אלון עדר 2 (צילום: אביר סולטן)
"רוקנ'רול זה החיים שלי". אלון עדר | צילום: אביר סולטן

אלון עדר, 27, בנם של הגיטריסט והמפיק המוזיקלי יהודה עדר ("תמוז") והשחקנית והבדרנית מיקי קם, מוציא את שירו הראשון. השיר "ציפור בשמיים" מורכב מלחן של עדר למילים של המשורר יהודה עמיחי. בשיר מתארח בנגינת חליל שם-טוב לוי הנצחי, שמחבר את עדר לצלילי שנות ה-70', העשור ממנו שואב עדר את עיקר השראתו. "בחרתי לפתוח את המסע אל עבר אלבום הבכורה שלי בשיר של עמיחי, כאות הוקרה לשפה העברית שחשובה ואהובה עליי במיוחד", אומר עדר, "אני עומד עכשיו ברחוב ומדבר איתך ורואה מודעה על אירוע לזכר חמש שנים למותו של עמיחי והנה מחר יוצא שיר שלו שאני מבצע".

אלבום הבכורה של עדר, ממנו לקוח השיר, כולל לחנים נוספים שלו לשירי משוררים כמו אברהם חלפי, יורם קניוק ויהונתן גפן, לצד שירים שכתב והלחין עדר בעצמו. "המוזיקה היא כל חיי וזכות קיום שלי בעולם", אומר עדר. "הדבר היחיד ששווה זה רוקנ'רול. מתוך 14 שירים וקטע אינסטרומנטלי יש באלבום שלי  8 שירי משוררים שאני מזדהה איתם לחלוטין והבחירה שלהם היתה מאוד רצינית".

-להלחין שירי משוררים זו המצאה די ישראלית.
"ברור שזה המצאה ישראלית ואני בעד. אבל אני כל כך שלם עם השירים שבחרתי, כך שאני פחות מפריד בינם לבין השירים שלי. בכלל לא התאמצתי להלחין אותם. הלחן שלי חיפש מילים והן הגיעו ברגע הנכון. עם אברהם חלפי למשל הלחן היה קיים, פתחתי את הספר שלו בעמוד רנדומאלי והופיע השיר 'קשה בלילה של אדם', שהתאים בול, וזה גדול. או למשל סיפור קצר של יורם קניוק שלקחתי משם משפטים. התוכן הרגיש לי 'מאה שנים של בדידות'. זה סיפור ארוך עם מעט עמודים שלקחתי ממנו משפטים והלחנתי. בהמשך פגשתי את קניוק וזה מרגש. נהיה לי עיסוק בשירה העברית ממקום מאוד קרוב ואמיתי".

"לא התכוונתי להיות יומרני, אבל אני הולך על זה בענק"

"יש למשל באלבום שירים של משה שכביץ מקיבוץ משמרות שהוא באיזור הגיל של שלום חנוך ומאיר אריאל. יש שיר שלו באלבום 'מאחורי הצלילים' בשם 'רוצה לראות אותך שנית', ואני עושה שני שירים אחרים שלו. מצאתי ספר שלו משנת 74' אצל ההורים שלי בבית והתחלתי להלחין המון שירים. הבן שלו שמע על זה ונוצר קשר. מאז הוא שולח לי מילים ואני מלחין ונוצר קטע".

-זה די יומרני לאלבום ראשון, אבל יומרה זה דבר חיובי.
"אם זה יוצא החוצה יומרני אני לא מתכוון לזה, לא רואה את זה ככה. הקטע שלי הוא לשלב שירים לעולם שאני חי בו, לא התכוונתי שייצא יומרני. מצד שני, בלי התנצלות, אני הולך על זה בענק. השירים הטובים היותר נבחרו לאלבום מתוך כמות חסרת תקדים של שירים שיש לי ואשמח להוציא כמה שיותר אלבומים בהקדם. זה הדבר שאני הכי אוהב ומעריך בעולם".

"גיבור ילדותי הוא אביב גפן"

-מיהו גיבור ילדותך? כמו מי היית רוצה להיות?
"גיבור ילדותי הוא אביב גפן. השבוע אבל זה ג'ון לנון שהיה בן 70 ואין לי מה להגיד אבל זה אמת אבסולוטית בעולם. אני שומע את האלבום 'Mind Games' בלופ כבר כמה ימים ומאושר מאוד אין מה להגיד. האישיות שלו בכל טווח ולכל הצדדים היא לא תאומן ואני חי רק בזה. אני רק מחכה שיעזבו אותי כבר מהכל כדי להיכנס לאותו של אבא ואמא ולשמוע את ג'ן לנון".

אלון עדר (צילום: אביר סולטן)
"הייחוס המשפחתי הוא כרגע יתרון". אלון עדר | צילום: אביר סולטן

-הרמת להנחתה. הייחוס המשפחתי שלך הוא יתרון או חיסרון?
"כנראה יתרון כרגע. לא יודע. אני מעריך את שניהם בענק. כהורים ברור ואמנותית אני סומך עליהם לחלוטין. אמא שלי היא אמנית אדירה בעיני ואבא גם, יש הרבה דברים שאני אוהב מהעולם שלו וזה קרה בלי שחיפשתי".

בוחר ב"סוף עונת התפוזים"

יהודה עדר (צילום: נעה מגר)
"אבא שלי הפיק שיר אחד באלבום, הוא מכיר אותו". יהודה עדר, אביו של אלון עדר | צילום: נעה מגר

-"סוף עונת התפוזים" או "גבעת חלפון"?
"'סוף עונת התפוזים'. כי מוזיקה יותר עושה לי את זה. אסי דיין ענק ואמא שלי גדולה בסרט, אבל זה לא קשור אליה".

-השמעת לאבא שלך את האלבום? שאלת מה דעתו?
"הוא מכיר את האלבום והפיק בו שיר אחד מוזיקלית, וכן הדעה שלו חשובה לי. יש לו את זה בענק. חשוב לי לציין שהארי ליפשיץ ליווה את האלבום כמפיק מוזיקלי מהרגע הראשון וייעץ אמנותית הוא דמות מפתח בסיפור, ואת אלון לוטרינגר שעזר בעיבודים ורועי נדל מאולפני 'לונה' שהקליט וגם מנגן בהקלטות".

-הסתובבת עם אבא שלך הרבה באולפנים?
"לא יותר מדי, פה ושם. כל מה שהגיע הביתה שמעתי. אבל את מאיר אריאל למשל גיליתי רק אחרי שהוא נפטר. הייתי צעיר לפני זה ולא הבנתי את העניין עד שהסתדרתי עם הטקסטים. גם בוב דילן הגיע בערך באותה תקופה. לפני זה, בכיתה ט', שמעתי כוורת בענק.

"אף אחד לא שמע אריק איינשטיין בסביבה שלי"

"אבל מעל כולם זה אריק איינשטיין הוא יותר כותב ממוזיקאי, אבל הוא הזמר הכי מדהים שיש. אף אחד לא שמע אריק איינשטיין בסביבה שלי, אז זה נחשב מיוחד. עד שלנון הופיע לי בחיים הכי אהבתי את אריק בתקופת 'סע לאט'. אני לא שומע מוזיקה אחרי שנות השבעים. אני מנסה להתקדם אבל עדיין מגלה שם דברים כל הזמן".

-רק לנון או גם מקרטני?
"למקרטני יש בכי בקול כשהוא שר וללנון יש דיסטורשן. פאתטי כבר לדבר על הביטלס, אבל לאן שאני הולך אני חוזר לשם. וזה גם קרה לי בגיל מאוחר. בכיתה יא' נכנסתי לביטלס בצורה שלא תיאמן וזה הדבר האמיתי עד היום".