מדונה בוומבלי. 20 ספטמבר 08 - 7 (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
גם היא עושה ועדי עובדים. מדונה | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL

למבול האמנים הבינלאומיים שיגיעו ארצה בקיץ הקרוב, לצד הופעות של אמנים מקומיים יש השלכה כלכלית, ומי שירצה לפקוד הופעה אחת או יותר, יצטרך להיפרד מכמה מאות שקלים. "גלובס" בדק כיצד ניתן להפחית את הנזק הצפוי.

ללא ספק, הופעתה של מלכת הפופ בישראל היא ה"שוס" החם בענף. המחיר הנקוב לכרטיס למופע (לעמידה בדשא): 490 שקל, דומה למחירי ההופעה בחו"ל. לדוגמה, המחיר לעמידה בדשא במופע שייערך בקרוב בפריז הוא 88 אירו (כ-485 שקל), 75 ליש"ט (כ-488 שקל) הוא המחיר להופעה בלונדון. בארץ, המחיר המוזל להופעה של מדונה עומד על כ-400-450 שקל.

את רף המחירים קובעת ההפקה המקומית לצד ההפקה הבינלאומית, במקרה זה "לייב ניישן", המכתיבה את מחיר המינימום גם לאחר סבסוד והנחות ואוסרת על חלוקת כרטיסים חינם. יודעי דבר מספרים שאפילו מדונה עצמה רוכשת כרטיסים להופעה עבור מכריה.

"הישראלים נוטים לקנות כרטיסים בדקה ה-90'"

סולן להקת דפש מוד על הבמה באצטדיון רמת גן (צילום: חדשות 2)
הנחה למי שרוכש מוקדם יותר. דפש מוד | צילום: חדשות 2

"בשונה מהקהל האירופי שמסתער על כרטיסים להופעות הענק מיד עם פתיחת המכירה, הציבור הישראלי נוטה להיות קניין כרטיסים של הדקה ה-90", אומרת מורן פז, דוברת משרד ההפקות של שוקי וייס, "הסיבה לכך לא בהכרח נובעת מהתקווה להשיג כרטיס במחיר זול יותר אלא משום החשש מביטול ההופעה - מה שקרה לצערי בעבר". בכל מקרה, היא מדגישה, כי במקרה של ביטולים הקונים מקבלים את כספם חזרה.

את הטענות להיעלמות המהירה מידי של 3,000 כרטיס ה-VIP ו-1,500 כרטיסי ה"גולדן רינג" - כרטיסי עמידה סמוכים לבמה, בטרם הגיעו לקופות, הודפת פז ומסבירה כי כפי שנהוג בכל הופעותיה של מדונה בעולם, המכירה למועדון המעריצים העולמי מתחילה יומיים לפני המכירה הרשמית, ויתר כרטיסי ה-VIP נרכשו מיד עם פתיחת המכירה דרך אתר נטוויז'ן. להופעה ב-2 לספטמבר, עדיין ניתן למצוא כרטיסים בשלוש הרמות

העדיפות לכרטיסי ה-VIP שנויה במחלוקת: רוכשי כרטיסים אלה בהופעה של דפש מוד העידו על סאונד ירוד, בהופעה של פול מקרתני מתחם הישיבה היה מרוחק 100 מטר מהבמה, ובהופעה של מדונה צפוי להיות מרוחק 60 מטר מצידי הבמה וזאת בתמורה לכ-2,500 שקל. חוץ מהצפייה במופע בישיבה, כרטיסים אלה כוללים חניה, ארוחה ושתייה, וכמובן את הפוזה הנלווית. כרטיסי ה"גולדן רינג" (בכ-1,500 ש') שיאפשרו לעמוד קרוב לבמה, מסתמנים כ"שווים" יותר בהיבט ההנאה מההופעה - את השיקול הכלכלי נשאיר למידת ההערצה לזמרת.

"ההופעה של מדונה שברה את חוקי המכירה המוקדמת"

מכירה מוקדמת משתלמת יותר, אולם עדיין לא זוכה לפופולריות מספיקה, כך מדגישה פז. להופעה של מדונה לא היה פורמט מוקדם אבל כשישה חודשים לפני ההופעה של דפש מוד הוצעו כרטיסים ב-300 שקל במקום ב-400, המחיר הנקוב, ולהופעה של כריס קורנל הוצעו כרטיסים ב-200 במקום ב-290. לדבריה, "ההופעה של מדונה שברה את החוקים בעניין זה, משום שכבר עם פתיחת המכירה נמכרה כמות גדולה מאוד של כרטיסים".

האישור הסופי להגעתו של לאונרד כהן, הוא בשורה משמחת לחובבי המוזיקה באשר הם. מכירת הכרטיסים להופעה שתיערך באצטדיון רמת-גן טרם נפתחה, אולם מעריכים שהתעריפים יהיו דומים לאלה של מדונה.

זיופי כרטיסים הם תופעה נפוצה, עליה מנסים להתגבר באמצעות הטבעות ושכלולים על גבי הכרטיס. לפני הופעת דפש מוד בישראל נתגלו כרטיסים מזויפים שנמכרו באופן פיראטי באינטרנט. פז מזהירה מרכישות כאלה בעיקר מידי אנשים פרטיים.

אבידה גדולה. לאונרד כהן (צילום: רויטרס)
מחירים דומים למדונה. לאונרד כהן | צילום: רויטרס

דרך מי לקנות?

* מועדון הצרכנות "חבר":

מחירים מוזלים ללא התניות (כוכבים, נקודות וכד'). כל עמית רשאי לרכוש 2 כרטיסים, שאת מיקומם בהיכל ניתן לתאם בסמוך לעמית אחר.

דמי טיפול: אין.

בין ההופעות המוצעות לעמיתים: חוליו איגלסיאס, ג'ו ג'קסון, מחווה לאריק איינשטיין ועוד. 4,000 הכרטיסים שהוקצו לחבר עבור ההופעה הראשונה של מדונה ב-400 שקל - אזלו, וכעת מבטיחים לנסות להשיג כרטיסים במחיר זהה להופעה הנוספת.

* מקומות עבודה וועדי עובדים:

בידקו במקום העבודה שלכם ושל קרוביכם: ועדי עובדים שונים מציעים הנחות למופעים, למשל 450 שקל - מחיר ההופעה של מדונה עבור עובדי ענף הבנייה והתאחדות הקבלנים, מחיר זהה לעובדי עיריית תל-אביב, הזכאים גם להנחה עבור המופע של פט שופ בויז במחיר של 250 שקל. בארגונים של 100 עובדים ויותר, ניתן ליזום פנייה דרך הוועד לרכישה מאורגנת.

באופן מפתיע למדי באתרי האינטרנט של ועדי עובדים גדולים בהם אשמורת (ארגון המורים), קרנות השוטרים או לשכת עורכי הדין לא מוצעות הטבות להופעות הגדולות של הקיץ.

קנייה דרך משרדי כרטיסים; הנחות באשראי

* משרדי הכרטיסים:

ב"לאן" וב"קסטל" מציעים הזמנת כרטיסים להופעות דרך אתר האינטרנט, להוציא כרטיסי ההופעה של מדונה ב-490 שקל שניתנים לרכישה טלפונית תמצאו את חוליו אגלסיאס או פט שופ בויז. גם ב"הדרן" מוצעים מופעי הקיץ, בהם מופע המחווה לאריק איינשטיין או הופעתו של ניק קרשאו הצפויה באוקטובר.

דמי טיפול: 15 שקל לעסקה בקנייה טלפונית או מקוונת, שבטלים בקנייה פיזית במשרדים.

* כרטיסי אשראי וחברות מסחריות:

מדונה: המחיר הנקוב לכרטיס עמידה על הדשא הוא 490 שקל, אולם ניתן לרכוש כרטיסים גם בפחות: לקוחות 013 נטוויז'ן, שלקחה חסות על המופע, זכאים לכרטיס ב-450 שקל, ללקוחות 013 נטוויז'ן המחזיקים בכרטיס אשראי של לאומי קארד: 375 שקל בתוספת 2,500 נקודות, לקוחות לאומי קארד בלבד ישלמו 390 שקל בתוספת 2,500 נקודות (בתום מכירת 2,000 כרטיסים יעלה המחיר ל-440 שקל בתוספת אותה כמות נקודות).

מחזיקי לאומי קארד זכאים גם ל-50 שקל הנחה לכרטיסים למופעי הקיץ בזאפה תל-אביב והרצליה (תקף ל-2,000 הרוכשים הראשונים).

יחס צבירת הנקודות: קנייה ב-25 שקל תזכה בנקודה, 12.5 שקל ללקוחות פלטינה. קנייה החורגת מכמות הנקודות שנצברו תחויב ב-1.5 אגורה על כל נקודה חסרה.

מחזיקי אמריקן אקספרס זכאים לכרטיס למדונה ב-390 שקל ו-950 נקודות, כרטיסי VIP ב-2,200 שקל ו-1,900 נקודות וכרטיסי "גולדן רינג" ב-1,200 שקל ו-1,900 נקודות. יחס צבירה: 1 נקודות לרכישה בשווי 50 שקל.

ההופעה של מדונה אמנם לא מוצעת ללקוחות ישראכרט או ויזה כאל אולם אמנים אחרים כן: בישראכרט כרטיסים להופעה של פטריסיה קאס או מישל פוגאן ניתן לרכוש ב-80 שקל הנחה תמורת 430 כוכבים. יחס צבירת כוכבים: כוכב אחד על כל קנייה ב-200 שקל.

למחזיקי ויזה כאל ניתנת הנחה ללא התניות או איסוף נקודות: לדוגמה 15% למופע האיחוד של תמוז לזכר מאיר אריאל או לסטיב ואי. לקוחות המשתייכים לתוכנית הנאמנת זכאים ל-10% הנחה ברכישת כרטיסים דרך הדרן.