אלי זולטא - המצעד השנתי (צילום: אורטל דהן)
זולטא בקאבר מפתיע לריאהנה | צילום: אורטל דהן

אם יש מישהו במוזיקה הישראלית שהשנה הזאת נתנה לו דחיפה עצומה הוא כוכב "לה-לה-לנד" וסולן 'האלמנה השחורה', אלי זולטא. כמי שמצהיר על עצמו שניסה לקבל הכרה מהתעשייה במשך יותר מ-20 שנה, הפך היום לסלב שמתקשה להתהלך ברחוב בלי שמישהו יעוט עליו כדי להצטלם עם דמותו הגרנדיוזית. לכבוד סיום שנת 2012, זולטא מגיע לערוץ 24 להשתתף במצעד הלועזי השנתי ולבצע קאבר מפתיע לריהאנה.

"אני לא רוקר שאוכל חתולים ונושך ערפדים"

זולטא מגיע לאולפן בלבוש הגרוטקסי האופיינו לו: מכנסיים מנומרים בצבע אדום, מעיל ג'ינס משופשף עמוס כפתורים מה-80', איפור כבד בעיניים ומיקרופון בלוק ווינטאז', עימו הוא יקליט את השיר. זולטא לא נראה מחופש, דווקא ככה הוא מרגיש במקום הבטוח שלו: "אני חי את החיים האלה הצבעוניים, הסכרינים, המתוקים, אני פשוט נהנה ועכשיו אני מקווה שכולם יצטרפו אלי לחגיגה הזאת שנקראת הזולטאים באים".

זה משהו פנימי או סכריני-חיצוני?
"זה פנימי לגמרי, אני אדם שעבר טראומה צבאית ולא נשאר לי הרבה. הפנים היו מול הקיר אז הסתובבתי וחזרתי ועכשיו אני מחייך".

זולטא  מעולם לא הסתיר את הלם הקרב שהוא נושא עימו שהפך למניע היצירתי שלו. עם זאת, נראה שמאז הופעתו ב'לה-לה-לנד' הוא משתדל להשיל את התדמית הקשוחה והקשה לעיכול, לנער אבק מהתכונות הידידותיות למשתמש ולהינות מהצוהר שנפתח לו ללב הקונצנזוס: "בתכנית גילו שאני לא רק רוקר אוכל חתולים ונושך ערפדים, מדובר בבנאדם רגיש, עם חיים שקרובים מאוד לאמא".

בחודשיים האחרונים אי אפשר להתחמק ממך. אתה בכל מקום
"אני רק מקווה שאני לא אמאס על כולם, כי זולטא זה כמו פטל. זה מתוק מדי אם זה מרוכז מדי. אולי צריך לחשוב למנן את זה בעדינות, אבל זה כיף. אני יורד לרחוב ומקבל חיבוק ישראלי אוהב וחם".

"ריאהנה היא כמו מסטיק בזוקה שתקוע לך ברגל, אני מתה עליה"

במסגרת המצעד השנתי הבינלאומי של ערוץ 24 ו-mako, שישודר ביום שני הקרוב, זולטא יבצע את הלהיט של ריהאנה Diamonds"", בגרסת רוק ייחודית משלו. "ריהאנה מבחינתי היא אחת הזמרות הכי גדולות שיש לנו בעשור הזה, היא קונצנזוס של הרבה דברים", מסביר זולטא בהתרגשות, "אני מת עליה ועל השירים שלה, והתמזל מזלי שביקשו ממני לבצע שיר שלה. השירים שלה הם כמו מסטיק בזוקה שתקוע לך ברגל ולא עוזב אותך שעה. השירים שלה לא יוצאים מהראש"

וחוץ ממנה, איזה הרכב עשה לך את השנה?
"אני מטאליסט, רוקיסט", מסביר זולטא, "הדברים שאני נחשף אליהם בעולם המיינסטרים-הפופ העולמי הם ליידי גאגא וריהאנה. להקות מעולם הרוק הן בכלל לא קשורות לשום מצעד ולעולם לא יקבלו שום מקום, ואני לא מבין למה זה ככה - כעס הוא סוג של רגש, אין לו מקום על המדף?".

אבל הנה אתה הרוקיסט מגיע לערוץ 24 לבצע שיר פופ
"זה סבבה וזה אחלה, אבל עדיין אני חושב שלרוקנרול יש פשטות ויש מקום וחבל שלא נותנים לו יותר. בסך הכל אנחנו ילדים מתוקים".

אתה מרגיש שהרוקנרול כבר לא רלוונטי?
"אני חושב שהרוק בקיפוח", מצהיר בטון ספק מתלהם ספק מאוכזב, "בגלל שאנחנו לא מצליחים למכור מזרונים ולא מצליחים לייצר מפרסמים, שום מפרסם לא ילך אחרי אלי זולטא וזה קשה מאוד. אף אחד לא יאמץ שירים של  להקות כמו 'אורפנלנד', 'בית ספר', או 'ווייט-נויז'. אם היו מאחורינו מפרסמים אז סביר ששירים שלי או של נינט, אנשים שעושים רוקנרול, היו מצליחים. אני אומר שחבל שלא נכנסתי למועדון של הזמרים שמתו בגיל 27, אולי אז הייתי מקבל את החשיפה, בשיא שלי".

אבל נינט כן מקבלת חשיפה...
"נינט היא הוולאן של הרוקנרול, היא הקצוות. אלי זולטא הוא הארד-קור. אני מאמין שיש להקות שבועטות לא פחות ממני, ולא פחות מנינט וחבל שאין להן מקום. תנו לאנשים האלה שעת שידור, תנו להם ספוט טלוויזיוני, תנו לי להנחות טלוויזיה ותראו מה אני מביא לכם פנימה".

אלי זולטא - המצעד השנתי (צילום: אורטל דהן)
"סמים זה פאסה לגמרי" | צילום: אורטל דהן

"תפסיקו לעשות סקס ואל תעשנו סמים"

איזה מסר אתה מעביר לבני הנוער לקראת השנה החדשה?
"תפסיקו לעשות סקס"

מה הסיפור עם ההתנזרות שלך?
"אם לא תעשו סקס ככה הערך שלכם יצמח יותר, וככה ירצו אתכם יותר. זה פשוט – תהיו כוסיות!", צוחק מעצם הדימוי אך מיטיב להסביר את מה שעומד מאחוריו, "תשמרו על עצמכם ותהנו, אם כולם לא יעשו סקס אז גם לא יחפשו סקס".

אז אין יותר סקס סמים ורוקנרול?
"אני בעד זוגיות, אני אומר אם כבר סקס סמים ורוקנרול אז מבחינת הסקס לקחת בת זוג ולחיות איתה. מבחינת הסמים לוותר על זה לאלתר, זה פאסה לגמרי, זה שנות ה-70', תשחררו ותמצאו דברים חדשים להתעסק בהם. ומבחינת הרוקנרול זאת לא מוזיקה, זאת דרך חיים".

מה יהיה שיר השנה של 2012?

המצעד הלועזי השנתי של ערוץ 24 ו-mako, ישודר ביום האחרון לשנת 2012, יום שני הקרוב בשעה 16:00 ושוב רגע לפני הספירה לאחור ב-22:00. את המשדר החגיגי תנחה עדן הראל ולצידה הפנאליסטים לירון תאני ואלרואי בן ציון. בנוסף לאלי זולטא תתארח הקולגה שלו ליאת בנאי, שתבצע קאבר מיוחד לאחד מהלהיטים הגדולים של השנה, וצמד הקומיקאים דובדבני וקובץ' יציגו את הסינגל הראשון שלהם בהופעת בכורה טלווזיונית.

 המצעד הלועזי השנתי של ערוץ 24 ו-mako, משדר מיוחד ב-31/12/2012