שי גבסו מחייך (צילום: ברק רובין)
"אני כותב שירים שמתפוררים, רגע השיר קיים ורגע לא". שי גבסו | צילום: ברק רובין

שי גבסו מציין בימים אלה עשור לתחילת הקריירה שלו ואחרי שהשיק מופע חדש הוא מקליט את אלבומו הרביעי, ממנו הוא מוציא סינגל כפול עם שני שירים חדשים - "אני צריך להחליט" ו"כל הימים", אותם כתב והלחין. באלבום החדש חוזר גבסו לעבוד עם המעבד והמפיק המוזיקלי משה דעבול, שכזכור הפיק ועיבד את אלבום הבכורה שלו "ארים ראשי", שכלל את "יום ועוד יומיים", "ארים ראשי" ו"המילים החסרות" וזיכה אותו בתארים רביםץ

אל האלבום החדש מגיע גבסו אחרי שלוש שנים של חיפוש מוזיקלי, במהלכן הספיק להקליט בספרד, לחזור בשאלה ולהוריד את הכיפה, ולהיפרד מאשתו. הוא עצמו אומר: "כמה פנים יש לאדם, כמה פנים יש לאדם שמשתנה. לו יכולתי להקפיא לרגע איזו תמונה או שתיים, ולהגיש אותה כאלבום מוזיקלי, הייתי מאושר מאוד. אבל לא יכולתי לכלוא אף רגע של חיים, והתקבלה מניפה של פרצופים".

-גבסו, מה מצב ההקלטות?
"אנחנו עוד עובדים על האלבום, נמצאים לקראת סיום. בראייה שלי זה אלבום שבאתי אליו בלי שום רפרנס. בדרך כלל היה לי בראש סאונד או אמן שאני מאוד אוהב. כאן הגעתי ללא שום עבר, 'דף חלק'. זה היה מאוד קשה. אתה שוחה במרחב שמרוב שהוא רחב אתה יכול בקלות לא למצוא את עצמך. לשמחתי הגדולה, לאט לאט אני ודעבול מצאנו מים. זה דומה לי, לא לשום דבר אחר".

-מי שישמע את האלבום יידע מה עבר עליך?
"אולי כן. יש שני שירים שנכתבו ממש לאחרונה. שאר השירים נכתבו במהלך כל השנה האחרונה. אני מאמין שזו הדרך הכי טובה, שדרך האמנות שאני עושה אני מבטא את עצמי ומסביר את עצמי. אז אני מאמין שוודאי שמי שיקרא את המילים יכיר אותי ויפגוש נקודות שלי".

-מי הוא השי גבסו שניבט מהאלבום הזה?
"אין לי מושג. אין לי שום ראייה חיצונית או צדדית על עצמי או על המוזיקה שלי. הגעתי עם שירים מפוררים, שבירים, ככה קראו לזה מפיקים ששמעו אותם. לרגע השיר קיים ולרגע הוא לא קיים, אז ככה קראו לזה. אני בתוך החוויה לכן אין לי מושג איך זה נראה מבחוץ".

-יש אופנה עכשיו לעשות שירים מתפוררים, ג'יימס בלייק סטייל.
"באמת? טוב לשמוע. זה עוזר לי לעבור את המכשלה הזו, נותן לי קרש להיאחז בו. כי שיר שקיים ולא קיים מעורר חשש. גם בהופעות זה מעלה חשש, אולי זה בגלל שהם חדשים".

-על מה כתבת את השיר "כל הימים"?
"די ברור למי הוא נכתב. זה מרגיש כמו יומן, אני מוציא את הדברים החוצה. ברור שזה על אשתי לשעבר, גם אם לא אגיד את זה. המוזיקה מגיעה מהרצון שלך לשיר ואתה שר בסוף את עצמך".

-יש באלבום השפעה של החזרה בשאלה?
"לחלוטין, בטח שזה קיים שם. למשל בשני השירים האחרונים שהקלטתי שסוגרים את מה שרציתי להגיד. יש פתאום אמירה שלא תכננתי, נוצר קליימקס, שזה מה שרציתי להגיד. שיר אחד ששמו 'אהבה' אבל זה רק שם זמני, אומר כל מה שציתי להגיד בשירים האחרים".

-אתה מציין עשור של קריירה. מה היית אומר לשי גבסו הצעיר שהשתתף ב"כוכב נולד" לו היית פוגש אותו?
"זו שאלה קשה. הייתי מחבק אותו. לא יודע אם היה לי מה להגיד לו. אולי שיקרא קצת פחות, אבל אני לא יודע".

"כל הימים"

"עכשיו שאת רחוקה, תני לי להגיד לך, שנסעת והלכת, הצלחתי להסתיר משאלה / כל הרגעים הסתירו, כל החלומות הסתירו, ולא הספקתי להגיד לך ש /  כל הימים, איך אני בדרך אלייך, לראות את שפתייך, לחבק אותך אלי ורק אלי /  עכשיו יש כאן כוכבים, וחום נשלט בבטן, אקורדיון ויין אדום, וזכרונות , זכרונות / כל הרגעים שהיינו, כמו ילדים היינו, ולא הספקתי להגיד לך ש / כל הימים, איך אני בדרך אלייך, לראות את שפתייך, לחבק אותך אלי ורק אלי / אולי טעיתי, אולי הזמן כותב בחול, אולי אני יודע לאהוב רק מרחוק".