makoland

הכו את המומחה!

בכל שבוע המומחה משיב לכם על שאלות קשות ומתקילות במיוחד. והשבוע: למה אומרים "מזל טוב" כשבטעות נשברת כוס? ואיך עובד מסך אייפון? תשובות בפנים

דודו בן שטרית | מעריב לילדים | פורסם 07/02/12 13:13:13

שאלה טכנולוגית: איך עובד מסך אייפון?

בדקנו את הנושא עם חברת "אפל", שמייצרת את האייפון, והיא אמרה לנו שמסך אייפון עובד רק בין שמונה בבוקר לחמש בערב. אחרי שעות העבודה הוא נח. אה, לא לזה הכוונה? איך קורה שאנחנו נוגעים במסך והמכשיר יודע בדיוק היכן נגענו, זה באמת נושא אחר לגמרי.

מכשיר אייפון ישן, ארכיון מתים שיהיה לכם אייפון? | צילום: החדשות

ובכן, יש שיטות רבות לדרך שבה מסך מגע עובד. אחת השיטות היא שמתחת למסך עצמו (לפעמים אפילו בתוכו ממש) יש סיבים דקיקים שבלתי אפשרי לראות. הסיבים האלה מסודרים בצורת שתי וערב, והם מחוברים למעגלים החשמליים שבתוך האייפון. ברגע שהאצבע שלך נוגעת במסך, היא למעשה יוצרת לחץ קל על אותם סיבים.

עכשיו תדמיין טבלה של שתי וערב. אם תצביע על זוג חוטים שאחד מהם הוא ציר אורך והשני הוא ציר רוחב, תוכל לדעת בדיוק היכן האצבע שלך ממוקמת על מארג החוטים. כך בדיוק עובד האייפון. ברגע שאתה לוחץ על מארג הסיבים, המכשיר יודע באיזו נקודה נמצאת האצבע שלך בזכות הרגישות שיש לסיבים למגע שלך.

אין תמונה מגניב לגעת!

המידע עובר בדרך חשמלית למעבד המידע של המכשיר הסלולרי שלך, והוא מעביר אותו בחזרה לשכבה אחת שנמצאת מתחת למסך: שכבת ההקרנה, שבעזרתה מוקרן המידע שאתה רואה על המסך. אז אם לחצת על כפתור במסך המגע, המידע עובר מיד עיבוד ושולח אותות למסך שהכפתור במיקום הזה נלחץ. מעניין, נכון?

אגב, מסך האייפון חכם כל כך שהוא נקרא "מסך רב נגיעות". משמעות הדבר שמארג החיישנים יודע לזהות כמה נגיעות על המסך בו זמנית. בגלל זה "צובטים" את המסך התמונה מתמזערת

שאלה של מזל: למה אומרים "מזל טוב" כשבטעות נשברת כוס?

סיבה לכך שאומרים "מזל טוב" כשכוס נשברת היא שברוב המקרים עדיף שכוס נשברה ולא צלחת. טוב, אולי זו לא ממש הסיבה. אבל האמת היא שזו שאלה שקצת קשה לענות עליה, כיוון שבסופו של דבר מדובר במנהג שמקורו באמונה תפלה.

הכה את המומחה 2 מזל טוב? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

יש כמה סברות מדוע אומרים "מזל טוב" על כוס שנשברה. תיאוריה אחת אומרת שלשבירת כוס יש קשר לאירועים משמחים. למשל, נהוג לשבור כוס בחתונות יהודיות, ביוון בשמחות נוהגים לשבור כלים כדי לציין שמחה וכו'. על כן כשכוס נשברת זו סיבה לשמוח ולצהול, לכן אנשים אומרים מזל טוב.

תיאוריה אחרת אומרת ששבירת כוס דווקא מבשרת על דבר רע. האמת היא שאם תשאל את המומחה, שבירת כוס בהחלט מבשרת על כך שיש סיכוי טוב מאד שבעתיד הקרוב חתיכת זכוכית קטנה ומעצבנת תינעץ לך בתוך הבוהן מפני שנשברה לך כוס זכוכית בחדר לפני כמה שעות. לכן אנשים רבים מעדיפים להקדים רפואה לדקירה, וכדי לפזר את תחושת האסון שעתיד להתרחש הם פשוט מכניסים אמירה חיובית לאירוע ואומרים "מזל טוב"!

הכה את המומחה 2 הכוס שלי בינתיים שלמה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

תיאוריה נוספת, והיא גם התיאוריה האהובה ביותר על המומחה, היא תיאוריית החיוביות. אני אישית אומר "מזל טוב" כשכוס נשברת, כי זה נחמד הרבה יותר מאשר להגיד "מזל רע!". אתם חייבים להסכים איתי שכשכוס נשברת בטעות יש תחושה ממש לא נעימה. במיוחד אם מדובר בכוס שאתם אוהבים ותמיד שותים בה את השוקו שלכם בבוקר.

כשכוס כזאת נופלת לכם בטעות מהיד או מחליקה מהשולחן, אתם מרגישים שקרה הדבר הנורא ביותר בעולם. אבל אז אתם מזכירים לעצמכם שזו בסך הכל כוס, אז אתם אומרים לעצמכם "לא נורא, מזל טוב", והופ, אתם כבר מרגישים חיוביים יותר. יכול להיות שיש עוד כמה תיאוריות לכך שאנשים התרגלו להגיד "מזל טוב" כשכוס נשברת בטעות. מה התיאוריה שלכם?

לאן שולחים שאלות? לכתובת האי מייל: yeladim@maariv.co.il

>> את המדור המלא וכתבות נוספות של "מעריב לילדים" תוכלו לקרוא בגיליון השבוע. רוצים להצטרף לחודש היכרות?


>> הכו את המומחה: למה לקטשופ קוראים קטשופ?

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן