ישי ריבו (צילום: שלום ברנשטיין)
"התחלתי בחיל חימוש ועברתי למקהלת הרבנות הצבאית". ישי ריבו | צילום: שלום ברנשטיין

הזמר החרדי ישי ריבו פרץ לתודעה לפני כשנה וחצי עם השיר "תוכו רצוף אהבה", שהיה כל כך יפה, עד שגרם לעידן רייכל להזמין אותו להופעה של "הפרויקט" בבנייני האומה בירושלים ולהכניס אותו עם השיר "אור כזה" לאלבום האחרון של "הפרויקט" "רבע לשש", שהגיע ל-100 אלף עותקים. בהמשך הוציא ריבו את השיר "מטבע הדברים", ואחריו הפתיע עם  השתתפות מוצלחת בבפסטיבל הזמר שנערך בשנה שעברה, עם השיר "קול דודי".

וכעת, שנה אחרי, מוציא ישי ריבו את "קול דודי" כסינגל רשמי, עם עיבוד משותף לו, לטלי כץ ולמאור שושן, והפקה מוזיקלית של כץ, המנהל אמנותית את האלבום שלו. "כתבתי את השיר לפני חמש שנים", נזכר ריבו. "הייתי אז בחור ישיבה. השיר נוצר בשבת, המילים והלחן. אין לי הסבר למה. בגל השבת לא היתה לי אפשרות לכתוב ולהקליט אותו, אז מערב שבת עד מוצאי שבת הייתי עסוק בלשנן את המילים והלחן בראש, כי רק במוצאי שבת הייתי יכול לתעד את השיר".

-על מה כתבת אותו?
"יש לו משמעות גדולה בעיני. כמו שאתה יודע, נולדתי בצרפת ועליתי לארץ בגיל שמונה. למדתי הרבה תורה, הייתי במסלול חיים של חרדי רגיל, אבל גם הייתי כותב שירים. ואז הגיע השיר הזה 'קול דודי' ושינה לי את התפיסה. אני מחלק את השירים שלי ללפני ואחרי 'קול דודי', הוא העלה אותי כמה רמות. חשבתי עליו בזמן שאומרים 'שיר השירים' בבית הכנסת. יש בו כמובן השראה מ'שיר השירים'. יש בו הרבה כיסופים ליום גאולה שבטח יבוא יום אחד. הקלטתי לו כמה גרסאות. לקח לי זמן עד שהייתי שלם איתו".

-לכן לקח לך שנה מאז הפסטיבל להוציא אותו?
"אני זוכר ששלחתי שני שירים לפסטיבל וחזרו אלי כי אהבו את השיר הזה. מניסיוני הקצר חשוב הרושם הראשוני. אבל גם כהשקלטתי אותו אז לא הייתי שלם, הוא לא יצא מספיק טוב. לכן ביקשתי שלא יעלו את הביצוע שלי מהפסטיבל ליו טיוב. דווקא בגלל שזה השיר הזה, היה לי חשוב שהוא ייצא ממש טוב. לקח לי הרבה זמן. זה שיר שאני מקליט אותו כבר בפעם השלישית".

ישי ריבו (צילום: שלום ברנשטיין)
"הטלפון מעידן רייכל הגיע כשהייתי בנקודת משבר" | צילום: שלום ברנשטיין

הוא בן 24, נשוי ואב לילד בן שנתיים, גר בירושלים. מלבד עידן רייכל התארח עד היום גם בהופעות של יונתן ואהרן רזאל ושולי רנד. ריבו גם כתב עבור הזמר גד אלבז את הלהיט "כבתחילה" ומופיע מדי פעם בחתונות ואירועים פרטיים. בחודש מרץ הקרוב, במקביל להוצאת אלבום הבכורה שלו, יסיים את שירותו בצה"ל במסגרת בנח"ל החרדי.

"התחלתי את השירות לפני פחות משנתיים, הייתי חימושניק ואת רוב השירות עשיתי בבסיס ג'וליס ליד אשקלון, במחלקה שמטפלת בטילי "עורב". אחרי שנה וארבעה חודשים קיבלתי טלפון משי אברמסון, החזן הראשי הצבאי, ששמע אותי וראה אותי ב'פרוייקט של רייכל". הוא ביקש שאגיע לשרת בלהקת הרבנות הצבאית והלכתי על זה. כיום אני קשור לרבנות הצבאית ומופיע באירועים צבאיים, כאלה שקשורים לרבנות וגם שלא קשורים. גם כתבתי איזה שיר שאולי יעבור לצה"ל".

-מה אתה שר כחייל?
"שירים שלי, וכל מיני שירים בטקסים מיוחדים, כשמגיעים אורחים ותורמים מחו"ל, או באירועים שקורים בכותל המערבי. הלהקה ואברמסון מסדרים לי לשיר כל פעם במקום אחר".

-אתה גם מחזן בטקסי אשכבה, תפילת "אל מלא רחמים"?
"לא,כי אני לא משרת על תקן חזן, אלא על תקן אמן פעיל. את המוזיקה שלי אני עושה תוך כדי השירות, בין לבין, לכן הדברים לוקחים זמן. כששירתתי בג'וליס הייתי חוזר הביתה באוטובוס לירושלים בשעות הערב, ויש משפחה, לא תמיד יש זמן וכוח לעשות מוזיקה. לפעמים היו גמישים איתי, ונתנו לי אישור להשתתף בפסטיבל הזמר, אבל המסגרת בחימוש היתה הרבה יותר מחייבת. מאז שאני זמר של הרבנות יותר קל לי".

-איך קרה הנס שלך עם עידן רייכל?
"קיבלתי טלפון מ'הליקון' בדיוק כשהייתי בנקודת משבר אחרי שני סינגלים טובים, עם תחושה שדברים לא קורים. זה היה חודשיים אחרי מ'טבע הדברים', והייתי בצומת דרכים, אם להוציא שיר שלישי או לא. קיבלתי אז טלפון שעידן אהב את 'תוכו רצוף אהבה', בזכות טלי כץ, שהעביר את השיר לגלעד שמואלי המתופף שלו. רייכל שמע את השיר, אהב והזמין אותי לאודישן. כשנפגשנו הוא השמיע לי את 'אור כזה', למדתי את השיר והקלטתי אותו במקום. וכך יצא שהוא חותם את האלבום שלו 'רבע לשש'".

-סחתיין.
"בנוסף רייכל קרא לי לשיר את 'תוכו רצוף אהבה' בבנייני האומה בירושלים. זו היתה חוויה חזקה לשיר אותו מול 4000 איש. עשיתי מאז עוד שיתופי פעולה, למשל הקלטתי שני שירים לאלבום של ההרכב 'אל המעיין', הרכב כלייזמרים שעשו אלבום של שירים שנכתבו במהלך השואה. גם אהוד בנאי, אביתר בנאי, שי גבסו וירמי קפלן הקליטו איתם. הוא בטח ייצא לקראת יום הזיכרון לשואה".

-ועם האחים גת?
"אה, הם מדהימים. פגשתי אותם כשהופיעו ברחוב, שרתי איתם 'תוכו רצוף אהבה', הם הכירו את השיר. יצא לי להכיר את אריה, הוא תופף בהופעה שבה הופעתי. אני חושב שהם מדהימים. הם עשו דברים נפלאים ריגשו את כל המדינה. אבל אותי מעניין לראות מה יקרה לשירים שלהם, כי הם גם יוצרים. מבחן התוצאה שלהם יהיה בשירים מקוריים שלהם".

האחים גת (צילום: עודד קרני)
"הם מדהימים. המבחן האמיתי שלהם יהיה בחומרים המקוריים". האחים גת | צילום: עודד קרני

-לך יש שיר על החיים שלך עצמם, מחוץ לעולם האמונה?
"יש גם את המקום הזה, אבל הוא התפתח באיחור. השירים שאני כותב היום הרבה יותר אישיים. כילד שמעתי רק מוזיקה דתית ושירים מגויירים, שירים חילוניים שהפכו אותם לשירים דתיים עם אותה מנגינה רק מילים אחרות, וזה חרפן אותי. בגיל 12-13 שמעתי את זה והיה לי קשה. הבטחתי לעצמי שלא אקח שירים של אחרים ואחליף להם מילים. היום זה אחרת, השתנה. אנשים כותבים, יש המון מוזיקה. שולי רנד והאחים רזאל, למשל. כי מהמקום הזה, מהעולם הזה יש גם מה לתת. שולי רנד הוא הוכחה מדהימה לכך. איך הוא פירש את העולם שלו, איפה שהוא נמצא, ומעבר. אני חושב שיש על מה לכתוב ולדבר מהעולם הדתי כלפי חוץ".

-תן לי דוגמה לשיר שכתבת עליך, שהוא לא שיר אמוני.
"יש לי שיר באלבום שנקרא 'הניסיון הזה' על התמודדות אישית שלי עם נושא המוזיקה, התמודדות עם עולם ההופעות, הקטע של למכור את עצמך. אבל האלבום הזה פחות אישי, ויותר כללי".

ישי ריבו – קול דודי (צילום: שלום ברנשטיין)
"כתבתי על התמודדות האישית שלי עם הנושא של למכור את עצמך" | צילום: שלום ברנשטיין

-מה הציפיות שלך מבחינת הצלחה?
"בהתחלה היתה לי אכזבה, אבל הסתכלתי בצורה שטחית. השקעתי בהפקה, לקחתי יחסי ציבור, הכל לפי הספר, אז לא הבנתי למה זה לא קורה. אבל במבט על תיק העבודות שלי של שנה וחצי אני רואה שדברים לוקחים זמן וזה מכניס דברים לפרופורציות. אני מופיע בציבור הדתי, פותח קופות קטנות בירושלים, תל אביב, בדרום, בצפון, ואני ממש אוסף את הקהל אחד אחד. והכל עצמאי. אין איזה גוף כזה או אחר שעומד מאחורי. אני רואה את האור בדרך הזו, נהנה מהתהליך באיזשהו מקום. בעידן של ריאליטי שהכל קורה מהר אני מקווה שיהיו לי הכוחות להתמיד עד שדברים יקרו בזמן שלהם. אני מבין כמה הדרך הזו חשובה".

"אני בטוח בשירים שלי, לא קל לשבור אותי"

-הדרך חשובה.
"אני זוכר את ההופעה הראשונה וכמה מאז למדתי והשתפשפתי, לא קונים את זה ברגע. אני משתדל לעשות את הדרך הזו, ומאוד רוצה להצליח, אני לא מסתיר את השאיפות שלי. אני טוטאלי, משקיע את כל כולי, מנסה להוציא דברים טובים, משהו שאני שלם איתו, שאעמוד מאחוריו. כשאני מוציא את 'תוכו רצוף אהבה' אני אוהב את השיר ועומד מאחוריו. אני חושב שזה טוב. לפני זה עשיתי דברים ולא הייתי שלם איתם. היום אני בטוח בשירים שלי. לפני זה היה קל לשבור אותי, היום לא. אני משתדל לעשות דברים ככה".

-איפה תהיה בסוף השנה, עם אלבום ועוד ילד?
"עוד ילד זה מלמעלה. אני מצפה שיקבלו את האלבום בצורה טובה. אני פה כדי להגיע לאלבום שני ושלישי. אני לא רואה משהו אחר שהייתי רוצה לעשות חוץ ממוזיקה. בשבילי לא צריך יותר מדי. יש לי שאיפות גבוהות מבחינה אמנותית. אני רוצה להופיע ושאנשים יבואו, ושאוכל להתפרנס מזה. זה החלום שלי. לשמח, לגרום לאנשים לחייך מהמוזיקה, אז עשיתי את שלי. אני לא רואה משהו אחר. אני מאוד רוצה להצליח ולעשות את מה שאני כל כך אוהב".

*ישי ריבו ישיק את "קול דודי" ב-25 בינואר ב"גולה" בפתח תקווה, יארח את יצחק מאיר, ויחגוג את יום הולדתו ה-25.