View this post on Instagram

A post shared by ROSALÍA✨ (@rosalia.vt20)

אתם תשכחו את זה

נכון יש ציורים שהם כזה קנבס גדול ולבן עם משיכת צבע אחת בצד, אבל הם נוצרו על ידי אמנים נחשבים אז קונים אותם במיליונים ומעריצים אותם בתור אמנות גבוהה? אז קטונתי, באמנות אני אמנם לא מבין, אבל במוזיקה אני רוצה להאמין שאני מבין - ואני פשוט לא קונה את הבלוף האמנותי שבילי אייליש ורוסליה מנסות למכור לנו בשיתוף הפעולה החדש שלהן.

"Los Vas A Olvidar" ("אתה תשכח את זה") החדש שלהן ששוחרר בשבוע שעבר ויצא כחלק מפסקול הפרק החדש של סדרת הלהיט "אופוריה" - הוא בגדול שיר ששתי הזמרות הכי מדוברות היום בעולם עושות לו טיזינג כבר שנתיים.

שתי הכוכבות הכי נכונות של התקופה, צעירות וחדשניות במוזיקה שהן יוצרות, שתיים שעושות פופ בדרך היפה והמיוחדת שלהן, סוף סוף משתפות פעולה, והציפיות היו בשמיים. התוצר הסופי – כאמור אחרי שנתיים של עבודה - הוא לבסוף התגלמות הביקורת התכופה שמופנית כלפי אייליש על ידי כאלה שפחות נהנים מהמוזיקה שלה - זו שמתייחסת ללחששנות שלה.

אייליש ורוסליה נשמעות פה כאילו הן מנסות לשיר הכי חלש והכי בשקט שהסרעפת שלהן מסוגלת להוציא, לרגעים בתוספת אוטוטיון שתפקידו לא ברור, וכל זה על רקע הפקה שמביני עניין אולי יקראו לה אמנותית ומינימליסטית - אבל לי היא נשמעת פשוט כמו שקט. בקושי קיימת. אני רוצה להתרגש - אבל אני פשוט לא שומע כלום. אם שתי כוכבות ענקיות שרות יחד ואף אחד לא שומע אותן - האם הן באמת שיתפו פעולה?

אז נכון אנחנו רק בסוף ינואר, 2021 רק התחילה,  אבל אתם יכולים לרשום כבר עכשיו את ההימור שלי לדצמבר – השיר החדש של בילי אייליש ורוסליה, זה שכל כך ציפינו לו - הוא לגמרי אכזבת השנה במוזיקה.

אור זוהר

אור עמרמי ברוקמן בן ה-18, אחד המתמודדים הבולטים של העונה האחרונה של "הכוכב הבא", נולד סטאר. מהמקרים הנדירים בהם זמר מלכתחילה מפוצץ בכישרון ואופי, ועכשיו, כשניגשים למלאכת עיצוב הקריירה שלו - צריך רק לא לפשל ולהרוס את חומר הגלם המעולה שיש ביד.

לאורך כל העונה השביעית של "הכוכב הבא" (שמאז שנגמרה, לפני שנה בדיוק, טרם התקיימה תחרות אירוויזיון), אור הביא ביצועים מופלאים, שעם חותמת קול ייחודית נורא ואישיות מהממת - הדהימו וריגשו כל פרק מחדש.

בשבוע שעבר יצא השיר החדש של ברוקמן (מדובר בשם ארוך, אז להלן אע"ב) שנקרא "ורוד זוהר", השיר השני שלו מאז "כוכב". הסינגל הראשון שלו, "מאין באתי", היה סינגל בכורה מוצלח, בעיקר בזכות הטקסט שכתב יחד עם אוהד שרגאי על האמא הביולוגית שהוא לא מכיר כילד לזוג גברים.

נדיר למצוא בפופ הישראלי טקסטים כאלה, ששייכים באופן מובהק לזה שמבצע אותם, ומותאמים לסיפור החיים שלו. אם יש לך את זה, בטח בגיל כל כך צעיר, זה קלף חזק. לצערי, ב"ורוד זוהר", אע"ב מוותר לגמרי על הקלף הזה.

השיר החדש סובל מתסמונת ממנה סובלים לא מעט שירי פופ שיצאו כאן לאחרונה והטקסט שלהם גנרי ולא מובן אם מדובר בשירה מורכבת שדורשת ניתוח מעמיק או בשיר שנכתב באמצעות המשחק הזה שבו כל פעם מישהו כותב שורה, מקפל את הדף ומושיט אותו לזה שלידו שכותב שורה אקראית אחרת עד שיוצא שיר נטול רצף לירי הגיוני. ברוב המקרים, לצערי, מדובר באופציה ב'.

למרות זאת, יאמר לזכות אע"ב וסתיו בגר שכתבו יחד את השיר - שיש מקרים חמורים יותר. הטקסט של "ורוד זוהר" אמנם גנרי וחסר אופי ייחודי, אבל בסך הכל אפשר להבין את כוונת המשורר. זה פשוט ששורות כמו "למה שלא נלך ברגל/זוכר איך היינו אלופים עם הלבד/כל השיחות על המעבר/נו מאמי בוא דקה, יושבת מחכה" הן לגמרי בעוכרי השיר, בטח שלא תורמות לו, כי לבחור נבון, מקסים ומעניין כמו אור - יש משהו מעניין יותר להגיד.

אבל בפופ, כמו בפופ, המילים לא תמיד מוכרחות לעמוד במרכז הבמה, ולמרות הטקסט היחסית עצל של "ורוד זוהר", מדובר בשיר חמוד לגמרי, עם הפקה כיפית ומאד פופית, שבהיותה כזאת מצילה את השיר מלהישמע לאוזן בלתי מזויינת כמו שיר של חנן בן ארי, בשל הדמיון הקולי המפחיד-לרגעים בינו לבין אע"ב. גם הקליפ האסתטי של הבמאי העולה והמוכשר עומר אלוני, שעשה קליפים לשמות כמו נורוז ויסמין מועלם - מוסיף לשיר לא מעט נקודות זכות.

אני לא דואג לאור עמרמי ברוקמן. הקול שלו והאינטליגנציה שהוא מקרין מבטיחים שאף שיר שהוא יעשה לא יכול להיות רע. אבל חומר גלם איכותי הוא לא עילה לעצלות בעבודה איתו – להפך. אני מקווה שבסינגלים העתידיים אור והמפיקים שיעבדו איתו ישכילו לטפל בחומר הזה בתשומת לב ורגישות שיביאו לתוצרים מדויקים יותר. לאור, כישרון אדיר בשמי המוזיקה הישראלית, יש עוד לאן לעלות מכאן, ואנחנו לגמרי בעדו.