mako
פרסומת

ציידי המיליונרים: כך עוקבים עבריינים אחרי סלבס ואנשי עסקים ברשתות החברתיות

בשנים האחרונות אימצו העבריינים הישראלים שיטת פעולה חדשה: לעקוב אחרי ההתנהלות ברשתות החברתיות של מפורסמים, ספורטאים ואנשי עסקים במטרה לזהות רכוש יקר ערך שניתן לגנוב, וכן לאסוף מידע מודיעיני שיסייע בביצוע הפריצה או השוד. מי שנפל קורבן לתופעה הזו הוא הכדורגלן ערן זהבי, שהווילה היוקרתית שבה נפש במיקונוס נפרצה בתחילת החודש. כך ניתן להתגונן מפני התופעה

שמעון איפרגן​
פורסם:
פריצות בעקבות הסושיאל
צילום: מתוך מצלמות אבטחה, mako
הקישור הועתק

לפני כשבועיים שהה הכדורגלן ערן זהבי בחופשה באי מיקונוס שביוון עם חבריו, כדורגלני עבר והווה כמו עידן ורד, איתי שכטר, יונתן כהן וטל בן חיים וכן עם אחיו, אבי. החופשה תועדה היטב בחשבונות הסושיאל של הנופשים: בפוסט שהעלה זהבי, הוא נראה חוגג את החיים על מרפסת הווילה, לרקע הבריכה הפרטית והחוף; גם יונתן כהן העלה לחשבון האינסטגרם שלו תמונות מסלון הווילה ומבריכת מי הטורקיז. בפוסט באינסטגרם של טל בן חיים הוא נראה אוכל אשכול ענבים על שפת הבריכה, כשחזית הווילה, שכוללת שלוש קומות, נראית בבירור. לקראת סוף החופשה, בעת ששהו מחוץ לווילה, פרצו אליה אלמונים וגנבו תיקים ומספר פריטים אישיים ויקרי ערך. במזל איש לא נפגע, אך האירוע עצמו חשף תופעה רחבה ומדאיגה.

מאחורי הקלעים מתחזק החשד שזהבי וחבריו נפלו קורבן למעקב שמנהלות בשנים האחרונות כנופיות עבריינים אחרי קורבנות בפרופיל גבוה, כולל כדורגלנים, אנשי עסקים ואישים מפורסמים אחרים, במטרה לאתר נקודות תורפה והזדמנויות לבצע פריצה ושוד. המעקב הוא שיטתי ומתוחכם, ובמסגרתו כל פוסט הופך למקור מודיעיני וכל סטורי עוזר לשרטט את לוח הזמנים של הקורבן. הם פועלים לעתים בשיטה של שוד אלים ולעתים בפריצה שקטה, אבל תמיד תוך התבססות על ה"אוסינט", המידע הגלוי ברשת.

שיטת המעקב שנוקטים העבריינים הועתקה למעשה מדרך הפעולה של אנשי רשות המיסים בשנים האחרונות. במסגרת זאת, הקימו אנשי הרשות מערך שלם שמנהל מעקב אחר אנשי עסקים וסלבריטאים ברשתות החברתיות, בדגש על טיקטוק ואינסטגרם, במטרה לבדוק אם הם מצהירים על כל ההכנסות שלהם, כולל על מתנות יקרות ערך. בשיטה הזו אלפי בעלי עסקים, משפיעני רשת וסלבריטאים הוזמנו לחקירות ונאלצו לשלם מס של מיליוני שקלים.

"העבריינים שצדים סלבס מתוחכמים מאוד, הם שוחים ברשתות החברתיות", מספר עופר (כל השמות בכתבה בדויים), חבר פעיל באחת מאותן כנופיות שפועלות בשיטה. "אם הם פועלים בחו"ל, כמו במקרה של זהבי, הם משתפים פעולה עם עבריינים מקומיים ופורצים לווילות ששוכרים הישראלים. הם גונבים שעונים, תכשיטים יקרים ועוד, ולא משאירים אחריהם שום טביעות אצבע. זה עניין של תזמון, אבל גם של מודיעין מדויק. ה'שופוני' שלהם הוא כלי העבודה שלנו".

פרסומת

הם עושים לנו את החיים קלים

עופר כאמור לא הופתע כאשר התפרסמה הידיעה על כך שכוכב הכדורגל וחבריו נשדדו. התיעודים שהעלו הכוכבים מהחופשה עזרו לפורצים, לדבריו, לבנות תמונת מצב ולהחליט מתי ואיך לפעול. "הם כל כך עסוקים בצבירת עוקבים שהם בכלל לא מבינים שאנחנו יושבים עליהם בשקט ומחכים לרגע הנכון", הוא אומר. לדבריו, מאחורי כל שוד מהסוג הזה עומדת עבודת שטח סיזיפית, מתוחכמת ומתמשכת. "אנחנו עובדים בזה מסביב לשעון, עוקבים 24 שעות ביממה אחרי כל אחד ואחד שיש לו הרבה מאוד כסף. אנשי עסקים, כדורגלנים, סלבס, לא משנה אם הם מוכרים או פחות, העיקר שיש להם מה להפסיד".

ערן זהבי בראיון לחדשות סוף השבוע
ערן זהבי בראיון לחדשות סוף השבוע | צילום: חדשות 12

לקראת סוף החופשה של ערן זהבי וחבריו במיקונוס, בעת ששהו מחוץ לווילה, פרצו אליה אלמונים וגנבו תיקים ומספר פריטים אישיים ויקרי ערך. במזל איש לא נפגע, אך האירוע עצמו חשף תופעה רחבה ומדאיגה

הנשק הסודי במקרה הזה אינו בהכרח אקדח או מכשיר פריצה מתקדם, אלא אפליקציה שנמצאת כמעט בכל טלפון חכם – אינסטגרם. הרשת החברתית הפופולרית הפכה עבורם לכלי מודיעיני יעיל, זמין ובעיקר, כזה שמספק שפע של מידע מדויק בזמן אמת, מבלי שאף אחד מהקורבנות יבחין בכך. "הם לא מבינים כמה קל לעקוב אחריהם", אומר עופר, "באינסטגרם הם חושפים איפה הם מבלים, מה בדיוק הם קנו או הביאו איתם מהארץ, וכן, מתי הם יוצאים".

פרסומת

לדבריו, כל תמונה נוצצת וכל סטורי מהבריכה או ממסעדת יוקרה הם למעשה הזמנה פתוחה לעבריינים, שמלקטים כל פרט ומרכיבים תמונה מדויקת של אורח החיים, ההרגלים והחולשות של הקורבן הפוטנציאלי. "הם עושים לנו את החיים קלים", הוא מודה, "כבר לא צריך להפעיל מקורות או להאזין לשיחות, הכל שם".

מי שמשתף יותר מפסיד יותר

אלא ששיטת הפעולה הזו לא מוגבלת אך ורק לפעולות מעבר לים, אם כי החופשות הנוצצות של הסלבס ואנשי העסקים, שמהן הם מרבים להעלות תיעוד לרשת, הן קרקע פורייה לביצוע הפשע. מעשי שוד ופריצה שמתבססים על מידע שזמין ברשתות החברתיות מתרחשים גם ממש כאן בארץ, מתחת לאפן של רשויות החוק.

כך למשל אירע לפני כשנתיים לדניאל, איש עסקים בשנות ה-50 לחייו. דניאל שב אל ביתו שבאחד ממגדלי היוקרה בתל אביב בשעת לילה מאוחרת, החנה את רכב הפאר שלו בחניון התת-קרקעי והתקדם לכיוון המעלית. ברגע של היסח דעת, זינקו עליו שני רעולי פנים מאחור, הצמידו אותו לקיר באיומי אקדח ותלשו מפרק ידו את שעון הריצ'רד מיל היוקרתי שלו, ששוויו מוערך בכמיליון שקלים. לדבריו, מדובר היה בשוד מתוכנן היטב. "הם ידעו בדיוק מה הם מחפשים. באותו רגע החזקתי גם תיק עם פדיון יומי במזומן, סכום נכבד מאוד וגם פריטים יקרי ערך נוספים, אבל אותם הם אפילו לא ניסו לקחת. הם באו בשביל השעון", אמר דניאל. "מישהו כנראה ידע איזה דגם אני עונד. זו לא הייתה הזדמנות מקרית, אלא פעולה מדויקת".

פרסומת

פורצים בעקבות הסושיאל
שעון ריצ'רד מיל, אילוסטרציה | צילום: Zuumy Shutterstock.com, mako

דניאל, איש עסקים בשנות החמישים לחייו, שב אל ביתו שבאחד ממגדלי היוקרה בתל אביב בשעת לילה מאוחרת. ברגע של היסח דעת, זינקו עליו שני רעולי פנים מאחור, הצמידו אותו לקיר באיומי אקדח ותלשו מפרק ידו את שעון הריצ'רד מיל היוקרתי שלו

במקרה הזה, דניאל מצא את עצמו בעמדה בעייתית. מצד אחד, הוא היה קורבן לעבירה חמורה של שוד באיומי נשק, אבל מצד שני, הגשת תלונה במשטרה עלולה הייתה לחשוף את העובדה שאת השעון היוקרתי הוא רכש מבלי שדיווח על כך לרשויות המס. הוא החליט לשתוק ולספוג את ההפסד בשקט כדי להימנע מבדיקות לא רצויות על מקור הונו.

לפני כחצי שנה אירע אירוע דומה. יוחאי, איש עסקים שמתגורר בווילה בדרום הארץ, נשדד כאשר רעולי פנים תקפו אותו באכזריות ותלשו מידו שעון רולקס מזהב ומשובץ ביהלומים בשווי של כ-750 אלף שקל. "כשאתה מקבל אקדח לראש אתה חושב רק על דבר אחד, להישאר בחיים ושייקחו הכל", אמר יוחאי, "הם תלשו את השעון מהיד וברחו. אין לי מושג מי הם ומי שלח אותם, אבל מה שכן, הם ידעו בדיוק את השעה המדויקת שאני מגיע בה הביתה וחיכו בסבלנות לשדוד אותי. היה להם מידע מדויק. אני יודע על עוד כמוני שנשדדו, אבל חוששים להתלונן במשטרה כי נצטרך אז לעבור חקירה ברשת המיסים וזה לא שווה את זה. זה יעלה לנו הרבה יותר ממחיר השעון".

פרסומת

במשטרה משערים שבשני המקרים ביצעו הפושעים מעקב מדוקדק אחרי דניאל ויוחאי ברשתות החברתיות, וכן הם ידעו מתי ואיך לבצע את הפשע. כמו כן, הם חשדו שבמקרה הזה, להבדיל מהמקרה של זהבי וחבריו באי, הפשעים יעברו בשקט, מתחת לרדאר, מתוך הבנה שיש להם יותר מה להפסיד מאשר להרוויח ושכלי התקשורת לא ידווחו על הדבר. זהו חלק ממארג מתוחכם ומדאיג של משחק חתול ועכבר שבו מי שמשתף יותר חשוף יותר, ומי שחשוף יותר מפסיד יותר.

מצטלמים עם העתק, את המקור שמים בכספת

לאחרונה חלק מאנשי העסקים שחוששים להישדד על ידי חברי אותן כנופיות החלו לענוד שעוני רפליקה (העתק שעולה בין 800 ל-1,500 שקל) ואת השעונים היוקרתיים והתכשיטים מחביאים בכספות בבית או במתחמים מאובטחים. הם לא מוותרים על הצילומים לרשתות החברתיות, אך נוהגים להצטלם עם אותה רפליקה ששווייה נמוך פי כמה וכמה מהמקור.

"שמעתי שחברי הכנופיות שדדו כמה שעוני של רפליקה של ריצ'רד מיל מאנשי עסקים שהחליטו להשאיר את השעונים היוקרתיים שלהם בכספות בבית", הסביר השבוע איש עסקים מהשפלה, "זה הפתרון הכי טוב. רק בחו"ל או בפגישות עסקים חשובות הם עונדים את השעונים האמיתיים כדי לעשות רושם".

פרסומת

אותם אנשי עסקים מעדיפים להקיף את עצמם בחומות של מאבטחים ומצלמות מאשר פשוט לצמצם את כמות המידע שהם משתפים ברשתות החברתיות. כך, חלקם תגברו את האבטחה סביב בתיהם במטרה לסכל פריצות. "אני מכיר אנשי עסקים שהשקיעו מאות אלפי שקלים בהתקנת אמצעי אבטחה סביב הווילות היוקרתיות שלהם או הבתים במגדלי היוקרה בתל אביב, הרצליה פיתוח, בשרון ובישובים סמוכים", אמר איש העסקים. "כולם מפחדים מהכנופיות האלה, הם עליהם כל הזמן".

למה הם פשוט לא מעלים פחות לאינסטגרם?
"כי זה לא רק עניין של רצון, אלא של תדמית, אורח חיים ולפעמים גם של פרנסה. עבור האנשים האלה, אינסטגרם זה לא סתם מקום לשתף בו חוויות, אלא חלק בלתי נפרד מהמותג האישי שלהם. החשיפה הזו בונה את המעמד שלהם, מושכת אליהם עסקאות וקמפיינים ומייצרת באזז תקשורתי. הם לא יכולים אחרת, העולם שהם חיים בו דורש נראות, ואי אפשר להישאר רלוונטיים מבלי לשדר הצלחה, גם אם זה עולה להם אחר כך ביוקר".

סיבה נוספת, כך מסביר איש העסקים, היא שרבים מהם פשוט לא מודעים לגודל הסיכון, או מסרבים להאמין שזה יכול לקרות להם. בעיניהם, שיתוף מהחופשה או מהאוטו החדש הוא טבעי, ורק כשהשודדים פורצים את הווילה או תולשים את השעון מהיד, הם מבינים באיחור עד כמה המידע הזה היה שקוף.

פרסומת

במקרה של זהבי, הוגשה תלונה במשטרה המקומית על הפריצה והגניבה, אך הסיכוי שהעבריינים שמעורבים במעשה ייעצרו שואף לאפס. הם כנראה כבר מזמן בארץ או בחופשה מפנקת ביעד אקזוטי על חשבון הכדורגלן וחבריו. "אנחנו פועלים בכל מקום שבו ישראלים נמצאים ויש בו הרבה כסף שאפשר לעשות בזמן קצר ולהיעלם מהשטח מבלי להיתפס. אנחנו עושים עבודה נקייה", מתגאה עופר.

לא לתעד בזמן אמת

נשאלת השאלה, האם העבריינים יעתיקו את שיטת הפעולה הזו גם מהעשירון העליון ומהסלבס, אל עבר האנשים הפשוטים. אומנם אלה לא מחזיקים בשעוני ריצ'רד מיל בשווי מאות אלפי שקלים, אך הם בהחלט עשויים להוות קורבן לשוד או פריצה. בעידן שבו אנחנו מתעדים את החיים שלנו לרשתות החברתיות, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, כולנו הופכים למעשה לקורבנות פוטנציאליים.

פרסומת

נכון לעכשיו, לא ברור עד כמה רחבה התופעה, אך ניתן וכדאי לפעול במספר דרכים על מנת להתגונן. ראשית, לא לפרסם ברשתות החברתיות תוכן רגיש בזמן אמת, כמו למשל עם מוצרים יוקרתיים שעשויים לקרוץ לגנבים. אם אתם בחופשה, במסעדה או באירוע, אל תעלו סטורי בזמן שאתם שם, אלא חכו עד שתחזרו הביתה. כמו כן, הידיעה שאתם מחוץ לבית עשויה לקרוץ לגנבים לבצע פריצה.

דרך נוספת היא לשמור על דיסקרטיות ולהימנע מהצגת חפצים יקרי ערך כמו שעוני יוקרה, תכשיטים, רכבים ומזומנים ברשתות החברתיות. לעתים, מה שאתם רואים כראווה לגיטימית, עשוי להתברר בתור פיתיון לגנב. מומחי אבטחה ממליצים לשמור על פרופיל סגור (Private) ולאשר עוקבים בזהירות, בדגש על אנשים שאתם מכירים באופן אישי.

אינסטגרם
אינסטגרם | צילום: SHUTTERSTOCK, ShutterStock

מומלץ לשמור על דיסקרטיות ולהימנע מהצגת חפצים יקרי ערך כמו שעוני יוקרה, תכשיטים, רכבים ומזומנים ברשתות החברתיות. לעתים, מה שאתם רואים כראווה לגיטימית, עשוי להתברר בתור פיתיון לגנב

לצערנו, לא ניתן להתחמק מהתופעה לחלוטין, אך בהחלט ניתן לאותת לעבריינים שהשיטה שלהם, שנחשבה עד לא מזמן לסודית ומתוחכמת, נחשפה זה מכבר – בגלל, ואולי בזכות, מה שאירע לזהבי וחבריו.