פישי הגדול, אדם בן לביא (צילום: ניר יוגב)
"אני אבא משקיען, מטפל בילדה, מעסיק אותה, מבשל, מנקה". פישי הגדול | צילום: ניר יוגב

בדצמבר הקרוב יציין אדם בן לביא 20 שנה לקריירה שלו. סביר להניח שאתם מכירים אותו בשם פישי הגדול, אולי צפיתם בו חוטף קריזה ועושה חיים ב"מה קורה באילת VIP" בערוץ 24, ומאוד הגיוני שרקדתם לצלילי הראפ האגרסיבי שלו, מבוסס הראגאמאפין, בלהיטים כמו "תתקעו בחצוצרה" של שבק ס', "Hit and Run" של סקאזי, או "בחפלה" עם צמד "התיירים", שכלל את הראפר איזי.פישי הוא גם המקור ל"עוד אח אחד", אחד השירים הכי כואבים ומצליחים בקריירה של "הדג נחש".

בימים אלה משחרר אחד הזמרים המיוחדים שצמחו בארץ שיתוף פעולה עם המוזיקאי והזמר אלון בן זיו - עיבוד רגאיי ללהיט "תן לזמן ללכת", של חיים משה, שזכה לחיים חדשים במחרוזת הכי מצליחה של "הפרויקט של רביבו".

אבל החידוש הגדול בחייו של פישי, שמתנשא לגובה 2.02 מטר, הוא הבת הבכורה רות-שרה, שנולדה לפני חודשיים."אני מאוד אוהב את הילדה שלי ומאוד משקיע בה", הוא אומר. "אני בעל תשובה וחסיד ברסלב, מתעניין בקבלה כבר 15 שנה הילדה זה תכלית הבריאה.. דחיתי את הוצאת האלבום שלי ואני עוזר בבית מנקה, מכין אוכל, בחגים עשיתי את הרוב, ואני עם הילדה המון, שר לה, מעסיק אותה. אנחנו גרים בתל אביב, כל חיינו בעיר. חזרנו לאחרונה מהפריפריה. ההתייקרות המטורפת בפרדס חנה וכפר סבא אילצה אותנו לחזור לפה. היום אנחנו שורדים. לכן התעסקתי גם במחאה החברתית ובפוליטיקה".

אני נשוי לאישה חמודה ומדהימה, נעמי, אשת שיווק שהיא גם המנהלת האישית שלי, הכרנו בהופענ של גדי אלטמן, היא הפיקה לו הופעה של 'כוח ראסטה'. היא עבדה עם המון מוזיקאים. אנחנו עוד מעט יחד ארבע שנים. השינויים האלה שינו לי לגמרי את המוזיקה. אני ממעט להופיע במועדונים. מבלבל אותי לשיר היום 'אני סמל מיניי".

הלהיט "סמל מיני" היה הסינגל הראשון של פישי כסולן, שהצליח להגיע לאוזניים רבות. השנה היתה 1999 והוא שר בו על קלאודיה שיפר ונעמי קמפבל. אבל מבחינתו הוא בקע 6 שנים קודם: "התחלתי ב-1993, ביום הולדת 17 שלי" הוא נזכר. "זה היה כאילו נולדתי מחדש. ב-9 בדצמבר היתה לי יום הולדת ויום אחר כך עליתי בפעם הראשונה על מיקרופון, ואז החלטתי שהמקצוע שלי יהיה מוזיקה, ובניתי דמות ששמה 'פישי הגדול'. פישי על שם פישנזון מהסרט 'אלכס חולה אהבה'. הייתי ילד גבוה, רזה וממושקף, ושם המשפחה היה לוינזון, אז חיברו אותי לפישנזון ונהיה פישי. מאז כל שנה אני עושה אירוע, הופעה מיוחדת עם שירים חדשים וכל הלהיטים".

פישי הגדול (צילום: אוהד רומנו)
זכיתי בפרסים בג'מייקה - "אני אחד מחמשת הלבנים הכי טובים בעולם בראגמאפין" | צילום: אוהד רומנו

-- אתה מעורב בכמה וכמה להיטים לאורך השנים.
"אני מעורב בהרבה דברים והפקתי להיטים של המון אנשים. ברמה שלי, אמצעי התקשורת שעבדתי איתם היו ברשת. יש לי המון אנרגיות של ראפ וראגאמופין, אפשר לשים את הקול שלי על מלא מקצבים וכל אחד שמע פישי אחר. יש ששמעו את 'סמל מיני' ולא ידעו מי אני בכלל, כי זה לא היה ברדיו או בטלוויזיה. לעומת זאת דברים שעשיתי עם שבק ס' וסקאזי הצליחו מאוד כי הם קיבלו הכי הרבה פרומו בתקשורת. אני באתי מהשטח, עשיתי היפ הופ, רגאיי וראפ במועדונים מלפני שנים. אם תהוא אלי לאולפן תראה שכמעט כל יום אני מקליט שיר חדש. הייתי מהראשונים שמכרו בהורדות חוקיות ברשת. הרבה לפני אייטיונז. לשיר שלי 'מים רבים' היו 70 אלף הורדות. האלבום 'חוכמת רחוב' ירד ב-20 אלף הורדות חוקיות. או 'עוד אח אחד', ששאנן רצה לעשות לו קאבר, כי כולם הכירו"

-כולם חשבו שזה שיר של "הדג נחש"
"בגלל הרדיו. הם שינו את הסטייל של השיר, עשו עיבוד אחר, קצת שינו את הלחן, הוסיפו מילים משלהם, והרדיו השמיע. זה הקשרים והותק של הדג נחש וזה שהם בחוץ, אתה יודע. עשיתי את 'בום קרנבל' לפני כמה שנים עם שבק ס' והוא לא הגיע להמונים. כרגע אלפיים מעריצים של שבק ס' מכירים אותו. זהו".

-וכש"עוד אח אחד" של "הדג נחש" הצליח, זה תסכל אותך? למה הם כן ואתה לא?
"אני מאלה שבנו את הראפ הישראלי, אני והדג נחש זה משפחה, זה בני דודים. יש תסכול של כל מוזיקאי במדינה, תסכול כללי. אנחנו ישראלים ויש לנו הרבה משחק של אהבה ושנאה עם התקשורת. הנה, דודו אהרון היה לו עם גלגלצ. יש תסכולים על המצב במדינה, אבל אני חושב שזה לא קשור ל'אכלו לי שתו לי', אלא לאיך שהתרבות מנהלת פה, שזה באופן בעייתי. מצד שני, אם לא יהיו בעיות, לא נוכל לעשות ראפ".

פישי הגדול, אדם בן לביא (צילום: ניר יוגב)
"במחאה החברתית הקול שלי עזר מאוד, דפקתי שאגות ועפו על זה" | צילום: ניר יוגב

-אתה יוצר היפ הופ, לא מיינסטרים
"אני אמן רגאיי, ששר ראגאמאפין. אני מזוהה עם היפ הופ כי כשאני וצ'ולו וסילברדון עושים דאנסהול או ראגאמאפין מתייחסים לזה בארץ בצורה בעייתית. אז קראנו לזה היפ הופ כי זה תופס את הגלגלצ. לכן אמרנו להם שדאנסהול זה היפ הופ (צוחק). שים לב שבארץ כמעט כל שיר שיש בו מלודיה שקשורה לרגאיי נהיה להיט. הדג נחש, שבק ס', מוש בן ארי, שוטי הנבואה, קרולינה, תומר יוסף, סבו וקותי - לכולם יש להיטים שהבסיס שלהם הוא רגאיי. לעומתם אני זמר דאנסהול-רגאיי, אני אושיית מוזיקה ישראלית כללית. לעומת הרגאיי הראפ הישראלי הוא לא מכאן. אבל ג'מייקה וישראל זה מדינה בתוך מדינה. מי שמנהל את ג'מייקה זה המדינה, יש להם קשר למקצבים מזרחיים, הדברים האלה זרמו ונהיו להיטים ברגאיי יותר מבראפ.

"תקרא את הליריקס של אביהו מדינה, זה כמו של בוב מארלי"

-בניתם את "תן לזמן ללכת" על רגאיי.
"בדיוק. עשיתי את 'תן לזמן ללכת', כי אף על פי שאני לא זמר מזרחית אני עושה מזה פיל רגאיי. תקרא את הליריקס של אביהו מדינה, זה כמו של בוב מארלי, ממש טקסט של ראסטפאריי, שיר רגאיי קלאסי. אני חייב להגיד שאלון בן זיו, שהזמין אותי לבצע איתו את השיר, הוא אמן מאוד מוכשר, שהקליט אלבום אינדי מדליק. שיתוף הפעולה בינינו ממש אמנותי ויפה בעיני. הקאבר יצא אינטרפרטציה מדהימה, ויש לו עוד כמה שירים ממש יפים. מי שחשובה לו אמנות ורוצה משהו מעניין, שונה וחדש - אלון בן זיו מומלץ מאוד.

-איך הגעת לווקאל המיוחד הזה שלך?
"זה אימונים מאוד קשים. את הצרידות למדתי מאבנר גדסי וזמר מראגאמופן בשם בוג'ו בנטון. למדתי מג'מייקנים איך לשיר ויוסי פיין עזר לי המון. מאיה אברהם עשתה לי פיתוח קול, נתנה לי ווליום. היו לי חמישה מורים, אני מתאמן 5 ימים בשבוע, שר שלוש שעות, עושה כושר, אוכל ולא אוכל דברים מסוימים. יש כאלה שאני נשמע להם כמו גנגסטראפרים אמריקאים, למרות שמבחינת טכניקה אני שר כמו הג'מייקנים. אני עושה את זה בעברית בצורה שמתאימה לקהל הישראלי, שיישמע ראגמופין מפה. לשיר בעברית ואנגלית זה לא אותו דבר".

-ממה התחלת?
"עשיתי מחקר על השפה, על היסוד. למדתי אצל פרופסור נגריס, קלינאי תקשורת, על קו-דיסקציה. למדתי שירה הודית, שירה יפנית, קראתי כתבים עתיקים על מוזיקה ואמני מוזיקה מכל העולם. זכיתי בפרסים בג'מייקה. אני אחד מחמשת הלבנים הכי טובים בעולם בראגמאפין. הופעתי בחו"ל עם סקאזי וגם בג'מייקה. שם התקבלתי בכבוד. זה מקום שמאוד מחובר לשורשים ורגאיי בעברית הטריף אותם. נתנו לי הרבה כבוד שאני מקדם רגאיי בארץ. רגאיי זה תנועה שמקדמת מסרים, צריך להעביר מסר דרך מוזיקה. הקול שלי גם טוב לפרנסה, אנשים צריכים לחטוף בומבות, לעוף באוויר. במחאה החברתית זה עזר מאוד, דפקתי שאגות ועפו על זה".

פישי הגדול, ליהיא גרינר וגילי מוסינזון (צילום: צ'ינו פפראצי)
"ב'מה שקורה באילת' לא שידרו המון קטעים מצחיקים שלנו" | צילום: צ'ינו פפראצי

-איפה אתה מופיע בארץ?
"אני יותר סלקטיבי היום. אני ממעט מאוד בדאנס ברים והופעות פריצה במועדונים. יש מקומות שאני מוכן ויש כאלה שלא, כי הם לא מתאימים. עכשיו אני עובד על פתיחת ליין הופעות משמונה בערב עד 11 בלילה, לראות 2 הצגות, לארח אמנים טובים ברמה גבוהה, שרוצים לנגן יחד במקומות קטנים בינוניים. אני עושה הרבה אירועים, חתונות, בר-מצוות, הם עפים באוויר. הופעתי באירוע של המפיק של 'מה שקורה באילת'. שרתי 'היט אנד ראן' ו'תתקעו בחצוצרה' ושירי אהבה עם פריסטייל לחתן כלה, אני שר הכל".

-בוא נדבר על מה שקרה באילת.
"הבאתי לתוכנית פי אלף ממה ששודר כי לא היה מקום להכניס הכל. הקאסט שם ייצר טונות של חומר, ואפשר היה ללוות שנה את מה שקרה שם עם שידור פעם בשבוע. היו קטעים מבדרים, מצחיקים ומשעשעים שלא שודרו וחבל. לדעתי גם לא נתנו מספיק מקום למוזיקאים. וצריך לתת יותר מקום. גם בטלוויזיה וגם ברדיו, שמנגן אייטיז. לכן ירדה להם כמות ההשפעה. ב'מה שקורה באילת וי איי פי' למדתי כמה שהמעמד של הטלוויזיה אדיר. התגובות לעשייה שלי והרצון של אנשים להיות שותפים זה מטורף. אנשים באובססיה עלי, ואצלי לא השתנה כלום. התוכנית נתנה בוסט אדיר לשם שלי. אני פה 20 שנה ולא היה לי אף פעם דבר כזה. התוכנית לימדה אותי הרבה על טלווזיה, הצוות עזר להבין. היום אני מוערך בקלאב הוטל, יכול בקלות למצוא עבודה שם, לעזור לרביבו וניסים דיין. כי בבתי ספר למוזיקה שלי אני מוציא זמרים לעסקי הבידור".

-תגיד, כמה פעמים התבלבלו בינך לבין גלעד מסאמי?
"התבלבלו אולי פעמיים שלוש. הוא לקח את 'ביגי' בהשפעת 'פישי'. הוא גדל על רגאיי. אני השפעתי הרבה על הסטייל שלו. הופעתי במועדון 'הצריף', שהוא היה בא לשם הרבה. הרבה מזרחית מושפעים מרגאיי, אלה. שני סגנונות שצמחו מלמטה ועשו מהפכה במוזיקה בארץ. זה הקטע שלי,לעשות מהפכות".