וודקת הרוזמרין החדשה של קוואלי היא החידוש המרענן האחרון, שמדגיש עד כמה השתנה שוק הוודקה בשנים האחרונות. הוודקה המסורתית שלטה שנים בתחום האלכוהול בלי ממש לחדש הרבה – הדומיננטיות של המשקה הלבן הייתה מוחלטת, ולא היה כל צורך לשנות או לחדש. אבל בסופו של דבר הספיריט הנמכר ביותר בעולם נאלץ להתחרות במשקאות אחרים שצברו פופולריות, והצורך לחדש ולגוון עלה.   

השלב האבולוציוני הבא של המשקה הגיע - באופן מפתיע - ממקום פחות צפוי. מי שהוביל את התחום לא היו השחקנים המסורתיים ממזרח אירופה, מולדת הוודקה, אלא דווקא ארצות מערב אירופה. הוודקה המסורתית איבדה מזוהרה עם השנים, ופינתה מקום לשחקנים חדשים ומשודרגים – וודקות הפרמיום והוודקות שהכניסו טעמים מסקרנים שהוספו עניין לז'אנר. הטוויסט המפתיע, כאמור: רובן הגיעו ממרכז ומערב אירופה.

בעוד וודקה הייתה מוצר בסיסי ברוסיה, הגיע המהפך המערבי שהצליח להזריק חיים לתחום, ולמתג את הוודקה כמוצר יוקרתי יותר. עוד בשנת 1866 הייתה הסמירנוף המקורית הוודקה הרשמית של בית המלוכה הרוסי ושל הצאר (רק מאוחר יותר הפכה לוודקה אמריקאית),  מקורות הסטוליצ'ניה בברית המועצות אי שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת, וגם שורשיה של הוודקה הפולנית המפורסמת זוברובקה נמצאים אי שם במאה ה-16, אבל השוק והשחקנים השתנו.  הסנונית הראשונה אולי שבישרה על שינוי הייתה אבסולוט השבדית –שבשנת 1979 פרצה את גבולות המדינה עם מסע הפרסום הידוע שלהם.  

מותגים מערב אירופאיים אחרים הבינו את הצורך בשינוי התפיסה, והובילו שינוי ששאב השראה במידה רבה מענף הוויסקי. הם שמו דגש על החומרים, תהליך הזיקוק וטעמים מורכבים יותר, שפנו לקהל מתוחכם וסקרן יותר. הצרכנים העדיפו מוצר שהושקע בו מאמץ, עם תו איכות מובטח. 

כך שלמרות המקורות במזרח אירופה, אולי הדוגמה המובהקת למהפך הייתה דווקא גריי גוס הצרפתים, שהצליחו להוביל את התחום, ובראשית שנות האלפיים לברוא ולהטמיע את המוצר שנקרא "וודקה פרימיום" או אפילו "סופר פרימיום", שהמשיך להמריא לאורך השנים.

וודקה מהדור החדש (צילום: דיוטי פרי)
וודקות מהדור החדש | צילום: דיוטי פרי

הצטרף אליו המותג ההולנדי קטל 1 שהפך להצלחה עולמית. גם וודקה סירוק מצרפת, שעוררה סערה בעולם האלכוהול עקב העובדה שהיא עשויה מענבים, השתלבה בהצלחה בעולם וודקות הפרימיום. בנוסך אליהן הצטרפה לחגיגה וואן גוך ההולנדית עם הטעמים המוכרים שלהם, ותרמה את שלה בהעברה של מרכז כובד משמעותי לוודקות שיוצרו במערב אירופה, שהוכיחו שגם שם יודעים לעשות גם וודקה טובה, וגם טעמים חדשניים.

רק טבעי שהאיטלקים, המפורסמים בעיקר באוכל וביין, לא זנחו תחומים אחרים הקשורים להנאות החיים – וכך יוצא שגם הוודקה של קוואלי, ששמו נקשר בעיקר עם אופנה עד לפני מספר שנים , היא מוצר משובח שנמנה עם הוודקות הטובות שיש בנמצא. קוואלי מצטרף לשאר וודקות העילית של אירופה, ולמיני –מהפך בעולם האלכוהול עם הוודקות החדשות ממקומות כמו צרפת, הולנד – וכן, גם איטליה.  המעצב המפורסם החליט לייצר את הוודקה בעצמו - הוא מעורב אישית, והעיצוב כולו, כיאה למעצב על, נעשה בהשראת נשים.

קוואלי רוזמרין (צילום: דיוטי פרי)
תוספת מרעננת לקיץ | צילום: דיוטי פרי

המוצר החדש של הוודקה האיטלקית, וודקה רוזמרין, מצטרף לטעמים השונים שנוספו לוודקה. אם בעבר היה מדובר בעיקר בטעמים קלאסיים דוגמת לימון ופירות יער, הגיעו הכיוונים החדשניים כמו הדאבל אספרסו של ואן גוך, טעם העוגה (!) של ט'רי אוליבס, ועכשיו הטעם המרענן והמסקרן של קוואלי עם הצמח הים תיכוני, שמבטיח קוקטיילים קצת שונים הקיץ. הרצון לחדש מוביל לטעמים מסקרנים חדשים, וקוואלי בחר ללכת על רוזמין, כמחווה למסורת האיטלקית. אין ספק שהוודקה הזו הולכת לככב בין השאר בברי הקוקטיילים ברחבי העיר, והרוזמרין יעניק ארומה אלגנטית למי שיבחר להנות מהוודקה הזו בדרינק שלו.

אחרי מהפך הפרימיום ושלטון הטעמים, נותר רק לחכות ולראות לאן יקח אותנו שוק הוודקה בהמשך, ומה יהיה השלב הבא באבולוציה של המשקה הפופולרי.  

 

למגוון וודקות באתר דיוטי פרי כנסו>>