עוקץ מכוניות היוקרה: "רצתי לחנייה לראות שלא גנבו לי את הרכב, לא הבנתי איך זה קרה"
תופעה מדאיגה של העברת בעלות על רכבי יוקרה בלי ידיעת הבעלים פוגעת בנהגים ברחבי הארץ. הנוכלים מצליחים להשיג הלוואות במיליוני שקלים, לשעבד את כלי הרכב ואף למכור אותם מחדש, כל זאת בשיטה מתוחכמת שמנצלת ליקויים בבדיקות חברות המימון ובמנגנוני משרד התחבורה


אורן (שם בדוי), תושב אחד הישובים היוקרתיים בשרון ובעל ג'יפ ב.מ.וו X6 בשווי 750 אלף שקל, קיבל לפני כמה שבועות שיחת טלפון מבהילה. בצד השני של הקו היה בעל מגרש מכוניות יוקרה ממרכז הארץ, שהודיע לו שמישהו ניסה למכור את הג'יפ שלו. בעל המגרש זיהה בדבר חשוד, לאחר שהתגלה לו כי הרכב משנת ייצור 2024 כבר הגיע ליד חמישית.
"קודם כל רצתי במהירות לחנייה בחצר לבדוק שהג'יפ שלי לא נגנב", שחזר אורן, "אחרי שראיתי שהוא חונה שם נרגעתי. אבל למחרת, במשרד הרישוי, נחרדתי לגלות שנוכלים העבירו את הג'יפ ארבע ידיים בלי ידיעתי ומבלי שמכרתי אותו. גרמו לי נזק של לפחות כרבע מיליון שקל. איך זה אפשרי שמסמכים בלבד מאפשרים לקבל הלוואות במיליוני שקלים, מבלי שבדקו את הרכב?".
אורן לא ויתר. תחקיר מעמיק גילה שמאחורי העוקץ עומד תושב מרכז הארץ, יחד עם תושבת ג'לג'וליה, ושניהם ביצעו עוקץ מתוחכם של מיליוני שקלים - העברת בעלויות על כלי רכב יוקרתיים מתחת לאף של משרד התחבורה ובעלי הרכבים.
השיטה, שנחשפת כאן לראשונה, עובדת כך: בעלי רכבי יוקרה מפרסמים אותם למכירה באתרי יד שנייה או ברשתות החברתיות, מבלי למחוק את מספר הרישוי. הנוכלים לוקחים את מספרי הלוחיות ומזינים אותם במאגרים שונים כדי לדלות את פרטי הבעלים. אחר כך הם מכינים מסמכי העברת בעלות, ניגשים לדואר ומבצעים את ההעברה - כל זאת תוך דקות, בזמן שהרכב עדיין בחזקת הבעלים החוקיים.
לאחר מכן, צמד הנוכלים פונה לחברות מימון, מציג תמונות של הרכב ומבקש הלוואה בגובה 250 אלף עד חצי מיליון שקל ואף יותר. העובדים, שלרוב לא בודקים את הרכב פיזית, מוסרים את הכסף בתמורה לשעבוד הרכב. צמד הנוכלים ממשיכים לבצע העברות בעלות נוספות, גורפים לכיסם כסף רב, ולאחר מכן עוברים למכונית הבאה.
במקרה אחר, בני זוג מהשפלה קיבלו בוקר אחד שיחת טלפון סיוטית. הרכב היוקרתי שלהם, סקודה קודיאק בשווי כרבע מיליון שקל, עבר לבעלות של תושבת המשולש והוטל עליו עיקול. "מעולם לא הסכמנו להעביר בעלות על המכונית שלנו", סיפר אחד מהם, "זה עלול לגרום לנו נזק כספי בעת מכירת הרכב. מישהו ביצע פה עוקץ מסוכן מאוד".
בני הזוג פנו לתחנת המשטרה ברחובות והגישו תלונה. במקביל, הם פנו לבית המשפט, בדרישה שמשרד התחבורה יאפס את הבעלות ויחליט על ביטול השעבוד והעיקול. השופטת קיבלה את בקשתם והורתה להחזיר את המצב לקדמותו.
במהלך החודשים האחרונים עשרות בעלי רכבי יוקרה נאלצו לפנות לבתי המשפט כדי לכפות על חברות המימון ומשרד התחבורה לאפס את הבעלות ולבטל עיקולים ושעבודים שנפלו קורבן לעוקץ. "הנוכלים עקצו גם אותנו. חטפנו מכה קשה מאוד", ציין גורם בחברת מימון, "אני מודה שהייתה פה תקלה גדולה מאוד שניתנו הלוואות לנוכלים מבלי לראות את המכונית פיזית, ולבדוק את תקינותה. תהיה הפקת לקחים".
עו"ד יונתן יהוסף, שייצג חלק מהקורבנות, מסר: "אני קורא לכל הציבור להיזהר ולנקוט אמצעי זהירות בכדי למנוע מהם ליפול קורבן לגניבות הבעלות ברכבים. אם מפרסמים את הרכב למכירה באתרים שונים, או אפילו מעלים תמונות שלו לרשתות החברתיות, חשוב מאוד להשחיר את מספר הרכב. מספרי רכב שמפורסמים אונליין הם כר פורה לנוכלים שידעו לעשות בכך שימוש. בנוסף, ניתן לבצע שעבוד של הרכב. ברכב משועבד לא ניתן לבצע גניבת בעלות. בניגוד לדעה הרווחת, ניתן לבצע שעבוד של הרכב גם ללא לקיחת הלוואה בפועל. כמו כן חשוב לשמור את כלל מסמכי הרכישה של הרכב בכדי להקל על עצמכם ביחס להוכחת הבעלות. הדבר המדהים הוא הפשטות, הבלתי נסבלת, בה ניתן לגנוב בעלות ברכבים, כמעט ללא כל מאמץ. אגף הרישוי ורשות הדואר, כמו גם חברות המימון, צריכים להתעורר בהקדם ולהתאים את הנהלים למציאות המשתנה, באופן שלא יאפשר גניבות מהסוג הזה".
