makoland

לא, זו לא אגדה רעיי: הכל אפשר לפסל בחול

שלגיה, סינדרלה, עמי ותמי, גוליבר, כיפה אדומה, זהבה ושלושת הדובים, היפה והחיה, החתול במגפיים, פינוקיו ואפילו בת הים הקטנה. את כולם תוכלו לפגוש בתערוכה "אגדות בחול" שנפתחה השבוע במוזיאון ארץ ישראל. אל תלחצו להם בטעות את היד מתוך נימוס. היא עדיין עשויה "רק" מחול

ענבל סינגר | מקולנד | פורסם 22/07/11 09:48:37 

השבוע נפתחה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב תערוכה חדשה שנקראת "אגדות בחול" (ותוצג עד לסוף אוגוסט). תחת כיפת השמיים הוצבו ברחבי הגן עשרות מיצבי ענק של אגדות ילדים מפורסמות מפוסלים בחול. כולם שם: סינדרלה, שלגיה, עמי ותמי, גוליבר, עמי ותמי, זהבה ושלושת הדובים, בת הים הקטנה, החתול במגפיים, היפה והחיה, היפהפייה הנרדמת, פינוקיו, פיטר פן ועוד. המוזיאון מציע למבקרים חוויה לילית כשהוא פותח את שערי התערוכה רק בשעות הערב בין השעות 19:00-23:00. אז הפסלים מוארים בתאורה אמנותית שמוסיפה תחושה מיוחדת.

תערוכת אגדות בחול במוזיאון ארץ ישראל פינוקיו | צילום: ענבל סינגר

הידעתם? יש אקדמיה עולמית לפיסול בחול

את הפסלים הענקיים המתפרשים על פני שטח של כ-30 דונם ונישאים לגובה של 3-4 ומטרים, הכינו אמנים שלומדים באקדמיה העולמית לפיסול בחול בהולנד שנקראת WSSA. תוך 22 ימי עבודה ובעזרת כמעט 800 טון של חול הם הרימו את מתחם האגדות. האמנים האלה כבר התארחו במוזיאון בשנת המאה לתל אביב והקסימו את המבקרים עם יכולות הפיסול שלהם.

אין תמונה היפהפייה הנרדמת

האקדמיה העולמית לפיסול בחול הוקמה בשנת 1990 ובסיס האם שלה ממוקם  ליד העיר האג בהולנד. כל מטרתה הוא לקדם את פיסול החול בצורה מקצועית ואמנותית ברחבי העולם. במהלך השנים האחרונות האקדמיה הציגה אינספור פרויקטים בכל יבשות העולם.

"הם חבורת אמנים גדולה שמסתובבת בכל העולם בכל השנה", אומר גיא מלמד, המנהל האמנותי של התערוכה, שנחשף אליהם במהלך לימודיו בהולנד. "בחודשי הקיץ הם עושים עבודות מחול ובחודשי החורף אפילו מפסלים בקרח".

האמנים באמת למדו לפסל באקדמיה?
"כן, יש ממש אקדמיה שלמה לפיסול בחול בהאג שלומדים בה עשרות סטודנטים. זה לא מסלול לימודים רגיל כפי שאנחנו מכירים מכל אקדמיה אחרת. זה אומר לבוא ולהתנסות, ללמוד את הכלים וללמוד את הטכניקות. למשל את טכניקת הדחיסה בחול, את הבחירה של איכות החול. מכאן הם ממשיכים לטכניקות שונות של פיסול ופיתוח".

מנין הם?
"אנגליה, הולנד, סינגפור, פורטוגל. הרוב הולנדים. ראיתי דברים ממש מגניבים שהם עשו של אמנות רנסנס ומפלצות ים במדינות אחרות. מכאן הם ממשיכים לקולומביה, לאינדונזיה, להולנד ולאנגליה".

תערוכת אגדות בחול במוזיאון ארץ ישראל החתול במגפיים | צילום: ענבל סינגר

קורס מזורז לפיסול בחול

 

החול לפיסול זה החול הרגיל שיש בים?
"ממש לא. האמת שהחול של הים הוא לא חול מתאים לפיסול, בניגוד לאמונה של כולנו. החול של הים הוא חול עגול יותר עם גרגרים עגולים יותר. חול נחל או חול בנייה הוא המתאים ביותר. היה תהליך ארוך שבמהלכו הלכנו לכל מיני ספקי חול בישראל עד שמצאנו את החול המתאים. השקענו".

סתם מתוך סקרנות: איפה מוצאים חול נחל - ליד הנחל?
"לא. בכל מקרה, אנחנו הבאנו חול בנייה שעבר מספר סינונים כדי לנקות אותו במיוחד בשביל התערוכה. הבאנו לכאן כמעט 800 טונות של חול בשביל 18 פסלים ובשביל פינת פיסול".

תערוכת אגדות בחול במוזיאון ארץ ישראל כיפה אדומה | צילום: ענבל סינגר

אם אני ילד יצירתי ובמקרה לאבא שלי יש גם אתר בנייה, ויש לו בדיוק כזה חול, ואני רוצה לפסל בחול - איך אני עושה את זה?
"דבר ראשון, לערבב את החול והמים. אחר כך צריך לדחוס את השניים בתהליך עד שהם יהפכו למקשה אחת, למין עיסה שלמה. לאחר מכן, אנחנו נותנים לזה להתייבש בתוך תבנית של מרובע או עיגול. אפשר לתת לזה איזה יום להתייבש. כשזה יבש ומוכן, מורידים את התבנית ומתחילים לגלף את החול עם כל מיני סוגים של כלי גילוף עד שמגיעים לרמות גימור גבוהות".

תערוכת אגדות בחול במוזיאון ארץ ישראל גוליבר | צילום: ענבל סינגר

אה, זה כמו שמכינים קרטיב במקפיא, בתוך הפלסטיקים האלה.
"נכון, בדיוק. התבניות כאן עלו עד לגובה של 3-4 מטרים, ואז שלב אחר שלב הורידו אותן וגילפו את החול".
כמה זמן לוקח לעשות פסל כמו שאני רואה כאן בתערוכה?

"את כל הפסלים ביחד לקח לנו 22 יום להכין. כל פסל כזה לוקח בין 4 ל-7 ימים להכין. תלוי בפסל ובגודל וברמת הקושי".

אין תמונה בת הים הקטנה

ולסיום, הנה סרטון נחמד מה עושים החבר'ה באקדמיה העולמית לפיסול בחול:

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן