אתניקס 2010 (צילום: אסנת רום)
פתאום לחזור. אתניקס | צילום: אסנת רום

עשרים שנה עברו מאז הוציאה להקת אתניקס את אלבום הבכורה שלה. לאחרונה חזרה הלהקה לעניינים בז'אנר הים תיכוני, עם הסינגלים "מתי לחזור" ו"במכונית", אבל הפרגון לזאב נחמה, תמיר קליסקי וחבריהם מגיע לפתע ממקור בלתי צפוי.

השבוע זוכה אתניקס לפרגון מפתיע מצד מי שנחשבים כיום לבכירי הרוק העצמאי בארץ. הפרויקט הראשון הוא ערב הצדעה מיוחד שיתקיים ביום חמישי הקרוב ב"אוזן-בר" בתל אביב, במלאות 20 שנה לאלבום הבכורה של אתניקס, שכלל להיטים גדולים כמו "ציפור מדבר", "שניים שניים" ו"מושיטה".

בערב, אותו עורך העיתונאי גון בן-ארי, צפויים להשתתף שמות כמו "קרוסלה", "המועדון", "אנטיביוטיקה", אבי עדאקי, בני בשן, "בוא לבר", "Computer Camp", "לברדור לבורטוריז", "Jack in the box", קוב, "Guilts", "רוצי בובה", ועוד. זאב נחמה, סולן ומנהיג אתניקס, צפוי גם הוא ליטול חלק באירוע.

מ"סדין אדום" ללהקה מוערכת

הפרויקט השני הוא אלבום מחווה לאתניקס של הרכב בשם "דוקטור-קור", מיסודם של הגיטריסט רון בונקר והמתופף חגי שלזינגר. השניים, יחד עם שמות בולטים כמו אביטל תמיר ("בצפר"), ישי ברגר, איתן רדושינסקי ("הפיקוקס"), גיא שמי ("אינפקציה", "איטליז") וספי אפרתי ("בתריי זוזיי", "בלאקפילד"), אירחו את זאב נחמה בכבודו ובעצמו ומכסים בגרסאות מכוסחות להיטים של אתניקס כמו "קטורנה מסאלה", "מושיטה", "תביא קצת דינרוס", "ג'סיקה, "BMW שחורה", "ציפור מדבר" ועוד. האלבום ניתן להורדה חופשית.

כזכור, בשנות ה-90' היוותה אתניקס סוג של "סדין אדום" בעיניהם של רוקרים מקומיים, ובעיקר קהל המעריצים, שזלזל בנחמה, קליסקי והחבורה על היותם מייצגים של הפופ האתני החדש מול הרוקנ'רול. להקה כמו משינה, אגב, ביצעה בהופעותיה גרסת כיסוי הומוריסטית ל"כתם הפרי", אחד הלהיטים הגדולים של אתניקס. ואילו עתה, מסתבר, מגיע דור חדש של רוקיסטים, בגישה שונה, והופך את אתניקס ולהיטיה נושא לגיטימי לפרשנות רועשת, מרובת דיסטורשן.

"אי אפשר לא לגדול עליהם; זאב נחמה אחלה גבר"

רון בונקר, הופעה אביב גדג' (צילום: נועה מגר)
"אתניקס השכילו להבין מה האוזן הישראלית רוצה". רון בונקר | צילום: נועה מגר

"הקלטתי את הפרויקט כבר לפני שנתיים וחיכיתי שהוא יהיה מוכן סופית כדי להוציא אותו לאור", אומר המוזיקאי רון בונקר. "הפרויקט יוצא עכשיו במקריות מוחלטת עם הערב באוזן-בר, לא תכננתי את זה ככה. פשוט לקח לי זמן לסיים את כל המיקסים, אין פה מחשבה אסטרטגית".

-למה דווקא אתניקס?
"למה לא. אז מה אם לא פרגנו להם בעבר. אי אפשר לא לגדול עליהם, הם כאן. להקה שהיא די מפלצת מבחינת פופולאריות, אי אפשר להתחמק מזה, וזה מה שיפה. לאתניקס יש המון דברים שמיהרו לזלזל בהם לא הצדקה. אני מרגיש קצת לא נעים לפרט מה טוב בהם, כי הם באמת גדולים. יש שם אחלה שירים, יש להם אוזן מעולה, הם ידעו להיות מעודכנים. כשהם התחילו הם היו מאוד מסונכרנים עם מה שהלך בעולם. והכי חשוב - הם השכילו להבין מה האוזן הישראלית רוצה - דבר שאסור לזלזל בו".

-היה קל לשכנע את זאב נחמה להשתתף?
"כן, הוא אחלה גבר, הם בכלל אחלה גברים. מאוד מפרגנים. אולי הם מצטיירים כאנשים ששומעים בבית דודו אהרון, אבל זה הפוך לגמרי - הם סופר מעודכנים, אוהבים אלטרנטיב, הם בעניין של אמנות, מאוד פתוחים ומגניבים".

"לאתניקס יש הומור עצמי מפותח"

-שיר שלהם שאתה אוהב במיוחד?
"'לא לבד', עם השורה 'אוהבים נפגשים רק באמצע הלילה'".

-ואין פה קטע של לצחוק עליהם, בהפוכה?
"אני לא עשיתי שום דבר לצחוק על אף אחד, להפך. לקחנו את זה בכוונה בצורה מוקצנת ומוגזמת לקטע רועש, כי זה הקטע של הדבר. אין פה שום עניין להגחיך. לאתניקס יש הומור עצמי מפותח והם אחלה אנשים. היום הם הפכו גם לקלאסיקה".

"אתניקס יצאו מהדיון של מה זה רוק ומה לא רוק"

להקת המועדון (צילום: לירון אראל)
"הם פתחו לי את העיניים בתקופה חשוכה". יונתן חרפק בלהקת המועדון (ראשון מימין) | צילום: לירון אראל

אכן קלאסיקה, מסכים עם בונקר המתופף יונתן חרפק, שיופיע בערב המחווה באוזן-בר עם הלהקות "המועדון" ו"בוא לבר". "זאב נחמה הזכיר לי כמה טובה היצירה העברית, כשהיא טובה ושמעל הכל אתניקס היא להקה ולא הרכב נגנים מתחלף", אומר חרפק. "הם פתחו לי את העיניים בתקופה חשוכה, שבה חשבתי שאין יצירה טובה בישראל והראו לי שיש.

"עצם העובדה שגדולי הרוק מצדיעים ללהקה שיש בה אלמנטים של פופ ומזרחית מראה שהם יצאו מהדיון מה זה רוק ומה לא, ונשאר הדיון מה טוב ומה לא, ואתניקס זה טוב. חשוב מאוד שלהקות כמו 'קרוסלה', שמסמלות את חוד החנית של היצירה המודרנית הישראלית, עושות כבוד לאמנים הותיקים שבזכותם אנחנו פה".

"להקת אתניקס מודה לכל מי שעושה לה מחוות אמנותיות מרגשות", מסכם אורן בראל, מנהל יחסי הציבור של הלהקה, "בקרוב יוכלו הרוקרים לצרף עוד כמה שירים לערב המחווה הבא, אם יהיה כזה, אחרי שייצא האלבום החדש של אתניקס ובו עוד כמה להיטים".

>> גון בן-ארי עורך גם ערב "ספוקן וורד" עם איל שני