לפני שלוש שנים כבש עובדיה חממה את הלבבות עם תפילת "אנא בכוח" שהלחין. התפילה נישאה בפי כל, הובילה לאלבום המלא "שמיים וארץ", שהגיע למעמד "אלבום זהב" ולסיבוב הופעות, ופתחה את השער של הרדיו והמיינסטרים הישראלי בפני שלל אלבומי אמונה, פיוט ותפילה, שהפכו לטרנד החזק ביותר במוזיקה הישראלית בשלוש השנים האחרונות.

השנה הוציא עובדיה חממה אלבום שני של תפילות ופיוטים כדואטים, ממנו יצאו שירים כמו "העולם נקרע" עם חמי רודנר. השבוע, ולרגל החגים, מוציא חממה מתוך האלבום את "ברוך שם כבוד מלכותו", תפילת ההמשך ל"אנא בכוח", אותה הלחין למילים מן התפילה.

בהקלטה השתתפו, בין היתר, אהוד בנאי, גד אלבז, ארז לב-ארי וגיל עקיביוב, שהשתתף ב"אנא בכוח". הקטע החדש יצא בשלוש ורסיות שונות, כשהורסיה המובאת כאן היא חיבור שעשה חממה בין התפילה החדשה "ברוך שם כבוד מלכותו" לפיוט המוכר כבר "אנא בכוח".

"זו מעין מסיבת יום הולדת - שלוש שנים ל'אנא בכוח'"

"זו מעין מסיבת יום הולדת, שלוש שנים בדיוק ל'אנא בכוח'", מציין חממה, "הוא גם נכלל בין 100 השירים שמועמדים ל'שיר העשור', חשוב לציין".

עובדיה חממה
"כבר שמעתי שנמאס מהטרנד היהודי". עובדיה חממה

-לך בעצם מגיע הקרדיט על הטרנד הזה.
"ודאי שהיו קודמים, ורבים שקדמו לי, אבל 'אנא בכוח' באמת סימל הפלת חומות. אחריו באו הרבה יצירות דומות. יש לפחות שניים או שלושה אמנים שאמרו לי בצורה מפורשת שהם העיזו להוציא דברים כאלה החוצה רק אחרי ש'אנא בכוח' הצליח. אבל אלה דברים שהיו באויר התרבותי שלנו ואי אפשר היה לעצור אותם. היתה מעין רוח טובה באויר, משהו יותר רוחני, עם משמעות בתחום המוזיקה והתרבות.

-זו הקונטרה התרבותית לפופ שהולך ונהיה שטחי ונוסחתי?
"הכל מתקיים יחד, דברים לא נעלמים. מוזיקה יהודית עמוקה עם העברת משמעות לא נעלמה, היא תמיד היתה. יש גל שלה ששוטף, צונאמי אפילו, ועדיין דברים אחרים ורגילים נשארים. האמת היא שאני מרגיש רווייה מהגל היהודי. במו אוזניי אמרו לי או שמעתי שאמרו עלי שקצת נמאס לעורכים המוזיקליים ברדיו מהשירים האלה".

"'אנא בכוח' הוא מגדלור שגם מטיל צל על יצירות אחרות שלי"

-זו הסיבה שהאלבום השני שלך בתחום הזה הצליח פחות?
"אני מאוד אוהב אותו, כל שיר בו הוא עולם ומלואו ודברים לא נמדדים רק בכמות העותקים שנמכרים. קיבלתי עליו תגובות מהממות ממי שנחשף אליו. בפן הרחב יש תמיד ירידות ועליות. אני לא יכול לחלום ולצפות לשידור חוזר של מה שקרה עם 'אנא בכוח'.

"אני אסיר תודה על מה שקרה, קיבלתי עליו מעבר למה שיכולתי לחלום. קרה איתו כל מה ששיר יכול לעשות לאנשים - לשפוך להם אור, להביא אליהם שליחות ואמירה מסוימת, דברים שגרמו לי נחת. אבל זה מסוג הדברים החד-פעמיים. לכן אני לא יכול לצפות לדבר כזה שוב. ההפך, במידה מסוימת 'אנא בכוח' קצת מצל על שאר היצירות שלי ועלול לשים אותן ברפרנס מתמיד מולו. זה מגדלור שלפעמים מטיל צל.

"המפתח הוא לשמור על ענווה וצניעות"

"המפתח הוא לשמור על ענווה וצניעות. צריך הרבה כוח להיות אמן בארץ כמו שלנו, להגיד משהו, להעז, ולהיות מוכן לזה שלא תמיד יאהבו את מה שאתה עושה ויעברו בשבילך לדום מתוח. כבר 20 שנה אני רגיל לתגובות שקהל רחב לא נחשף ליצירה שלי.

"האלבום האחרון הוא השביעי שלי בקריירה והשני הכי נמכר בתולדותיי. הראשון הכי נמכר היה האלבום חמישי, עם 'אנא בכוח'. באמצע עשיתי אלבום שירי ילדים שהתפספס. אבל אני לא מסתכל על דברים ככה, אלא על כך שהם גורמים לי אושר יצירתי. לפעמים מצטרפים לעגלה שלי עוד כמה אנשים ואז זה נהייה מרכבת אור גדולה, ולפעמים פחות וזה גם בסדר".

"זו ההזדמנות מבחינתי לאחל שנה טובה וחתימה טובה לכולם, שתהיה מוזיקה של אור, לא רדודה, גסה ומעליבה, לא משנה אם היא חילונית או דתית".