אברהם טל, פסטיבל הפסנתר  (צילום: ענבל צח)
מתכנן מסיבה בהאנגר. אברהם טל | צילום: ענבל צח

רגע אחרי שהשיק בפסטיבל הפסנתר מופע חורף חדש, מכריז אברהם טל על מופע גדול יותר, אותו יעלה בהאנגר 11 בתל אביב, שם יארח על במה עגולה ומסתובבת את נינט טייב ודודו טסה. את המופע, שיתקיים ב-26 בדצמבר (חמישי), יפתח דיג'יי אורי שוחט בסט דיג'יי, ואחריו צפוי לעלות טל לבמה עם הרכב נגנים וליצור עבור הקהל שלו חוויה מיוחדת, עם עיבודים אלקטרוניים ללהיטים שלו, בשילוב מערכת וידיאו ארט שתקרין ממסכים שיוצבו על הבמה ומסביב. המופע צפוי לעבור בשידור חי דרך כמה וכמה ערוצי מדיה: תחנות הרדיו רדיו ת"א, רדיו חיפה ורדיו דרום, ערוץ היו טיוב ועמוד הפייסבוק של אברהם טל, ועמוד הפייסבוק של סמסונג ישראל, שנותנת חסות למופע, באמצעות אפליקציית Live Lens, המאפשרת לשדר וידאו חי בפייסבוק.

"המופע בהאנגר יהיה בעל אופי אחר מדברים שעשיתי עד היום", אומר אברהם טל. "בזמן האחרון נכנס לי ג'וק לראש שברמה האמנותית רוצה לעשות את הכי טוב שאפשר. אני רוצה כאמן לבטא את האמנות כמה שאפשר, כמו שהיה בהופעה בפסטיבל הפסנתר. כולם נהנים, אני מתחדש, לא משתעמם, ההרכב נהנה, כולם גדלים. ככה אני מגיע גם להאנגר. אני מכין משהו מאוד מושקע, ברמת הבמה, הוידיאו, עובדים קשה על ההכנות".

-נשמע טוב.
"היתה לי עכשיו פגישה עם מישהו שהוא מאסטר של וידיאו ארט. זו תהיה במה 360 מעלות מסתובבת ויהיו עבודת וידיאו יפות שיוקרנו על מסביבה ועליה. משהו מושקע ואמנותי, הרבה זמן יש לי את זה בראש ובהאנגר זה בול. אני מתכנן עיבודים מוזיקליים אפריים, קצביים, עם נגיעות אלקטרוניות".

נינט טייב, דודו טסה (צילום: יובל אראל)
יביאו את התבלון הרוקיסטי. דודו טסה ונינט טייב | צילום: יובל אראל

-והאורחים?
נינט ודודו יביאו את הצד הרוקיסטי. עם נינט אף פעם לא עליתי על במה. עם דודו היתה פעם אחת מאוד סמלית. יצא לי להכיר אותם ברמה האישית והם הקסימו אותי. הם התיבול הכי מדויק בערב אנרגטי שכזה, לתת נגיעת רוק, מעבר למוזיקה האלקטרונית. יהיה כיף ואנרגטי ונמצא מינונים נכונים כדי להיות נאמנים לכל הצדדים המוזיקליים כמובן".

-חשבת כבר על דואטים?
"בימים האחרונים אני חופשר בשירים של נינט ודודו, כדי שנעשה משהו יחד".

-יש לנינט קאבר ל"Crazy" של נארס בארקלי, אולי זה יתאים לכם לדואט.
"באמת? אני אוהב את השיר הזה. נשמע לי רעיון טוב".

הדבר שהכי חשוב לאברהם טל במופע בהאנגר הוא להיות קרוב לקהל. "הכי חשוב לי זה הקשר עם הקהל, להיות קרוב אליהם, להרגיש אותם. חלק מהקהליהיה מראש בעמידה, ורק מאחורה יוצבו פודיומים עליהם יוכלו לשבת מי שרוצה. אבל חשוב לי מאוד להיות קרוב אליהם ושיהיו קרובים אלי. זה למעשה מה שאני מחפש בהופעה, את האנרגיות האלה. אני אדם מאוד טכנולוגי, ובהופעה הזו ניקח את טכנולוגיה לעזרתנו, כדי להרגיש יותר קרוב ולא כדי להרחיק. אני אסתובב מסביב לבמה, ואעלה על במה קטנה באמצע הבמה הגדולה, שתהיה מוגבהת, אהיה בכל האיזורים".

אברהם טל, פסטיבל הפסנתר  (צילום: ענבל צח)
"יותר חשוב שאנשים מתחברים לשירים מאשר ההצלחה שלהם ברדיו". אברהם טל | צילום: ענבל צח

-המצב הוא שהיום אמן מצליח כמוך זקוק לחסות מסחרית כדי להגשים את החלומות האמנותיים שלו.
"אני האחרון שימסחר את עצמי למשהו שאני לא מרגיש שלם איתו. להרבה דברים הייתי אומר לא. אני טכנולוג בעצמי, שפעמיים ביום קורא על גאדג'טים ומכשירים חדשים. כשאמרו לי 'סמסונג' הרגשתי מגניב. דברים אחרים פחות באים לי טוב. זה הרגיש לי טבעי ונכון ומשדר על אותו גל של ערב קצת דיגיטלי, טכנולוגי, מחובר, לא תלוש. אני רואה את כרזות הפרסומת שהכינו למופע וזה יושב לי יפה בעין ובלב. יש גם השקעה כלכלית מהצד שלי. כי בכל זאת, יש גבול עד כמה שהספונסר נותן. מופע בהאנגר זו השקעה ענקית וכשמשקיעים ביחד אפשר להגשים את החזון. אני רגוע מהחיבור הזה. יש לי הצעות לפרסומות שאני לא לוקח, כי אני בונה מערכת אמון עם הקהל, שמבוססת על בניית אמון. הקהל אוהב את השירים, כל שיר פגש אנשים בשלב זה או אחר של החיים שלהם, ונוצר אמון שצריך לשמור עליו ולחשוב על השירים, מה אני עושה איתם, לשמור על הנאמנות הזו, בשיתוף פעולה שמחזק אחד את השני בכיף".

-חשוב לך שירקדו בהופעה כזו, לעשות מסיבה, להיות גם אנטרטיינר?
"אני מאמין בלמצוא את האמצע. לא רק לספק סחורה ולעשות משהו שלא ארגיש טוב איתו. מצד שני לא אעשה הופעה שתגניב רק אותי בלי לחשוב ל הקהל. אני שואב אושר וסיפוק מהקשר עם הקהל, ממקום שמגיע מהאמת שלי, מתוך אכפתיות אליו, אז זה ווין ווין. אם לא אהיה נאמן לעצמי, הקהל לא יהנה. לכן אני צריך להביא את האמת שלי, את האני מאמין שלי, ברמה מתקשרת, כי אני בא לשיר לקהל, אחרת אופיע לעצמי לבד בבית. המוזיקה היא רק האמצעי כאן. יהיה האנגר, מסכים, במה ב-360, קהל עומד, אנרגיה גבוהה, ובואו ניצור קשר בצורה אחרת. אותה מהות, אבל בתפאורה שונה, באוירה חדשה".

אברהם טל מופע השקה אמפי שוני (צילום: יואב איתיאל)
"אני רוצה למצות את האמנות שלי, לא לשיר 20 שנה את אותם להיטים". אברהם טל | צילום: יואב איתיאל

-לפני שנתיים היית בשיא עם "אורות", ולא הרגשת כוכב. והיום?
"המודעות הציבורית עלתה, כל הזמן מזהים אותי. מה שפעם לא היה, זה השתנה וזה גדל. אבל אני מסתובב עם המשפחה הרבה, לא מונע מעצמי את העולם, לא רוצה שהילדים יהיו בבועה. אז במקומות ציבוריים רואים אותי, ואני יודע שמזהים ואומרים הנה אברהם טל ואני מחייך אליהם. שנייה אחרי זה רואים אבא עם הילדים שלו שקונה להם גלידה ואני שומר על זה ככה ומקווה שזה יימשך ככה. אני לא גר בת אביב אבל כשיש לי אינטראקציה עם הרבה אנשים אני טבעי. יש כאלה מפורסמים לא יכולים היות בחוץ. אני לא מוכן לברוח מהעולם. אני הולך בין כולם ואמשיך ללכת עם הילדים. ככה רואים שאני נורמלי, שומר על פשטות. הנה, היום הייתי אצל שיננית וכולם זיהו. בסדר. אני משתל לשמור על הסביבה שלי ככה. כולם רגילים כבר שאני בא עם הילד לגן בבוקר, וזה מאוד חשוב לי. אם הייתי רווק שגר בעיר זה היה אחרת, אבל אז גם לא היו יוצאים לי שירים כאלה".

-לפני שנה היה מבצע "עמוד ענן", ופתאום הרדיו חזר להשמיע את "מחוזקים לעולם", אחרי שנה שהוא כבר לא הושמע. אתה מרגיש שאתה עושה דברים חשובים?
"אני מרגיש פידבק שהתכנים של השירים, שאני מביא מהחיים שלי, פוגשים אנשים בחייהם ויש לזה חשיבות. מבחינתי מה שחשוב זה לא ששיר שלי יושמע וכמה שבוות הוא היה במקום הראשון, אלא הודעה בפייסבוק על כמה שיר עזר למישהי כשהיתה חולה או זוגות שעברו דברים ושומעים שירים. בפסטיבל הפסנתר שרתי שיר חדש בשם 'את במרחבים' על נערה בשם שי שנפטרה ממחלה. ההורים שלה היו בקהל. לכן זה היה מרגש. ברמה האישית קרה שם נס. לפעמים מוזיקה יש לה השפעה מעבר למה שחושבים. המקרה היה טרי, מלפני 6 שבועות. והנה הם באים להופעה, שומעים את השיר שמדבר על העזיבה שלה, בלי לדעת למה ולאן. אחרי זה אמא שלה מתכתבת איתי ואומרת כמה טוב זה מביא לה, כמה זה משחרר, כמה נושמת אחרי חודש וחצי של מחנק. לפני ההופעה אנשי ההפקה אמרו שהיתה השקעה כספית גדולה, הוצאנו שם פי שלושה כסף ממה שנכנס וכולם היו בלחץ. אבל כשקורה כזה דבר, אז למי אכפת מהכסף, זה ברמות אחרות. שווה היה להשקיע את הכסף בשבילם".

-מה זה עשה לך?
"ריגש אותי מאוד. בעיני זו התמונה הגדלה של המוזיקה. מפידבקים כאלה אני קולט שחשוב שאנשים בקהל מרגישים את המאחורה של השיר. מעבר לזה אני מבין את החשיבות של הדרך בחיי כאדם פרטי, ששומר על זוגיות ומשפחה. לכן אני נותן חשיבות לעשיה הזו, להתפתחות האישית שלי כאדם, כי אני יודע שזה בסוף מגיע לשירים. אני לא יכול להיות מניאק ולשיר על אהבה. בשירים זה צד מאוד מחובר, אני צריך שפי וליבי יהיו שווים, או שיהיה כמה שפחות פער בין איך שאני חי לשירים שאני כותב. אני לא יכול לעלות על במה ולהרגיש שאני שחקן שחוזר על הטקסט. אני חי את מה שכתבתי, אני מתכוון למה שאני שר, ומנסה להיות אבא טוב ובעל טוב".

-מתכנן כבר הלאה עוד הופעות גדלות?
"יהיו מופעים מושקעים וטובים ונמשיך הלאה משמה. אשמח לחזור בחורף להופעות אקוסטיות. אחר כך יש עוד אביב וקיץ. בזמן האחרון נדלק לי משהו ברמה האמנותית, ואני מרגיש שאני חייב לאתגר את עצמי וללכת למקומות חדשים אני מרגיש שבמוזיקה, באמנות, ביני לביני, אני עושה ריסט. הלוואי וכל החיים אוכל להיות ככה ולהשקיע, ואני עושה את זה קודם כל בשבילי. יש לי קריאה אמנותית פנימית למצות את מה שאני עושה. בהופעה בפבנתר השקעתי המון למרות שהיו שם רק 400 איש".

-משקיען.
אני משקיע למעני, כדי לגלות מקומות חדשים כאמן. אני לא רוצה להיות אמן שהקריירה שלו נכנסת לטייס אוטומטי, יש לו להיטים והוא מופיע איתם עכשדיו 20 שנה בשביל להתפרנס. לא. אני רוצה להיות אמן שהנשמה שלו במקום הנכון. אני ביני לביני צריך להיות במקום הנכון, נאמן למקום של האמנות. באלבומים והופעות לתת את הכל, בכל הרמות. לפעמים אני מקבל טלפונים מההפקה מה זה ההשקעה הזאת, הם נבהלים כי זה לא רווחי. אבל יש רווח אישי עמוק. עשיתי החלטה עם עצמי שאני הולך על זה, אני הולך על האמנות, מעבר לבידור. אני פה, חי, ורוצה למצות את מה שקורה פה כמה דאני יכול. זה הסטייט אוף מיינד שנכנסתי אליו. לעשות פרפקציוניזם בטוב, בנועם, כשכולם מצטרפים בכיף. ככה גם אני מתייחס להופעה בהאנגר, ומקווה להישאר עם אותו פאשן שהדבר ילך אצלי, והפרנסה תסתדר. אני מאמין שאם הולכים עם האמונה, אז בסוף גם הכל מסתדר, כוולל הפרנסה, אני מאמין שזה מתגמל בכל הרמות".