אין תמונה
עשר שנים ללכתו. ג'ורג' הריסון

ג'ורג' הריסון, חבר להקת הביטלס המיתולוגית, הלך לעולמו ב-29 בנובמבר 2001 בגיל 58. ביום שלישי הקרוב ימלאו עשר שנים למותו. הוא הותיר אחריו מיליוני מעריצים ברחבי העולם עם לב שבור, כאלה שאהבו אותו ואת המוזיקה שלו מאוד, בתוך הביטלס ואחריה, בקריירת הסולו המרגשת שלו, שהשפיעה רבות על הרוק והפופ העולמי, למשל בשילוב של מוזיקת עולם. הצלילים שהביא הריסון מהודו עוד בשנות ה-60', השפיעו על לא מעט יוצרים ותהליכים בעשורים הבאים.

במלאות עשור למותו של ג'ורג' הריסון תשודר תוכנית רדיו מיוחד לזכרו, בעריכת והגשת אלי לפיד ואהוד מנור ז"ל. התוכנית המקורית שודרה כשבוע לאחר מותו. הושמעו בה קטעים של הריסון מתחילת דרכם של הביטלס, מההקלטות הראשונות שהוקלטו בהמבורג, הקלטות מהאודישן לחברת Decca, שירים מכל אלבומי הביטלס בהם בדרך כלל שר ג'ורג' שיר אחד או שניים ושירים מקריירת הסולו שלו.

ג'ורג' הריסון (צילום: Popperfoto, GettyImages IL)
צורף לביטלס בגיל 15. ג'ורג' הריסון | צילום: Popperfoto, GettyImages IL

ג'ורג' הריסון, נולד בליברפול ב-25 בפברואר 1943. הוא הכיר את פול מקרטני שלמד בכיתה מעליו באותו בית ספר. ב-1958 מקרטני הציע לג'ון לנון, שיחד נגנו בלהקת ה"קוורימן", לצרף את הריסון כגיטריסט למרות שהיה רק בן 15.

יצירתו הראשונה של הריסון הייתה נעימה כלית בהשפעת להקת הצלליות "Cry for a shadow" אותה כתב יחד עם ג'ון לנון. לג'ורג', שכונה "החיפושית השקטה", היה קשה לשכנע את פול וג'ון לשלב שירים שלו באלבומי הביטלס. קשה היה להתחרות ביצירתם המופלאה של לנון ומקרטני. באלבום הראשון של הביטלס "Please please me" שיצא ב-1963 שר הריסון שני שירים, לא מפרי עטו.

באלבום השני של הלהקה הואילו פול וג'ון לשלב לראשונה שיר שכתב ג'ורג' בשם "Don't bother me". האלבום השלישי "A hard day's night"  נכתב כולו ע לידי לנון ומקרטני ושירים מתוכו ליוו את הסרט באותו שם, סרט שבו הכיר ג'ורג' את הדוגמנית פטי בוייד, אשתו הראשונה לעתיד, שבהמשך עזבה אותו לטובת אריק קלפטון.

ג'ורג' הריסון הביא למוזיקה של הביטלס ובכלל למוסיקה המערבית את צליל הסיטאר. הוא ניגן בכלי לראשונה בשיר מערבי - "norwegian wood" מתוך האלבום "Rubber Soul" (שיצא ב-1965). לשיא מספר השירים שכתב ג'ורג' באלבום של הביטלס הגיע שנה מאוחר יותר באלבום "Revolver". שנה מאוחר יותר יצא האלבום המופתי "Sgt Pepper Lonely Hearts Club Band" ובוא יצירתו של הריסון "Within you without you" שנשמעת כיצירת מופת ודגל בתחום מוזיקת העולם.

ב-1968 יצא "האלבום הלבן" הכפול של הביטלס ובו ארבעה שירים של הריסון ובהם "While My Guitar Gently Weeps" עם סולו גיטרה מהמם של ידידו אריק קלפטון.

המשך לשיא יצירתו הגיע באלבום עם השירים "Here comes the sun" ו- "Something". ב1970 יצא האלבום "Let it be" ובו השיר "I me mine" שהיה גם שם הביוגרפיה שהוציא ג'ורג' הריסון.

כשהתפרקו הביטלס ב-1970 הקליטו חברי הלהקה אלבומי סולו. ג'ורג' הריסון הפתיע באלבום משולש ומצוין שהגיע למקומות הראשונים במצעדי האלבומים בכל העולם. השיר "My Sweet Lord" היה לשיר השנה בארצות רבות. בתוכנית מסופר הסיפור על המשפט שהיה להריסון, בו הורשע בהעתקה מהשיר "he so fine" של להקת "השיפונס" משנת 1963. הריסון לא הודה בכך אבל הודה בהשפעה מהאווירה של השיר "oh happy day" של ההרכב "זמרי אדווין הוקינס".

בתוכנית הושמעו מספר שירים מקריירת הסולו של הריסון וביניהם "If not for you" שכתב ידידו בוב דילן. דילן והריסון שיתפו פעולה בסוף שנות ה-80' עם ג'ף לין, טום פטי ורוי אורביסון בשני אלבומים של ה"סופר גרופ" ה-"traveling wilburys".

שיר נוסף הוא "בנגלדש" , שיר הנושא ממופע הצדקה למען פליטי בנגלדש שארגן ג'ורג' הריסון לפני כ-40 שנה במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, והופיע בו עם חבריו רינגו סטאר, בוב דילן, אריק קלפטון, ליאון ראסל ועוד.

השיר "All those years ago" שכתב ג'ורג' הריסון לזכרו של ג'ון לנון מיד לאחר שנרצח, ובוצע על ידי הריסון, מקרטני וסטאר.

השיר "This Guitar (Can't Keep From Crying)" שהוא שיר ההמשך ל"כשהגיטרה שלי בוכה" מסיים את התוכנית.

*התוכנית "כל ההתחלות" לזכר ג'ורג' הריסון תשודר בשבת 26.11.11 ברשת ב' בשש בבוקר. ייעוץ: מיקי פירסט.

*ב-1 בדצמבר יתקיים במועדון בארבי בתל אב מופע לזכרו של ג'ורג' הריסון, בו תארח להקת ה"מג'יקל מיסטרי טור" את חמי רודנר, ירמי קפלן, יהלי סובול, דניאל סלומון, דנה ברגר ועידן אלתרמן שישירו משיריו.

ג'ורג' הריסון (צילום: Dave Hogan, GettyImages IL)
יהי זכרו ברוך. ג'ורג' הריסון | צילום: Dave Hogan, GettyImages IL

>> ג'ורג' הריסון - סקס, סמים ורוקנ'רול, בסרט חדש של סקורסזה