אין תמונה
המלכה האם של כל ההשמעות. ריטה

זו תקופת הנשים במוזיקה העולמית. בריטני ספירס שוברת שיאי מכירות של אלבומה החדש, מדונה תקבל 120 מיליון דולר על סיבוב ההופעות הקרוב שלה, ומאריה קארי, ג'נט ג'קסון, שאקירה, ביונסה וכריסטינה אגילרה הן כוכבות-על, המרוויחות עשרות מיליוני דולרים ושולטות במצעדי המכירות ובהופעות. עכשיו מתברר שישראל אינה מפגרת הרבה אחרי מה שקורה בחוץ. ברשימת "10 השירים המושמעים ביותר ברדיו בישראל ב-2008", אין אף שיר של להקה. גם ברשימת "האמנים ששיריהם הושמעו הכי הרבה" אין אף להקה. אבל יש הרבה נשים - זמרות, מבצעות ויוצרות.

רבים מנסים להבין את "טעם הקהל הישראלי", ורשימת "השירים המושמעים ביותר" שמתפרסמת מדי שנה אכן מאפשרת לקבל איזושהי אינדיקציה. הויכוח הקבוע, השנתי, הוא בין אלה שטוענים ש"הרדיו הישראלי אינו משקף באמת את הטעם הישראלי". אנשי הזמר הים-תיכוני טוענים ששליטתם בשטח מוחצת ובלתי-מעורערת, ואינה מתבטאת בשידורי הרדיו בישראל. אחרים מסבירים אל מול התוצאות, ש"הטעם הישראלי" אינו משתקף בשידורי הרדיו, אלא מה שבא לידי ביטוי הוא רק "הטעם של העורכים המוזיקליים שמנסים להחניף לטעם הישראלי". ויש כאלה שטוענים שבכלל אין דבר כזה, "טעם ישראלי", אלא טעמים שונים, הנחלקים לפי מגזרים, שבטים כאלה ואחרים.

אחיזה חזקה

כך או אחרת - בין אם טעם הקהל מתבטא באמת בשידורי הרדיו הישראלי, או שאולי יש חבורה צרה של "קובעי טעם", ושאותה חבורת עורכים מוזיקליים היא זו שמחליטה - דבר אחד ברור מאליו. בין אם אתם אוהבים את שרית חדד ובין אם אתם נוהים אחר יהודית רביץ, לזמרות הישראליות יש אחיזה חזקה מאוד בצמרת המושמעים.

אמנם השיר הכי מושמע בישראל ב-2008 היה "דבש" של ארי גורלי ורעות יהודאי, ונכון שיש הרבה זמרים-גברים שמושמעים מצוין (עברי לידר, שלמה ארצי, מוש בן-ארי) אבל בחינת חתך רוחבי של השמעות מגלה שהסקטור הנשי חזק כיום במיוחד. יותר מאי-פעם, בולטות הנשים ברשימת האמנים המושמעים ביותר.
ריטה, עם 6,922 השמעות, היא האמן המושמע ביותר בישראל בשנה האחרונה. נשים עם קטלוג עשיר מצליחות לגרוף כמות אדירה של השמעות, משירים שונים (ולאו דווקא משיר להיט אחד ויחיד), אבל גם יוצרת אישה עם אלבום אחד, שיצא בשנה האחרונה (עלמה זוהר), מצליחה להפגין נוכחות רדיופונית מרשימה.

קרן פלס- תקליט זהב של מירי מסיקה (צילום: עדי רם)
בשורה אחת עם אהוד מנור. קרן פלס | צילום: עדי רם

אז מי הנשים המושמעות ביותר בישראל? ראשונה, כאמור, ריטה. מה לא נכתב ונאמר על המלכה-האם? אחרי ככלות הכל, היא ביצעה את ההסתערות המחודשת על הקהל באופן מושלם. שנת 2008 מציבה את ריטה, עם 22 שנות קריירה, בצמרת - עם 6,922 השמעות משיריה השונים (לאו דווקא אלה שיצאו בשנה האחרונה).

מירי מסיקה, צעירה יותר ועם פחות אלבומים ברקורד, מדורגת במקום השישי בעשירייה הראשונה, עם 4,653 שירים. מסיקה מוגדרת לא אחת כיורשת של ריטה.

באות מאהבה

במקום השביעי - אמנית ותיקה, יהודית רביץ, עם 4,673 שירים ועם הקאמבק המרשים כל-כך (חגיגות 20 שנה ל"באה מאהבה" ו-30 שנה מאז צאת אלבום הבכורה שלה, וזה במקביל להצלחתו של האלבום האחרון, "עיר קטנה").

במקום השמיני - שרית חדד, 15 שנות קריירה ו-4,418 השמעות משיריה השונים בתחנות הרדיו בישראל.

במקום העשירי - קרן פלס עם 3,828 שירים. פלס הצעירה, עם שני אלבומים בלבד, מתברגת לעשירייה הפותחת של המושמעים ביותר. ההישג של קרן פלס מרשים במיוחד, כי היא מדורגת גם בעשירייה הפותחת של השירים הכי מושמעים וגם בעשירייה המובילה של היוצרים הישראלים המשודרים ביותר (לצד אהוד מנור, נעמי שמר, שלום חנוך ושלמה ארצי).

ועוד לא דיברנו על חוה אלברשטיין שסוגרת קופות בכל מקום כבר שנה שנייה ברציפות מאז חזרה להופיע בישראל; שירי מיימון מפתחת קריירה בינלאומית; נינט היא מותג ונכס פרסומי; מרינה מקסימיליאן בלומין מככבת במסע פרסום של בזק וגם מצליחה מאוד בהופעות (ושוקדת על אלבום הסולו), ומופיעה בתפקיד יפה בסדרה החדשה "תמרות עשן"; ושתי נשים, אחינועם ניני ומירה עוואד, נבחרו בשבוע שעבר לייצג את ישראל באירוויזיון 2009.