רוכב אופנוע (צילום: jupiter images)
התמונה האחרונה המפורסמת של רבים וטובים | צילום: jupiter images

אופנועים הם החיה הכי חלשה בג'ונגל הכביש הישראלי. לפעמים זה כמעט נראה כאילו אם תמות יום אחד על האופנוע שלך זאת בכלל לא השאלה. השאלה היא מתי. שלא תבין לא נכון – אני כמובן מקווה שלא תיפגע אף פעם – אבל אם בכל זאת תמות, יש לך מושג מה יהרוג אותך? הנה תשובה שלא חשבת עליה: האינסטינקטים שלך.

אם היית יוצא מהבטן של אמא שלך רכוב על אופנוע, כנראה שגם היית נולד עם האינסטינקטים הנכונים לרכיבה. אבל בעולם שבו נולדים בלי מנוע בין הרגליים, ורק ללמוד ללכת לוקח לנו שנתיים, אתה צריך לחכות לפחות עד גיל 16 וחצי כדי להתחיל ולרכוש מיומנות רכיבה בסיסית. האינסטינקטים שלך, לעומת זאת, כבר די מכוונים בשלב הזה – פשוט לא לכיוון הנכון.

הבעיה מתחילה עם הרישיון. פתאום אתה מתחיל לנוע במרחב במהירות עצומה. פתאום יש לך הרבה פחות זמן להחליט החלטות שקובעות אם תחיה או תמות. פתאום, במצבי סכנה, התגובות שלך הופכות להיות תגובות אוטומטיות. בלי מחשבה.

וזה מצער, כי האינסטינקטים שלך מנוגדים לחלוטין למה שצריך לעשות באמת כדי לצאת ממצבים קשים בשלום. ככל שהמצב אליו נקלעת מלחיץ יותר, כך התגובות האינסטינקטיביות שלך יהיו מוטעות יותר. במצבי חירום ממש קיצוניים, התגובה האוטומטית כבר הופכת להיות קטלנית.

הפתרון? אל תקשיב לגוף שלך. הנה כמה תגובות אוטומטיות שהולכות להרוג אותך אם לא תלמד להשתלט עליהן ולבטל אותן. איך עושים את זה? מתאמנים מרגע קבלת האופנוע ועד שהגוף שלך לומד להתנהג אחרת. זה שווה, בהתחשב באלטרנטיבה.

האינסטינקט: לתפוס את הכידון

נשמע הגיוני: נכנס לך סמי-טריילר לנתיב, אתה מיד תופס את הכידון בכל הכוח כדי שלא תעוף מהכלי במקרה של פגיעה.

למה זה יהרוג אותך: זה אולי נשמע מוזר, אבל לאופנוע יש תכונה מובנית של ייצוב עצמי. בלי להיכנס לפרטים, אחיזה חזקה בכידון פוגעת בתכונה זו, ומקשה באופן משמעותי על שמירת כיוון התנועה. מה שאומר שבמקום לנסוע הרחק מהסמי-טריילר, אתה תיסע ישר לתוך הפגוש שלו.

איך תישאר בחיים בכל זאת: אל תלפות את הכידון שלך כאילו הוא עטינים של פרה. תאמן את עצמך להישאר משוחרר גם במצבים מפחידים, ותן לאופנוע שלך לעזור לך לצאת מהם. וכן, זה הרבה פחות קל ממה שזה נשמע.

האינסטינקט: לסגור את הגז

תאונת אופנוע (צילום: Michael Bigayan, Istock)
מיצג אומנותי של הרשות הלאומית לזהירות בדרכים | צילום: Michael Bigayan, Istock

התגובה המידית למצבי סכנה בכביש היא בדרך כלל לעזוב את המצערת. טבעי לחלוטין, הרי במצב סכנה כולנו רוצים פשוט לעצור את הסיוט ולרדת מרכבת השדים.

למה זה יהרוג אותך: סגירת המצערת מעבירה משקל לפנים ומפרה את האיזון הטבעי של האופנוע, שמתוכנן לשאת יותר עומס על הגלגל האחורי. אם לא הבנת מה זה הפרה של האיזון הטבעי, זה אומר שכושר הספיגה של האופנוע נפגע – מה שאומר שבמקום לעבור את המכשול, אתה תתקע בו כמו באבן ותעוף קיבינימט.

איך תישאר בחיים בכל זאת: תן גז. כשהמצערת פתוחה הגלגל האחורי מסתובב ונותן לאופנוע שלך יציבות. במצב הזה המתלים שלך יכולים לספוג מהמורות בכביש יותר בקלות – מה שמפחית באופן משמעותי את הסיכוי להתהפך.

האינסטינקט: לנעול את המפרקים

כמו שננעלת על הכידון, סביר שגם תנעל את המפרקים. ככה זה, במצבי חירום הגוף נכנס למצב של קיפאון. התפקיד שלך? ללמד אותו להפשיר.

למה זה יהרוג אותך: כי ברגעים הקריטיים של מפגש עם גמל על כביש הערבה, אתה רוצה שהאופנוע שלך יעשה את מה שאתה רוצה ממנו – ואם תשב עליו קפוא, הוא יעשה הכול כדי להילחם בך.

איך תישאר בחיים בכל זאת: תלמד להשתחרר. במצבים קיצוניים כמו בלימת חירום, פנייה בזוית הטיה חדה, או רכיבה על מהמורות קשות, האופנוע זקוק לעזרה שלך בדיוק כמו שאתה צריך את העזרה שלו. גמישות הגוף עוזרת לשכך זעזועים, לתפעל את המנופים והדוושות, ולהישאר בחיים.

האינסטינקט: לנעול את המבט על הסכנה

תאונת אופנוע (צילום: Orientaly, Istock)
שלא תגיד שלא הזהרנו אותך | צילום: Orientaly, Istock

ברור, אתה בטח חושב לעצמך, שאם משהו מאיים עליך אתה תרצה להסתכל עליו. זה אולי ברור, אבל זה לא תורם לאריכות ימים כפי שמיד תראה.

למה זה יהרוג אותך: נעילת המבט על גורם הסכנה גורמת למה שמכונה "ראיית צינור" – שדה הראייה מצטמצם למה שקורה מול הגלגל הקדמי שלך. הראייה המוגבלת הזאת לא מאפשרת לך לדעת מה קורה מימינך ומשמאלך, לאיפה כדאי לחתוך ולאיפה אפשר לברוח. וכיוון שהמבט שלך נעול על עצם נוסע אחר – אותו סמיטריילר שאוטוטו מתנגש בך – גם תפיסת המהירות שלך משתבשת.

איך תישאר בחיים בכל זאת: שחרר את המבט. שמור את העיניים על האופק כדי להרגיש את המהירות באופן טוב יותר, וזכור שהמבט היא הכוונת הכי טובה שלך: אתה תמיד תגיע לאותו מקום אליו אתה מסתכל.

האינסטינקט: לבלום

האינסטינקט האולטימטיבי, כולנו עושים את זה וכולנו טועים. רואים סכנה – מרביצים לברקסים.

למה זה יהרוג אותך: מערכת הבלימה מגיבה במהירות עצומה, הרבה יותר מהר מהעברת המשקל אל הצמיג הקדמי. בתרגום פשוט: בלימה מהירה תנעל את הגלגל הקדמי ותגרום לנפילה מיידית – מהר ובכוח לתוך האספלט.

איך תישאר בחיים: כמו שאמרתי קודם – במצבי סכנה, החבר שלך הוא הגז, לא הבלם.


סגור על כל הפרטים? אפשר לשחרר אותך לכביש? יופי, עכשיו אתה יכול לקרוא קצת ביקורות אופנועים:

>> הונדה DN01: אופנוע. אוטומטי. כן כן

>> ב.מ.וו F800GS: אופנוע אופנוע

>> CBF1000: רכיבת מבחן בחרוזים