מתוך קדם אירוויזיון 1995
לימור עזריה - כסף

תחרות האירוויזיון החלה אי שם בשנת 1956, אך מדינת ישראל הקטנטנה והלא כל כך אירופאית, החלה להשתתף בשנת 1973, כשאילנית הייתה הראשונה שנגעה בתהילת אירופה ואף הגיעה למקום הרביעי והמכובד.

אופן בחירת השיר לתחרות משתנה ממדינה למדינה, כאשר ברוב מדינות אירופה מתנהל קדם אירוויזיון מושקע, כשהידוע מכולם הוא ה"מלודיפסטיבלן" בשוודיה. שם, תחרות הזמר הזו מהווה חגיגה של ממש ונחשבת לאחת מהתכניות הנצפות ביותר בטלוויזיה. אצלנו, מסורת הקדם אירוויזיון החלה רק בשנת 1981, ולמעשה מאז התרחשה 15 פעמים בלבד. בשאר הזמן, השיר המייצג נבחר בוועדה מיוחדת של הערוץ הראשון, שספגה לאורך השנים לא מעט ביקורת.

אבל אי אפשר להאשים רק את הוועדה המיוחדת. במהלך השנים הפגינו תחרויות הקדם מייצג אומנים ביזארי למהדרין, ורגע לפני שנבחר הנציג שלנו לשוודיה 2013, קבלו את מצעד ההופעות המביכות ביותר - אשר למזלנו לא הגיעו לאירופה.

1. קדם 1971 – דפנה ארמוני ושלמה גרוניך – קליידסקופ

התחרות הראשונה כללה שמות ענקיים בזמר העברי - אבי טולדנו, חלב ודבש, סקסטה וכמובן הצמד שלמה גרוניך ודפנה ארמוני. השניים, כנראה אחוזי דיבוק, עלו על הבמה הצבעונית מדי עם שיר על הקליידוסקופ. כן, אותו משחק לילדים המציג מחזה פסיכדלי של צורות סימטריות בשלל צבעים. מילא השיער של גרוניך שידע ימים טובים יותר, אבל הבעות הפנים שלו ושל ארמוני בשילוב עם הריקוד הקטן מעלים את השאלה המתבקשת: מה לעזאזל הם לקחו לפני ההופעה?

2. קדם 1983 - איזולירבנד – כל מי

הלהקה עם השם הקליט עלתה עם אופני טנדם לחמישייה (אופניים מיוחדים עם חמישה מושבים וחמש מערכות פדלים) ושרה שיר רפלקסיבי על כתיבת שירים. הו התחכום. החמישייה, מצויידת במיקרופונים צבעוניים ובגדים כמו שרק שנות ה-80 יכולים לספק, הסתפקו במקום ה-6 ורכבו כל הדרך חזרה הביתה.

3. קדם 1989 – אוסנת זנו – הגבול הוא השמיים

זה לא שהשיר "הגבול הוא השמיים", שהפסיד לגילי וגלית באותה שנה, הוא רע, אבל אוסנת זנו הציגה את הופעת הליפסינק הכי גרועה שתראו, כזו שהופעותיהן של קייטי פרי ובריטני מחווירות לידה. האובר דרמטיות בקלוז אפ של תחילת השיר, המבט הנוגה והעצוב באמצעו, והקופצניות של הסוף מעלים את השאלה האם אוסנת סובלת מפיצול אישיות כמו טרה גרגסון.

4. קדם 1992: אדי גרימברג – תל אביב שותה לחיים

אם ההופעה של בנות פסיה השנה נחשבת אצל אחדים לצעד ליברלי, לפחות יחסית לערוץ הראשון, הרי שההופעה של גרימברג בשנת 92' מתחה אפילו את הגבול של דב חנין. ההופעה, שכנראה נלקחה ממועדון חשפנות, כללה זמרות ליוויו שחשפו רגליים ארוכות ובמהלכה אף הסירו את מעיליהן וחשפו מחוך שנלקח ממולאן רוז'.

5. קדם 1992: אבי דור – טווידלדידי טוויידלדידם

זו לא הופעתו הראשונה של אבי דור בתחרות קדם האירוויזיון, אבל הופעתו בקדם של 92' מסבירה את המושג מביך. מלבד מילות השיר - כשבמקום להגיד 'סקס' בחרו היוצרים להגיד 'טווידלדידי טווידלדידם', משום מה היה להם חשוב להדליק גפרור דרך הסולייה של הרקדנית ולפצוח בסשן סטפס גזעי.

6. קדם 1993: ראובן לביא – העולם כל כך מדליק

לצעירים בינינו - הנה הוכחה שהמילה "מדליק" הייתה פעם בשימוש. ראובן לביא מציג שיר כל כך מטופש, שרק השתיקה יפה לו. פשוט שווה צפייה.

7. קדם 1995: לימור עזריה – כסף
לימור עזריה אולי נשמעת לפעמים כמו אתי אנקרי, אבל ההופעה שהביאה בקדם האירוויזיון ב-95' (זה שבו נבחרה ליאורה ושירה "אמן") מוכיחה שממש אין מיליונים כמו אנקרי. בשמלה אדומה ותלתלים, עם בחור שמחופש לרובוט בלבוש זהב וצבע גוף כסוף (מה ששמעתם), עזריה שרה על כסף שעובר ועובר ולא שב. לנו רק נותר לתהות האם לשם הולכים תשלומי האגרה שלנו.

8. קדם 1996: דורון אורן – מאבד צורה

שלוש שנים לפני שנבחר לייצג אותנו באירוויזיון 99' שנערך בארץ, כחלק מלהקת עדן עם השיר "יום הולדת", דורון אורן ניסה את מזלו כאומן סולו והוכיח שכמו כל דבר בעולם, גם הניינטיז הגיעו לישראל באיחור. הניסיון של אורן לעשות ראפ ישראלי בעברית תקינה היה כה מביך, עד שעדיף שהשיר היה מאבד צורה ונעלם מהאינטרנט ומהזיכרון.

9. קדם 1996: תמיר צעידי – איזה מין עולם

תמיר צעידי הקדים את זמנו. תרגמו את השיר "איזה מין עולם" לאנגלית, צבעו את השיער של צעידי החמוד לבלונד וקיבלתם להיט בינוני של ג'סטין ביבר. בפועל, השיר נשמע כמו חיקוי לא מוצלח ללהקת היי פייב, שפרצה שנה אחרי, ויצר את אחת ההופעות המביכות בתולדות הקדם.

10. קדם 2005: משפחת אלייב – אספרנסה

אחרי 96', הקדם הבא היה רק ב-2005, לאחר שבשנים שבאמצע החליט הערוץ הראשון לבחור את הזוכה בעזרת וועדה מיוחדת. הכישלונות שספגו חלק מבחירות הוועדה, ובעיקר הופעתה של להקת "פינג פונג" עם השיר "שמייח", קראו לחזור לשיטת תחרות הקדם. הקדם, ששלח את שירי מיימון לכבוש את אירופה עם אחת ההופעות הטובות ביותר של ישראל, כלל גם את אחת ההופעות המביכות שהיה לאמני ישראל להציע בקדם: משפחת אלייב, הרכב מוזיקלי ייחודי המנגנת מוסיקה בוכרית עממית, הראתה לכולם מאיפה משתינים הדגים הבוכרים. חבל שהתשובה היא: עלינו.