עידן רייכל פרומו (צילום: ברצי גולדבלט)
"בעיני, אחד ההישגים הגדולים של הפרויקט הוא פריצת המוסכמות". רייכל | צילום: ברצי גולדבלט

"הלחימה בעזה היא נגד טרוריסטים, והטרור מנסה תמיד לשבש את הלך החיים היומיומי. לא רק אקט הטרור עצמו, אלא בעיקר החשש של אנשים לצאת מהבית ולהמשיך בשגרת חייהם בלי פחד. ההחלטה לדחות את יציאת המופע החדש הייתה, לפחות בעיני, כניעה לפחד הזה. לכן החלטנו להמשיך בחזרות למרות המצב ולעלות כמתוכנן", אומר עידן רייכל על המופע החדש שלו "בין קירות ביתי", היוצא השבוע לדרך, בעקבות האלבום השלישי של "הפרויקט".

"באופן טבעי, האקטואליה פלשה בשבועיים האחרונים גם לחדר החזרות", מוסיף רייכל, "לא משנה כמה ניסינו להיות מרוכזים לחלוטין רק במוזיקה. מאיה אברהם, שחזרה להופיע איתנו, חיה באשדוד. לכמה חזרות היא הגיעה באיחור כי הייתה חייבת למצוא פתרונות לילדים שלה, ופעם אפילו הביאה אותם איתה. המשפחה של כברה קסאי גרה בקרית מלאכי. 'המצב' הורגש ברקע כל הזמן, אבל המשכנו כי החיים חייבים להימשך".

מדובר במופע הגדול והמושקע ביותר של "הפרויקט" עד היום, במהלכו יופיעו עם רייכל על הבמה עשרה נגנים וזמרים. הימור גדול גם בימים כתיקונם, על אחת כמה וכמה על רקע הלחימה המתמשכת במבצע "עופרת יצוקה", שהכניסה את שוק הבידור למעין הקפאה. ואולם, רייכל כבר הוכיח לא פעם בעבר שהמוסכמות המקובלות בסצנת המוזיקה המקומית ("לא קונים יותר דיסקים", למשל) לא תופסות לגביו. כזכור, "בין קירות ביתי" הגיע בתוך שלושה שבועות למעמד אלבום זהב. לרגל היציאה לסיבוב ההופעות מוציא רייכל היום שיר נוסף מתוכו, את "שאריות של החיים", ששר אמיר דדון.

"הסיבוב הקודם של הפרויקט הגיע לכל העולם. זה היה מסע אינטנסיבי וארוך, ועל פניו אפשר לחשוב שאין כבר משהו שיכול לרגש אותי בעמידה על הבמה", אומר רייכל. "בפועל, ההיפך הוא הנכון. ככל שאנחנו מופיעים יותר ההתרגשות גדלה, אבל פחד מכישלון אין בי. אני מאמין בחומרים של המופע, שעברו הפעם סינון קשה במיוחד. צברתי הרבה שירים ברפרטואר, ואני לא רוצה להעמיס על הקהל יותר מדי. יהיו שירים שנוותר עליהם הפעם, ועל אחרים עשינו חזרות, אבל לא בהכרח נשלב בכל הופעה. שיהיה גיוון".

אחד הלהיטים הגדולים של האלבום החדש הוא "מהיום שהלכת", ששמעון בוסקילה שר במרוקאית לזכר אמו. איך משחזרים שיר כזה על הבמה בלי שמעון?
"לא אחשוף את כל ההפתעות במופע, אבל מתחילת דרכו של הפרויקט המעבר לבמה חייב אותנו למצוא פתרונות יצירתיים לגרסאות האולפן. זה קורה גם הפעם, ואני יכול רק לגלות שקיימת האופציה לבצע את 'מהיום שהלכת' על הבמה".

- הופתעת שדווקא השיר הזה הצליח כל כך?
"בעיני, אחד ההישגים הגדולים של הפרויקט הוא פריצת המוסכמות. הוכחנו שהרדיו בישראל יכול ומוכן להתמודד עם זמר ששר במרוקאית, ובעתיד אני מקווה ומאמין שהיחס הזה ימשך כלפי מבצעים בשפות נוספות. ווגדרס אבי וואסה, שהופיע עם הפרויקט בשני המופעים הקודמים, עובד עכשיו על חומרים מקוריים באמהרית. יש לו שירים מצוינים, ואני בטוח שבבוא הזמן הרדיו ייתן לו הזדמנות ולא יפסול אותו על הסף רק בגלל מחסום השפה. אגב, אבי לא עזב את הפרויקט. הוא עתיד להצטרף אלינו להופעות בחו"ל, המיועדות להתחדש בעוד כחצי שנה. בכוונה אני דוחה בשלב זה את כל האופציות להופיע מחוץ לגבולות ישראל. אני רוצה להתרכז בשלב הראשון רק בקהל המקומי".

-כמי שעבד בעבר עם מירה עוואד באלבום השני של הפרויקט, מה חשבת על בחירתה לייצוג ישראל באירוויזיון לצד אחינועם ניני?
"אני חושב שזו בחירה מצוינת, למרות שמדובר בשתי זמרות ויוצרות מדהימות שלא באמת זקוקות לפלטפורמה של האירוויזיון כדי להוכיח את עצמן. ראיתי אותן מופיעות יחד והכימיה ביניהן על הבמה מאד כנה ומרגשת. אני בטוח שהן יגיעו לתחרות עם שיר מעולה".

-על פי השמועות הציעו גם לך את ייצוג ישראל באירוויזיון.
"אם הייתה יוזמה כזו, היא מעולם לא הגיעה אלי".

"הפרויקט של עידן רייכל" יעלו לראשונה לבמה את המופע "בין קירות ביתי" באולם "נגה" ביפו בימים חמישי ושישי הקרובים, 15 ו-16 בינואר.