מנור שבת פרומו (צילום: יניר סלע)
"נולדתי פגה במשקל 900 גרם. הייתי בסכנת חיים. 4 חודשים בפגיה. ההורים היו בדיכאון קשה". מנור שבת | צילום: יניר סלע

"אני הבת הבכורה", מספרת מנור שבת. "כשנולדתי זו היתה הלידה הראשונה של אמא, שהיתה רק בת 18. בחודש השביעי של ההריון חבל הטבור נסתם ולא הגיע אלי אוכל כשהייתי עוברה. יצאתי פגה, 900 גרם, וההורים היו בדיכאון ברמות קשות, כי היתה סכנה לחיי. בנוסף לזה, המיילדת שילדה אותי היתה גונבת ילדים מהתינוקיה ומוכרת אותם. זה סיפור אמיתי, עשו עליה פעם כתבה בטלוויזיה. אז היא אמרה להורים שלי שאני אצא עם פיגור מאה אחוז, או שלא אשרוד, כדי שיוותרו עלי. הייתי ארבעה חודשים באינקובטור בפגייה, קיבלתי הזנה מיוחדת דרך צינורות, ואמא שלי שלא יכלה להניק אותי שאבה חלב וחילקה חלב לכל התינוקות האחרים. אבא היה ממש בדיכאון. בגלל שהוא היה בדאון, הוא בחר בשם 'מנור', שהגיע מאקורד מינור, אקורד עצוב, אבל היום אני אדם מז'ורי ושמח".

היום מנור שבת היא אישה בת 30, הבת הבכורה של היוצר והזמר המצליח שלומי שבת, שכתב איתה והלחין לה את השיר "כשאתה", סינגל ראשון שהיא מוציאה מתוך אלבום בכורה. בזמן שאביה שלומי ואחיה אביהו שבת מובילים את מצעד ההשמעות של הרדיו האחות הבכורה במשפחה מקווה להצטרף אליהם בקרוב. אחרי כמה האזנות לשיר נדמה שהיא תגיע לשם - מדובר בבלדת פופ אתנית רכה ונעימה, שמתאימה במיוחד לטעם הרדיו הישראלי. "זה מרגש שיש לנו שלושה שירים בחוץ, לכל אחד יש סינגל, ושכל אחד מהם יהיה מושמע", אומרת מנור שבת. "אני מקווה שיהיה לי שמה מקום ביניהם".

-יהיו אנשים רעים שיגידו יש לנו כבר הרבה 'שבת', למה צריך עוד אחת?
"כי זה כוח שונה לגמרי. שלושתינו שונים, כל אחד בז'אנר שלו. המכנה המשותף של כל המשפחה - לאה ואבא ואביהו ואני - זה הקול המחוספס. הקול שלי מזכיר את לאה להרבה אנשים בצבע. אני שומעת דמיון לאביהו. שומעים שזה משפחה, וזה מיוחד וייחודי, ויש מקום לעוד צלע נשית במשפחת שבת. אני עובדת עם לאה על מופע משותף שיורכב משירים שלאה כתבה ומבצעת. יש בינינו חיבור מיוחד, אני חולה עליה".

"אולי נתאחד לשיר משפחתי ומרגש"

לאה שבת פרומו (צילום: דורון עדות)
"יש לנו צבע קול דומה, אני חולה עליה". לאה שבת | צילום: דורון עדות

-יש סיכוי שתופיעו יחד ארבעתכם, את, אביהו, לאה ושלומי?
"ארבעתנו? הלוואי זה התגשמות חלום. אנחנו לא פוסלים את זה, למרות שאין על זה דיבור. כשלכל אחד תהיה קריירה משלו, אז אולי נתאחד לשיר משפחתי ומרגש, אשמח אם זה יקרה".

בינתיים מתפרנסת מנור שבת מטיפול בילדים, קשישים, ובעלי מוגבלויות באמצעות בעלי חיים. היא בת זוגו של הקומיקאי רון שלום, שמבצע את דמותו של "אהרון אהרון" בתוכנית הרדיו של דידי הררי "דידי לוקאלי". הם גרים בהרצליה ויחד עם שלום מופיעה שבת ברחבי הארץ - הוא מנחה והיא זמרת אורחת. "אני שרה שירים של אבא, עושה שכונה, שרה 'מתוקים', 'היידה', 'אבא', 'תרצי בי', 'שתדעי', מתאימה את עצמי לקהל, יש גם שירים בלועזית. בתקווה לצאת בקרוב למופע עם חומרים מקוריים שלי".

"לא הייתי מספיק בשלה ושלמה, לא גיבשתי את עצמי"

מנור שבת החלה להופיע במועדוני מלצרים מזמרים כבר בגיל 20. לפני ארבע שנים הוציאה שני סינגלים - "מי שאני" ו-"דרך חדשה", שזכו להצלחה, אך לדבריה היא לא היתה שלמה עם הקו המוזיקלי והחליטה לקחת פסק זמן. "היום הכיוון שלי הוא יותר אתני-אוריינטלי", היא אומרת. "הכנסנו בשיר הזה 'כשאתה' את העוד, שזה כלי שאני אוהבת שנותן המון חום ועוטף את השיר בעטיפה מרגשת וחמה. אני הולכת למשהו חם, מרגש ונוגע, אני יותר רכה ונעימה, אבל מגדירה את זה כמוזיקה אתנית".

-לאן את מכוונת?
"לקריירה משלי. להוציא אלבום, להגיע למודעות ולכל נשמה במדינה. זה לא קרה קודם אבל לכל דבר יש סיבה. כנראה לא הייתי מספיק בשלה ושלמה, לא גיבשתי את הדבר שאני מכוונת אליו. אני לא מצטערת כי עשיתי פופ ממש עם לירז דאבוש בגיל 21 ואז שני סינגלים בדרך עצמאית. כנראה לא הייתי סגורה על הז'אנר והקו שהגעתי אליו שלא סיפק אותי. היום אני הרבה יותר שלמה ומחוברת לכל מה שאני אוספת כרגע".

-חששת? לא העזת?
"אני לא מגדירה את זה ככה. יש בי אומץ ויש בי אמונה ורצון להיכנס לתחום המון שנים. זה הכל עניין של חיבור לעצמך, להגיע לשלמות גדולה. כנראה שבעבר זה לא היה זה. גם מבחינתי זה לא עבד כמו שרציתי שיעבוד בחוץ. בורא עולם מכוון את הדרך, ככה אני רואה את הדברים".

"עברתי אודישן ל'דה ווייס' עוד לפני שהחתימו שם את אבא"

שלומי שבת האנגר (צילום: שרון רביבו)
"גם אחרי שאוכיח את עצמי אני קודם כל הבת שלו". שלומי שבת | צילום: שרון רביבו

-יכולת ללכת ל"דה ווייס".
"הלכתי והתקבלתי לפני שסגרו עם אבא שלי על התוכנית. עברתי שלושה אודישנים. כשהבנתי שהוא נכנס לתוכנית חשבתי שזה לא יהיה אובייקטיבי מספיק ולא אתי להיכנס לתוכנית כשהוא מנטור. היה לי ברור שאבא יזהה את הקול שלי ויסתובב לי, והרגשתי שזה לא נכון, לא לי ולא לשאר המתמודדים. כי זה התחיל אובייקטי. בהתחלה לא ידעו שאני הבת-של, באודישן הראשון. באודישן השני כבר ידעו בגלל השם משפחה וכי אנחנו מדינה קטנה. עברתי את האודישן הראשון וזה מאוד סיפק אותי כי זה היה אובייקטיבי".

-אז את הבת-של.
"אני הכי גאה להיות הבת-של, אבל אני מעדיפה אובייקטיביות, שיגידו לי 'את שרה חרא' או 'מצוין', זה היה חשוב לי באופן אישי. להיות הבת-של לפני שאני בפני עצמי זה בסדר. אני אוכיח את עצמי בדרכים שלי, ואם אצליח אז אצליח ואם לא אז לא. אני עומדת מאחורי עצמי בעיניים עצומות והרבה אמונה. גם אחרי שאוכיח את עצמי אני קודם כל הבת שלו".

"הקנאה לא קיימת אצלנו, לא בבית ספרנו"

אביהו שבת פרומו (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"מאוד אהבתי שהוא יצא כ'אביהו' ולא 'אביהו שבת', הוא רצה להוכיח את עצמו". אביהו שבת | צילום: גיא כושי ויריב פיין

-אתם פתוחים ביניכם בדיבורים האלה על המסתכלים מהצד וצרי העין?
"אנחנו מאוד משפחתיים ונפגשים כל שישי אצל סבתא וסבא ביהוד באוירה חמה וטורקית עם בוריקטס וביצים. הקנאה לא קיימת אצלנו. אנחנו שרים המון יחד אצל סבתא וסבא ובמפגשים משפחתיים. אנחנו הופכים את החיסרון ליתרון. קנאה לא בבית ספרנו. בעינינו זה ברכה שכולם עושים מוזיקה. זה הכל מאוד חם ומשפחתי, כל אחד בכיוון שלו. לא יותר מדי או פחות מדי. מגיל צעיר ידענו שהולכים לתחום הזה".

-אביהו הלך בהתחלה בלי השם "שבת" ואחר כך עשה דואט עם אבא.
"הם השמיטו שם המשפחה באלבום הראשון כי זה היה ממקום של להוכיח שיש 'אביהו' לפני שהוא הבן-של. הוא חלילה לא התכחש לזה. הוא רצה להוכיח שהוא זמר ויודע לשיר ויכול לייצר להיטים. באלבום השני, כשהוא יותר התגבש וצבר קהל הוא הרשה לעצמו להוסיף את השם. אני בהתחלה מאוד אהבתי שהוא יצא כ'אביהו' ולא 'אביהו שבת'. ראיתי שיש פה זמר שמגיע לו להיות בקדמת הבמה ולהצליח, והוא עובד. הם עשו פשוט מיתוג, זה מקובל ונהוג".

"מדברים על חתונה, אבא יכניס אותי לחופה"

עידן יניב ואביהו שבת משיקים  מנור שבת אחות של אביה (צילום: אמיר הראל,  יחסי ציבור )
"החתונה כבר באוויר". מנור שבת ובן זוגה רון שלום | צילום: אמיר הראל, יחסי ציבור

-ספרי לי על העבודה שלך כמטפלת.
"אני מטפלת בעזרת בעלי חיים באוכלוסיה של גני ילדים, בתי אבות ומוסדות לאנשים עם מוגבלויות. אני מאוד אוהבת את זה מעבר למוזיקה ולפרנסה זו עבודה מספקת. מדהים לראות אותם מתקדמים ממפגש למפגש ממצב שהם לא יכולים לפתוח יד עד למצב שהם מלטפים בעל חיים, זה מרגש אותי עד דמעות. אני אוהבת את האנשים ואת החיות, מחליפה בעל חיים כל שבוע ומתניידת איתו בין מקומות. זה מעניין, מרתק ומספק".

-ולא צריך לשאול מי ישיר בחתונה שלך.
"אבא יכניס אותי לחופה עם איזה שיר מרגש, לא חסר לו. באלבום הכפול החדש יש לו שיר שאני ממש אוהבת בשם 'בראשית עולם' שממש מתאים לחופות, נראה לי שזה מה שאבחר לחופה. אומנם קצת קיטש, אבל מרגש. אני ורון מדברים על החתונה, זה באויר".

>> בכורה: קובי אפללו בשירים מהאלבום החדש