mako
פרסומת

רוק דה גטו: היוצרים שעסקו בשואה ואלו ששתקו

לאונרד כהן שר על ה"פרטיזן" ועל תזמורת המוות, פינק פלויד הביאו את האסטתיקה הנאצית ל"The Wall" וסיד וישס מה"סקס פיסטולס" לבש צלב קרס לאות מחאה. אבל גם אמנים מפורסמים פחות בתרבות הרוק התייחסו, כתבו ויצרו שירים שניסו לגעת בזוועות

שרון מולדאבי
גלובס
פורסם:
אין תמונה
הקישור הועתק
לאונרד כהן הופעה
יהודי בחושך. לאונרד כהן | צילום: Gettyimages IL, getty images

להבדיל מנוכחותה בספרות, בשירה ובקולנוע, שבחלקה הולידה יצירות מופת, השואה היהודית כמעט ואינה קיימת במוזיקה הפופולארית המערבית. לכאורה, הנושא טעון מדי עבור ענף שרובו בידור קל המושתת על כוונות מסחריות כמעט בלעדיות. ובכל זאת, יוצרי פופ טיפלו בעצם בכל נושא תרבותי, ערכי, חברתי ופוליטי אחר. והכמעט-אלם הזה תמוה במיוחד משתי סיבות שהיו אמורות דווקא לעודד ולעורר הטמעה של השואה בתוכניהם של יוצרי פופ ורוק לגווניהם. ראשית, חלק גדול מכותבי השירים הבכירים של הפופ הם יהודים. ושנית, חלק גדול אף יותר מכותבי השירים הגדולים של הפופ נולדו בזמן ובצל מלחמת העולם השנייה. ובכל זאת, ההתייחסויות למלחמה בכללה מאוד מדודות, ואלו הנוגעות ישירות לניסיון ההשמדה של העם היהודי מסתכמות כמעט כולן בדוגמאות שתובאנה להלן.

מבין מי שנחשבים למשוררי הרוק הגדולים ביותר בני עמנו, בוב דילן, לו ריד, פול סיימון ולאונרד כהן, רק האחרון הרבה להערות תכנים יהודיים מובהקים ביצירותיו. ספר השירה השלישי שלו נקרא "פרחים להיטלר" וכלל כמה שירים ישירים על הזוועות. וכתמלילן, מלחין וזמר הוא כמובן הצדיע למתנגדי הפאשיזם הגרמני ב"פרטיזן". אבל שירו שהכי מקושר לשואה הוא Dance me to the end of love מ-1984, שנטען כי נכתב על המוזיקאים במחנות שאולצו לנגן ליורדים מהטרנספורטים ולמובלים אל המשרפות.

משוחררים מחוויות בגוף ראשון

בדור הבא של שנות ה-70, אולי בגלל מרחק הזמן ואולי משום שהיוצרים כבר נולדו משוחררים מחוויות בגוף ראשון, השמדת יהודי אירופה, כמו מלחמת העולם השנייה בכללה, הפכו למראי מקום תרבותיים ולכמעט איקונות מרוחקות, עם שלל ציטוטים ומראי מקום שהלכו ולכאורה ניתקו מהאירועים עצמם. הלהקה האמריקאית המעולה "פר אובו" נתנה לשיר שלה את הכותרת "הפתרון הסופי", וחבורה מופלאה ממנצ'סטר כינתה את עצמה תחילה בכותרת הקבוצתית "ורשה", אח"כ "חטיבת השמחה", ואז "סדר חדש". אצל מרבית אמני הפאנק והפוסט-פאנק השפה הרצחנית, ההשמדה והקורבנות, הפכו למעין מייצגים של ייסורים, תלישות, דיכאון ומשאלות מוות פרטיים ופנימיים של מתבגרים. ג'וני ליידון שר ב"חופשות בשמש" של הסקס פיסטולס שהוא מוותר על שגרת החופשה של המעמדות המדוכאים ובמקום זה היה "רוצה להגיע לברגן החדשה, רוצה לראות קצת היסטוריה".

פרסומת
אין תמונה
סיד וישס מה"סקס פיסטולז" לובש חולצת צלב קרס - מחאת הפאנק נגד המשטר השמרני בבריטניה

אז מצד אחד, ליידון היה תמלילן ומבקר חברתי חריף וחכם ומתסיס. אבל מצד שני, חברו ללהקת הפאנק המפורסמת ביותר, סיד וישס, היה לדוגמן הכי מזוהה עם ענידת ולבישת צלבי קרס וסמלים נאציים אחרים, שהפכו פופולריים בסוף שנות ה-70. חלק מהשימוש בהם בוצע כהתרסות הפגנתיות כנגד הממשלים השמרניים באנגליה ובארה"ב, רוח שביטא, לדוגמה, ההמנון הפוליטי המצוין "קליפורניה אובר אלס" של ה"דד קנדיז". וחלק מלבישת הסמלים והמדים הנאציים היה פשוט הצהרות אופנתיות שביטאו את המשיכה-דחייה הכה מורכבות למכונות המלחמה בשר ודם מתוצרת גרמניה שייצגו את האפילה האנושית.

ובשנות ה-80 נשמע הקול הכמעט יחיד מאז לאונרד כהן שניסה לייצג בשיר רוק את הניצולים עצמם. גדי לי, בסיסט בלהקה הקנדית מוכרת המיליונים "ראש", נולד לזוג הורים שניצלו מדכאו ומברגן בלזן. ב"red sector a" מ-1984 הוא שר מפיה של, כנראה, אסירת מחנה: "אני נאחזת בגדר התיל, הפצע הזה לא יגליד...כבר לא חשה רעב, עייפה מכדי לבכות...איבדתי את אבי ואחי אבל חייבת לתמוך באמי".

"קדיש" שיצא ב-1993 ניסה ללוות את מוראותיו של אדם שחווה את הכיבוש הגרמני, פוגרום, לוחמה פרטיזנית ואז כליאה במחנה דכאו. למרות שהשתמש גם בהשפעות מתרבות הפופ, "קדיש" נשק יותר לצורות ולתכנים של יצירות קלאסיות מודרניות, למשל אלו בהן מלחינים שונים ניסו להתמודד עם הלחנת השירה של פאול צלאן.

פרסומת

אולי ההיקף, הרצינות והמחויבות של towering inferno באלבומם היחיד מלמדים בזכות בחירתם של אמני פופ אחרים שלא לגעת בנושאים האלו. והרי המוזיקה הפופולרית גם בקושי רפרפה על פני מקרים אחרים של רצח עם במאה ה-20, כמו אלו שהתרחשו בארמניה, קמבודיה וסודאן. ועדיין, מותר להשוות את מיעוט העיסוק בשואה גם לריבוי האזכורים והמחאות והשירים על פצצות האטום, מירוץ החימוש הגרעיני והניסויים בנשק להשמדה המונית.

למרות שמרבית השירים עליהם לא נכתבו ישירות על הפטריות שכבר קטלו את הירושימה ונגסקי, נדמה שהעיסוק התכוף בסכנות הגרעיניות מוצדק לחלוטין כדי, אולי, לסייע במניעת הטלת הפצצה הבאה. ולכן מותר להרהר האם לא היה כדאי, מאותו הנימוק בדיוק, להרבות ולעסוק, גם בשירי פופ, ברצח העם המקיף ביותר עד כה בהיסטוריה האנושית: בדיוק על מנת לנסות ולמנוע את רצח העם הבא.