואהובה. הוא אחראי לאינספור קלאסיקות ולהיטים, בפיו ובפיהם של אחרים, ונחשב לאחד המלחינים החשובים בארץ, בכל הנוגע למוזיקת פופ ורוק, מוזיקת אוונגארד, ובכלל.

ה"נפש התאומה" של כספי ביצירת שירים היה הפזמונאי והמשורר אהוד מנור ז"ל, שהלך לעולמו לפני ארבע וחצי שנים. כספי ליקט 13 שירים חדשים מעזבונו של מנור, ויוציא אותם באלבום חדש. "אחרי שאהוד נפטר אמרתי לעפרה אשתו שאף אחד לא נוגע בטקסטים, רק אני", אומר כספי לאילן לוקאץ' מחדשות ערוץ 2. "מתוך 20 שירים שנשארו בחרתי 13 והלחנתי אותם תוך שבועיים".

"אני חרד לה", אומר כספי על בתו סויאן

במקביל, חוגג מתי כספי 60, אבל עבורו זה לא הזמן לסיכומים, אלא להפך, לצאת במופע חדש עם מיטב שיריו הגדולים שיצר מכל הזמנים. במופע, המושק השבוע במסגרת פסטיבל המוזיקה של ראשון לציון, משתתפת גם ביתו של כספי, סויאן, תלמידת י"ב עם קול מלאכי, שתגשים חלום ותשיר אופרה - את "אווה מריה" של שוברט. אבא כספי תומך בה, מסדר לה את התווים, מניד לה בראשו מעבר לפסנתר. "כאבא אני חרד לה", הוא אומר. "חרד לה שהיא לא תטעה, למרות שהיא מוזיקלית בכל אבריה ואני סומך עליה לחלוטין".

ברשימת השירים של כספי למופע כוללת כאמור ממיטב הקלאסיקה הישראלית, רובה לא משני העשורים האחרונים, אבל כספי אף פעם לא התמכר למשחק של הפליילסט. "הדבר האחרון שמעניין אותי זה להיכנס לרשימת משחק כלשהי, פלייליסט, לא מעניין אותי".

"האמנות היא להתעלם מהקהל"

"היום", מוסף כספי,  "אמרתי לבתי משפט חשוב: 'האמנות היא להתעלם מהקהל'. כלומר תהיי את עצמך תהיי דוקומנטרית תיכנסי לתוך האישיות של עצמך".

על מורכבותו כמוזיקאי אומר כספי: "אני חייב הרמוניות, אולי עבור אחרים המוזיקה שלי היא מורכבת, בשבילי זו השפה שלי, אני חי את ההרמוניות האלה, אני נושם הרמוניה ומרגיש אותה".