טל שמואלי
לא רק הנשים יודעות להעלות מודעות. טל שמואלי משופם | צילום: תומר ושחר צלמים

על חודש השפם הבינלאומי כבר שמעתם? בדומה לאירועי הנשים למיניהם שמטרתם להעלות מודעות לבריאות האישה, דוגמת קמפיין "איפה היא אוהבת את זה" הזכור לכולנו מהשנה שעברה, גם המין הגברי נותן קונטרה עם אירועי "מובמבר". מובמבר, שילוב של שפם (מוסטץ' באנגלית) ונובמבר, הוא חודש המודעות לבריאות הגבר בעולם. במהלך החודש מותרמים כספים למטרה זאת, זאת במקביל לגידול שפמים.

איך זה עובד? אחד מהמשופמים המובילים את המחאה הזאת בארץ הוא טל שמואלי (27), עובד במשרד פרסום. "בגדול זה קמפיין שהתחיל באוסטרליה ב-99' והמטרה שלו הייתה לעורר מודעות לבריאות הגבר", הוא מסביר. "הרעיון היה לעשות אקט של העצמה גברית. חבר'ה שם החליטו לגדל שפמים במשך חודש ולמצוא ספונסרים לשפמים שלהם. לאט לאט הסיפור התפתח והלך והיום זה נמצא ברוב המדינות דוברות האנגלית". לדבריו, היוזמה הגיעה לארץ מפה לאוזן דרך מטיילים. "אתה מטייל בעולם ונחשף לזה", הוא אומר. "החלטנו לגייר את הקמפיין הזה ולהביא אותו לארץ".

"מצפים להגעה של כל סוגי השפמים"

בארץ הקמפיין כולל קבוצה של מובמבר באתר הרשמי של העמותה (movember.com), פעילות בקבוצת פייסבוק, ואפילו מתוכנן אירוע סיום ב-1.12 שייערך בפאב ההרלינגר בתל אביב. "זה אירוע הסיום החגיגי", שמואלי מסביר. "תהיה מוזיקה משופמת. כל המשופמים יתאימו את סוג השפם שלהם ללבוש איתו יגיע, והחברים מצפים להגעה של כל סוגי השפמים: שפם נהג המשאית, שפם המלצר הצרפתי וגם השפם של איש המוסד, כולם יהיו שם. לא נשכח גם את הקוסם, הפוליטיקאי והדיפלומט. כל שפם עם הייחודיות שלו. אנו מגיעים להיות קצת ביחד, ויהיו נשים שבאות לתמוך".

האקט ההתרמתי המתוכנן בארץ נמצא כרגע בחיתוליו. "יש כרגע כמה מאות דולרים שהותרמו", אומר שמואלי, ומוסיף שעדיין לא התחילו לגייס כספים באופן רציני. גם זה יקרה בערב הסיכום. בעולם, אגב, מדובר במסורת ובאירוע שתורם לגיוסם של כספים רבים. בקנדה הותרמו 16.5 מיליון דולר, באוסטרליה ובריטניה 9.9 מיליון כשבארצות הברית הגיעו עד כה לכקרוב ל-6 מיליון דולר.

זיו רובין
תקופה מצחיקה. זיו רובין והשפם החדש | צילום: תומר ושחר צלמים

"גם חשוב, גם מצחיק"

"אנו רוצים להעלות את המודעות", מסביר זיו רובין (23) מהרצליה, משופם נוסף שמשתתף ביוזמה. רובין מסביר גם אתם יכולים לתרום למאמץ. "יש אתר שדרכו מתרימים למען המטרה הזאת. אתה מעלה תמונה שלך עם שפם, אנשים תורמים כסף וזה הולך לקידום הנושא". זה לא רק חשוב, הוא אומר. "שמע, זה מצחיק. זאת תקופה מצחיקה".

בינתיים, החברים מזמינים עוד ועוד אנשים להצטרף לקבוצה. ובינינו, אין כמו חבורה של גברים משופמים שמעלים את תמונותיהם המביכות יותר או פחות לאינטרנט כדי להעביר עוד כמה רגעים בעבודה.

>> פעם שמנים, היום שרירנים: איך הם עשו את זה?