אין תמונה
אייקון. ג'ון גרנט

בשלוש השנים האחרונות לא ניתן היה להתעלם משמו של המוזיקאי המבריק ג'ון גרנט, שהוא לא רק כותב שירים מיוחד ואישיות מרתקת, אלא גם אחד הווקאליסטים הטובים של הרגע. יש לו קול בריטון מרשים ומרגש שמזכיר זמרים כמו רופוס ווינרייט, ריצ'ארד האוולי וסקוט ווקר.

גרנט היה מנהיג וסולן הלהקה הדנברית ה-Czars, ולמרות שרוב הסיכויים הם שלא שמעתם עליה, היא הוציאה 6 אלבומי אולפן, ההאחרון שבהם היה באופן סמלי 'Goodbye' המקסים מ-2004. אחרי שה-Czars התפרקו, ג'ון עבר לגור בניו יורק ומצא את עצמו מנגן ומופיע ונגן עם הפליימינג ליפס ומידלייק, שבסופו של דבר לקחו אותו לאולפן ההקלטות שלהם בטקסס והקליטו איתו אלבום הסולו הראשון שלו. התוצאה היתה 'Queen Of Denmark', אלבום שהוכתר ל"אלבום השנה" של מגזין ה-MOJO.

לרגל הופעתו בבארבי תל אביב בשלישי בערב, קיימתי עם ג'ון גרנט ראיון, בו חשף, למשל, מה עשה לפני הקמת ה-Czars בגיל 26. "הלכתי לבית ספר בגרמניה למשך 6 שנים, שם למדתי גרמנית ורוסית", היא התשובה שלו.

-מתי גילית את הקול שלך?
"בערך בזמן שעזבתי את גרמניה כדי לחזור לארה"ב, כשהייתי בערך בן 25"

עברו כמעט 10 שנים מאז 'Goodbye'. האם באמת שקלת להפסיק לעשות מוזיקה אחרי שהלהקה התפרקה?
"כן, פשוט הרגשתי שאני מבוגר מידי לעשות מוסיקה ושאני צריך להיות 'רציני' לגבי חיי וגם שזה פשוט לא הולך לקרות" עבורי".

מה קרה שם? אתה עדיין מאזין לאלבומים של ה-Czars?
"לא, אני אף פעם לא שומע אותם. לא הייתי שם במקום טוב רוב הזמן, אז אני לא אוהב להיזכר בזה. אולי יום אחד".

דמיינת שחומר הסולו שלך יצליח יותר מזה של ה-Czars? למה אתה חושב שזה קרה?
"טוב, המוסיקה של ה-Czars לא היתה עקבית והיו יותר מידי בשלנים במטבח. ולא הייתי מסוגל להתחבר או לדבר עם עצמי בתקופה ההיא. אני לא יודע למה אלבומי הסולו שלי הצליחו הרבה יותר, אני מניח שאני מרגיש שהמוסיקה פשוט טובה יותר ויותר מפוקסת ושהכנות של המילים מדברת ליותר אנשים".

אתה מתעניין בנתוני מכירות? זה חשוב לך להגיע לכמה שיותר אנשים?
"לא, אני לא מתעניין בכלל בנתוני מכירות, אבל בטח, אני רוצה להגיע ליותר אנשים. אבל אני חושב שזה קורה באופן טבעי לאורך זמן אם אתה באמת מתמקד במוזיקה".



כל מי שקלט את גרנט בסיבוב הסולו הראשון, לא מאוד הופתע לגלות שהוא החליט לקחת כיוון אחר לגמרי באלבומו הבא. ב-'Pale Green Ghosts' שיצא באפריל השנה גרנט החליט להפתיע עם אלבום מאוד מגוון, הרבה יותר אלקטרוני ואפל.

הפעם הוא חבר ל-Biggi Veira מההרכב האינדי-אלקטרוני האיסלנדי Gus Gus, שהפיק איתו את כל האלבום החדש. ועם כל הגיוון, הכל התחבר יחד ליצירה מגובשת בזכות הטקסטים החדים וקולו החם. האווירה הפעם אמנם יותר אפלה וקשה מהאלבום הקודם, אבל המוסיקה והמלודיות שנעות סביב קולו הופכים את גרנט למוסיקאי נערץ. מעריצה אחת, שינייד אוקונור שמה, התאהבה כל כך באלבומו הקודם, שאחרי שביצעה את שיר הנושא באלבומה האחרון, הצטרפה אליו בקולות בכמה משירי האלבום החדש.

כשכתבת את השירים לאלבום השני שלך תיארת לעצמך שהכיוון המוסיקלי שלהם יהיה כה שונה מזה של הראשון?
"לא חשבתי שאני הולך לכיוון אחר ואני עדיין לא חושב ככה. פשוט הלבשתי את השירים בבגדים שחשבתי שנראים הכי טוב עליהם"

על איזו מוזיקה גדלת ומה גרם לך לרצות לעשות מוזיקה?
"אבבא, קרפנטרס, סופרטראמפ, ילו, ניו אורדר, דפש מוד, פט שופ בויז, סקיני פאפי, מיניסטרי, Cabaret Voltaire, Throwing Muses, קוקטו טווינז, באוהאוס, סוזי והבאנשיז, דד קן דאנס, This Mortal Coil. בצעירותי ניגנתי מוזיקה קלאסית ואהבתי מוזיקה כל כך, שפשוט הרגשתי שאני יכול לעשות את זה אם אנסה".

אתה קונה תקליטים? למי אתה מאזין בימים אלה?
אני קונה תקליטי ויניל וגם קונה הרבה ב-iTunes. אני שומע המון את Body/Head עכשיו (הלהקה של קים דיל מסוניק יות') וגם Neko Case, Siriusmo, Remote, Le Le, Cass McCombs, Anna von Hausswolff, אזיליה בנקס".

אתה חושב שתעבוד שוב עם מידלייק? מה הם חשבו על הכיוון האלקטרוני של האלבום השני?
"האמת היא שאני לא יודע מה הם חושבים על זה, אבל כן, אני בטוח שאעבוד איתם שוב".

עם מי היית רוצה לעבוד בהמשך? יש לך מושג לאיזה כיוון יילך האלבום הבא?
"אני עדיין לא יודע מה יהיה הכיוון של האלבום הבא, אבל אני חושב שהוא יהיה אפל יותר ורועש יותר עם הרבה דיסטורשן ומלודיות יפהפיות, נראה... הייתי רוצה מאוד לעבוד עם ג'יימס מרפי, אני אוהב את הסאונד שלו".

כאמור, זה יהיה הביקור הראשון של גרנט בישראל. הוא יגיע אלינו בסוף סיבוב ההופעות האירופאי שלו, כשהוא מלווה בלהקה מלאה.

היה לך מושג שיש לך מעריצים בישראל?
"הייתי מופתע לגלות שיש לי מעריצים שם. זו תהיה הפעם הראשונה שלי שם ואין לי כל כך מושג למה לצפות. שמעתי הרבה דברים סותרים, אבל בעיקר שזה ממש לא מה שאפשר לצפות. אז אני מאוד נרגש לקראת זה"

אני חושב שמאוד תאהב את ישראל. בירושלים יש הרבה מזוקנים כמוך ובתל אביב הרבה "דובים"... וחיי הלילה פשוט מדהימים. מה אתה מתכנן לעשות לפני ואחרי המופע?
"זה נשמע מדהים. אני חושב שהגברים שם מאוד יפים, אז אני מקווה לפגוש כמה מהם. אבל אני לא יודע כמה זמן יש לנו שם, לצערי כנראה שלא הרבה".

אתה אוהב לצאת למסע הופעות?
"אני אוהב להופיע, אבל חייב להודות שלמסע ההופעות יש מחיר נפשי ואני לא מספיק לישון מספיק".

שני אלבומי הסולו שלך די שונים מבחינה סגנונית, איך אתה משלב ביניהם במופע?
"פשוט שמנו את השירים ברצף שזורם טוב, ככה לפחות אנחנו חושבים."

מה אתה מתכנן לבצע בהופעה בישראל?
"נבצע את מרבית שירי האלבום החדש וגם שירים מאלבומים קודמים."

לגרנט, אישיות אייקונית בקהילה הגאה, יש גם סיפור חיים מרתק. אחרי שלהקתו התפרקה, הוא התמכר לטיפה המרה והפך במהרה לאלכוהוליסט. בהמשך התמכר לסמים קשים שהובילו להרס עצמי ונסיונות התאבדות. עם הזמן הוא עבר לניו יורק, עבד כמלצר, עבר גמילה וחזר לסורו. מה ששינה את חייו היה אותו מפגש עם חברי מידלייק, שהכריחו אותו להקליט את אלבומם הבכורה. שנה אחרי צאת האלבום התברר לו שהוא נשא HIV ובאופן אירוני דווקא הידיעה על היותו חולה איידס החזירה לו את הרצון לחיות, הוא עבר לגור באיסלנד והחל להקליט שם את אלבומו השני.

במקום לעבור את משבר אמצע החיים, התחלת לעשות את המוסיקה הכי טובה בקריירה שלך. יש קשר?
"אני חושב שכן. אני חושב שכשאתה כנה לגבי איך שאתה באמת מרגיש, זה יוצא החוצה"

האם אי פעם התחרטת על חשיפת יותר מייד פרטים אישיים במוזיקה שלך?
"לא!"

חיית בלא מעט ערים בשנים האחרונות, ונראה שאתה מתעניין בסגנונות רבים של מוזיקה. אתה חושב שהאופי הסקרן שלך הוא זה שמניע אותך?
"כן, אני חושב שזה חלק גדול מזה."

אני חושב שאתה אמיץ ומעורר השראה, אבל האם לרגע חשבת שהחשיפת היותך נשא HIV עלולה לפגוש בקריירה שלך?
"קודם כל תודה רבה! לא, מעולם לא חשבתי אם זה יפגע בקריירה שלי או לא, אני רק יודע שזה היה הדבר הנכון לעשות"

האם זו התקופה הכי טובה בחייך?
"בהחלט!"

מיקסטייפ של ג'ון גרנט

John Grant Essential Mix by I Zebra on Mixcloud