תקציר הפרקים הקודמים: בשנות ה-80' דורון נשר (55) היה האח הגדול של כולם, הרבה לפני שמישהו חלם להמציא את "האח הגדול". הוא הנחה את "שיישאר בינינו" בטלוויזיה לילדים ונוער, הוא כתב את התסריט של הסרט "בלוז לחופש הגדול", והחזיק פינת סטנד-אפ מצליחה מאוד בתוכנית ליל שישי של הערוץ היחיד שהיה אז בטלוויזיה.

בשנות ה-90' הוא המשיך, הפעם ם תוכנית פריים-טיים משלו בשם "שולחן ארוך", שהצליחה פחות, ועם תוכנית רדיו מיתולוגית במסגרת "ציפורי לילה" של גלי צה"ל, עם שיר הפתיחה 'בת הדייג', שזכתה למעריצים רבים. בשנת 2000 עזב נשר את הארץ, לשליחות מיוחדת בסן פרנסיסקו מטעם הקרן הקיימת. הסיבה האמיתית לכך, כך הוא מגלה היום, היתה תרופה נדירה לה נזקקה אשתו, שלא נמצאה אז בסל התרופות בארץ.

"הספר היה פתוח על השולחן, המילים הדהימו, לקחתי את הגיטרה"

אבל היום דורון נשר הוא גם מוזיקאי וזמר, שהלחין והקליט שני מזמורים מספר תהילים, יחד עם מוזיקאית אמריקנית בשם ג'יני מורגן. הראשון מביניהם, "תהילים קכא", הושמע כבר בגלי צה"ל. התכנון של נשר ומורגן הוא להקליט עשרה מזמורים נוספים ולהוציא בסופו של דבר אלבום. ואם עולה החשד שנשר מנסה לרכוב על גל אלבומי הפיוטים שצץ בארץ בשנתיים האחרונות, הוא ממהר, ממקום שבתו בסן פרנסיסקו, להזים אותו.

"לפני שנתיים אני ואשתי הקמנו אתר אינטרנט שמדמה את ירושלים של המאה הראשונה לספירה כמו ב'סקנד לייף', שכבר רץ בבתי ספר בקליפורניה ובחיפה ובעוד מקומות, משם זה התחיל", משחזר נשר. "התעסקתי בירושלים, בלוויים, ונכנסתי לאווירה. בלילה שבו חתמנו על הפרויקט עם משקיעים מאוד שמחתי, זה היה בט' באב. אני זוכר שהיה על השולחן גיליון של כתב העת הישראלי 'ארץ אחרת' לנושאי זהות יהודית- ישראלית. היה שם מאמר פתוח של נעמה ספרוני, שעסק במזמור קלא בתהלים ובטאי צ'י. אני זוכר שקראתי את המילים וזה היה מדהים – 'לא גבה לבי ולא רמו עיני ולא הילכתי בגדולות ונפלאות ממני... אם לא שיוויתי ודוממתי נפשי כגמול עלי אמו כמו עולל כגמול עלי נפשי...'. המילים האלה הרסו אותי. אהבתי הגדולה נתונה לעברית והמילים האלה פשוט התאימו לסיטואציה.

"חשבתי שזו מנגינה מוכרת, או שגנבתי אותה"

"תכף שמעתי את המנגינה בראש. לקחתי את הגיטרה והלחנתי בלי לדעת תווים. לא היה לי טייפ ולא ידעתי איך אזכור את המנגינה אז ניגנתי עד 4 בבוקר. אחר כך הטענתי את הסוללות של מצלמת הוידיאו והקלטתי, שיהיה את הלחן. השמעתי את זה לאנשים כי חשבתי שאולי זו מנגינה מוכרת או שגנבתי את זה ואמרו שזה מאוד יפה. השמעתי את זה בארץ ליורם רותם מגלי צה"ל בהקלטה חובבנית. ואמרתי לו 'אני יודע שאם זה מזעזע או מביך אתה תגיד לי' והוא מאוד אהב את זה".

"מאז חזרתי לקרוא תהילים אבל לא לחצתי את עצמי. כשהיה טקסט שנגע בי או בעברית או שהבנתי אותו מאיזה מקום הלחנתי. הרי ספר תהלים כמו טקסט של פסיכולוג של המאה הראשונה. אנשים באים למקדש והתהילים מחולקים כדי שיהיה להם לקרוא וללמוד על עצמם. כשאני מלחין הלחן מגיע אלי, המנגינה באה לי, אני לא מנסה על הגיטרה. ללחן יש פרשנות רגשית שבה הגוף שלי מרגיש את המילים. אני קודם שומע את הלחן אחרי זה מחפש את האקורדים".

-מתי זה הפך ממש לאסופת שירים?
"התחלתי לשיר את זה אצלנו בבית בשישי בערב כשבאים המון אנשים. הגיעה גם ג'יני מורגן שמנגנת ויולה ושרה נפלא ויש לה כישרון שהיא לא צריכה להכיר שיר כדי להצטרף ולנגן מיידית. היא עשתה לי קול שני בעברית, למרות שהיא לא יודעת את השפה. היא פשוט קוראת שפתיים. יש בינינו התאמת קולות שעלי מקלה, כי אני לא רואה בעצמי זמר. משהו בקולות שלנו מסתדר. התחלנו להיפגש כל וויקאנד בימי ראשון וכך נהיו לנו יותר ויותר שירים ששרנו בכל מיני מקומות, בכנסייה, בבית כנסת, בחגים וזכינו לאהדה. לא הגענו להופעות מסודרות אבל הייתי רוצה לעשות את זה, גם בארץ. יש לנו היום 12 תהילים מולחנים".

מתכנן אלבום שלם של מזמורי תהילים

-איך הקלטתם?
"קיבלתי כמתנת יום הולדת אולפן הקלטה באוקלנד בבית ספר לאמנויות. בחרנו שני מזמורים, אחד זה קכ"א שהוא מעט ארוך ולא פשוט אבל ריגש אנשים ופרק ק"נ, שיגיע בקרוב לארץ. הוצאנו סינגל לראות ולמשש את המים לשמוע איזה תגובות זה יביא, אם יישמע יפה או מוזר, או שיגידו שאני חוזר בתשובה, לראות איך זה יתקבל".

-אתה חוזר בתשובה?
"תלוי מה השאלה. אני תמיד ראיתי עצמי כמאמין. אני לא מקיים מצוות והמילה מאמין נורא מורכבת. כשאני מסתכל על חיי באופן כללי זה מסקרן אותי. זה באהבה של הטקסטים. אני קצת בהלם כשאני קורא את הטקסים כי למילים האלה יש כוח עצום".

-אם תוציא אלבום בארץ, יש גם מחשבות על חזרה?
"כן, יש. אני אחזור לארץ וכבר הציעו לי תוכנית בגלי צה"ל בשבת בצהריים. אבל קשה לדעת מתי חוזרים. זה תלוי במשקיעים של האתר שלנו, כרגע מסתמנת מגמה חיובית. אני אשמח מאוד לחזור ובכל מקרה בסוכות תשודר תוכנית מיוחדת של ציפורי לילה שהקלטתי לרגל 35 שנה לתוכנית, אני אשמיע שם את 'בת הדייג'".