F16I הוא מטוס אמין וחדש, וידוע כעמוד השדרה של חיל האוויר בימים אלה. לפני שש שנים רכש חיל האוויר 102 מטוסים כאלה מארצות הברית, כאשר זה המטוס השני שמתרסק - הראשון התרסק ערב מלחמת לבנון השנייה.

המטוס נחשב אמין מאוד ומתקדם מאוד ויש עליו מערכות שאמורות לאפשר גם ראיית לילה טובה מאוד לטייסים, וגם מערכות שמגנות על הטייס אם הוא שוגה: יורד בגובה או מתקרב לקרקע. ישנם גם מכ"מים שצריכים להתריע מפני התנגשויות באוויר או כל דבר אחר.

מה שמנסים כעת להבין הוא אם יש כאן כשל טכני - אולי מערכת שהייתה אמורה להתריע ולהזהיר את החיילים שהם צוללים אל הקרקע לא פעלה. למרות הכול, ההבנה היא שיש כאן כשל בגורם האנושי. כאשר טייס נכנס למצב של חוסר התמצאות -ורטיגו - מה שיכול לקרות בטיסת לילה מורכבת כמו המתאר בו המטוסים האלה התאמנו, זה מקשה מאוד על הטייסים, דורש ריכוז רב, ולפעמים שנייה אחת של חוסר תשומת לב יכולה לעשות את ההבדל כולו. 

חשוב לציין שלכל טייס יש עליו מערכת קשר ניידת וגם מערכת איכון GPS שנמצאת למקרה שהוא מתרסק ויש ניסיונות לאתרו. כל האמצעים האלה כרגע, למרות שהם קראו בקשר ולמרות שיש איכונים כאלה ואחרים, לא מובילים את המחפשים אל מה שהם רוצים למצוא. על בסיס מה שנמצא כעת בשטח, מבינים שהסיכוי של הטייסים לשרוד את ההתרסקות הוא קלוש, אבל עדיין ממשיכים בפעילות בשטח כדי להשלים את איסוף כל הממצאים.

יעקב טרנר, לשעבר מפקד בסיס בחיל האוויר, מוסיף שלמרות כל הקדמה, אף מטוס אינו מחוסן מכשלים טכניים. "F16 הוא מטוס מצוין, בטוח, אבל עדיין קורים בו דברים כי בכל מקום שבו יד אנוש ישנה יחד עם הטכנולוגיה, קורות גם בעיות." טרנר מוסיף שהוואריאציה הישראלית של מטוס ה-F16I היא ואריאציה שהוסיפה לו מערכות ושיפרה את הביצועים שלו, וזה היתרון הגדול שלו על פני ה-F16 הרגיל.

>> לעדכונים שוטפים על אסון ההתרסקות בדרום