דין דין אביב פרומו (צילום: רן בירן)
"יש שירים שלי שכולם מכירים ושלא יודעים שאני שרתי". דין דין אביב | צילום: רן בירן

אחרי מעל עשור וחצי של פעילות מוציאה דין דין אביב אוסף חדש הכולל את מיטב הלהיטים שלה מצמד אלבומי הסולו (למשל "מוכרת לי מפעם", "סודותיי" ו"ספרי לי אהובה") ומשלל ההרכבים, שיתופי הפעולה והפרויקטים בהם השתתפה - "אם תלך" ו"יש בי עוד כוח" מהפרויקט של עידן רייכל, "נועדנו" עם גלעד שגב, "שיר לאהבה (יחד)" בלהקת גאיה, "ועוד יום" ו"חולמת" עם מוש בן ארי, "מסע" עם אברהם טל, "משמעויות" עם יעל נעים, "שובי" עם סגיב כהן, "יום בא לי" עם ארקדי דוכין ו"ביום אושרך" עם אמה עליזה אביב.

אל כל אלה מצטרף היום "מאחורי השער", שיר משותף של דין דין אביב עם אלון אולארצ'יק, למילים של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק - שיר שכולל רוקנ'רול, מוזיקת עולם ומוזיקה מזרחית, מחבר את אביב הן לשירת משוררים עם ביאליק והן למורשת המוזיקה הישראלית עם אולארצ'יק, ומתמצת נהדר את הקריירה המיוחדת של אחת הזמרות הטובות בארץ בעשור האחרון.

"אני מעריצה של אולארצ'יק, הוא השראה גדולה בשבילי, עשיתי איתו כמה דברים, הופעתי איתו בגרמניה וככה הכרנו", אומרת דין דין אביב על החיבור בשיר החדש. "הטקסט בשיר הזה מדבר על כל העולמות ועל כל הבכי והכאב להיות בין עולמות, על הרצון שלי להיתדפק על דלתות, וזה עונה לי על הרבה היבטים שלה החיים, כמו למשל המחאה החברתית שקיימת היום. מה שביאליק אמר אז רלוונטי להיום וזה הגניב אותי. החילונים צועקים 'מהפכה', הדתיים צועקים 'משיח' ואני באמצע, וככה אני מתחברת עם אולארצ'יק, יונה ונער נפגשים, דיאלוג שהוא קריאת תגר. השיר אומר שהכלים שבורים, הכלים שלנו כעם כאנשים. נגנבתי מכל האלמנטים האלה ובמה שאמרת על החיבורים המוזיקליים חיזקת לי אותם. זה נשמע לי נכון. אני הרי באה משיתופי פעולה, זה הכי כיף לי וזורם לי. יחד לב אל לב, נפתח ונראה את האור שבשמיים, ככה הכי מתאים".

-לצד הקריירה את גם אמא לשלושה. איך הצלחת?
"אם לא סופרים את 'מבולבלי' ששרתי בגיל 6, ולא נכנס לאוסף הזה, הקריירה שלי הבוגרת התחילה לפני 18 שנה אז היה לי מספיק זמן לשני אלבומי סולו וכל שיתופי הפעולה וגם שיחקתי בתאטרון, עבדתי עם להקות מחול, לימדתי מוזיקה, עשיתי המון דברים עם הרבה אהבה. וכל פעם זה היה מחיבור מלא לאנשים ולמוזיקה. נסחפתי אחרי דברים, אני טיפוס זורם והלכתי תמיד עם הלב. הבטן הובילה את הדרך".

דין דין אביב פרומו (צילום: רן בירן)
"דברים שנגעתי בהם הצליחו מאוד, ניסי ניסים. הלכתי עם הלב והשם סלל את המסלול בעצמו". דין דין אביב | צילום: רן בירן

-פרצת בטיימינג מושלם כחלק מהגל הגדול של מוזיקת העולם והשאנטי.
"לא חשבתי על זה בכלל, אני לא אדם מתוכנן. הלכתי עם הלב והשם סלל את המסלול בעצמו. היתה הרבה ברכה בדרך. דברים שנגעתי בהם הצליחו מאוד כמו הפרויקט של עידן רייכל וגאיה שזה ניסי ניסים, עשיתי דברים ולא ידעתי מה יצליח. 'אם תלך' פתח לי דרך גדולה להמשיך עם יצירה שלי בעצמי. אפילו שוטי הנבואה, שהשיר שלי איתם 'משתוללים בכפר' לא מופיע באוסף מטעמי צניעות כי הוא פרובוקטיבי. בכל זאת אני אומרת להם תודה, כי התערבבנו ונפגשנו ואנחנו עדיין חברים טובים כמו משפחה. והיתה ברכה באלבום הראשון שלי יותר מבשני".

"אני לא דוסית, אני בעלת תשובה; ממילא הסקס לא הוביל את הקריירה שלי"

-ולכן החלטת להוציא אוסף?
"החלטתי אחרי שילדתי את הקטנה שלי, יעל-הודיה, שההנד-ברקס עולה גבוה יותר כי צריך זמן לבית, לזוגיות, לעשות תשובה. חוץ מזה שיצאו לי המון שירים שלא מודעים לזה שאני שרה אותם, כי אני ביתית, לא מתערבבת באירועים, בתקשורת, בריאליטי ויש לזה מחיר. הרבה לא יודעים שאני שרה את הלהיטים האלה. השם שלי מוכר וכולם מכירים את השירים אבל לא מחברים אותי אליהם. אז אמרתי רגע נעצור לפני הפרק הבא שיהיה יותר בוגר, אימהי, בשל, מחובר ויהודי. באוסף הזה אני מגלה את כל השירים שלי ביחד, חושפת אותם עוד פעם אומרת בהרבה תודה והוקרה וממשיכה בעזרת השם הלאה עם עוד גוונים וצבעים. יש אצלי הרבה סגנונות וערכנו את האוסף בצורה שעוברת מאווירה לאווירה. הייתי דיג'ייאית של השירים שלי והמסע היה מאוד מעניין".

-מה השתנה בך מהבחורה ששרה "משתוללים בכפר" למישהי שאומרת "בעזרת השם"?
"לא השתניתי. יש בי מימד של חיבור. מצאתי כלי עבודה לחיים, כלים גשמיים לגמרי, שהם קריטיים לבניה שפויה של חיים, מידות וערכים. בחרנו דרך הגיונית, טובה וברורה לתת לילדים משהו מוחשי, שורשי ומחובר. לא השתנה אצלי דבר. אני שרה מופיעה מול קהלים מעורבים, אני במהות של היהדות שהיא מהות מדהימה, דרך נפלאה לחיות את החיים. התבוננתי בה ואני משתמשת בה ועדיין רוקדת ושרה. נכון שאני לא מופיעה בשבתות ומבררת כשרויות ושמה כיסוי ראש ומתלבשת צנוע".

-ממילא התחלת בשאנטי, כשכולם היו עם שרוואלים וגלימות.
"נכון. והסקס אצלי אף פעם לא הוביל את הקריירה, ברוך השם. אני לא שומרת נגיעה, אם אפגוש את מוש בן ארי אחבק אותו. אני לא דוסית, אני בעלת תשובה, לומדת את היהדות, מנסה להתקרב לעצמי ולהשם, בפשטות, באמת, לא עם יומרה, לא משהו קיצוני, משהו שמאפשר לי חיים, מוזיקה, אמהות, נשיות וחברות. אני באה ממקום מסויים ולא רוצה להתנתק מהעולם החילוני".

"אני שליחת ציבור מוזיקלית. זה התפקיד שלי בעולם"

-איך ההורים שלך, עליזה ומוצי אביב, קיבלו את זה?
"בסדר. בהתחלה היה קשה, עכשיו ברוך השם. אלה מהלכים עדינים וככל שזה לאט יותר כולם רגועים ולא נלחצים".

-את מרוצה מהמקום שלך במוזיקה הישראלית?
"אני שמחה בחלקי. עשיר הוא השמח בחלקו ותמיד הייתי כזאת. תמיד שמחתי ששירים שלי מוכרים, לא חשוב מי שר ואם יודעים שזו אני, העיקר שנהנים מהם. ברור שהצלחה אישית עוזרת לפופולריות, לפרנסה, להופעות, שמכירים אותך, זה חשוב למקצוע, אבל למוזיקה, לשירים זה לא הכי חשוב. בעיני הכי חשוב שנהנים מהשירים ושהם עושים להם משהו. המוזיקה היא מתנה שניתנה משמיים ואני שליחת ציבור מוזיקלית. זה התפקיד שלי בעולם הזה, מעבר ללהיות אמא, רעייה ובת. אם יודעים מי אני או לא - זה לא כזה חשוב לי, אלא לעשייה שלי. מאוד משמח אותי שיודעים אבל זו לא המטרה. אם המוזיקה שלי מצליחה אני הצלחתי".