makoland

בין הענפים: כל מה שרציתם לדעת על עצים

למה נושרים העלים בסתיו, מה הטבעות של העץ אומרות עליו, למה העץ מייצג את הציור שעל המטבע כשמשחקים "עץ או פלי" ומה פירוש המילה בּוֹנְסַאי?

| כנרת יפרח | גליליאו צעיר | | פורסם 13/01/11 11:17:43

הם נמצאים מסביבנו, מספקים לנו חמצן ומשאירים את כדור הארץ שלנו ירוק ויפה. מה התפקיד שלהם בדיוק, למה הם נושרים בסתיו וכמה זמן הם חיים?

העצים מדברים והעלים נושרים

 

יער יערות גשם | צילום: jupiter images הכי רחב בעולם - גזע העץ הרחב בעולם שייך לעץ ממין טֵקְסוֹדְיוֹן מֶקְסִיקָאִי. קוטרו כ-12 מטרים והיקפו עומד על יותר מ-35 מטרים. העץ צומח בעיירה סָנְטָה מֵרִיָה דֵּל טוּלֶה שבמקסיקו, ואזור גידולו (כולל הכנסייה שלצדו) מועמדים להכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

עצים מדברים - חוקרים משערים שעצים יכולים להעביר מְסרים זה לזה: אם עץ אחד נפגע ממזיק כלשהו, הוא מתחיל להפריש חומרים כימיים שמטרתם להגן על עצמו ולדחות את המזיק. חלק מהחומרים האלה נדיפים והם נִישָׂאִים ברוח אל העצים השכנים. כך גם הם "שומעים" על הסכנה ומתחילים מיד להפריש את חוֹמְרֵי ההגנה, אף שלא נפגעו עדיין בעצמם.

סופרים טבעות - גזע העץ מתעבה בכל שנה, בדרך כלל באביב. לכן לכל גזע נוספת טבעת אחת בממוצע מדי שנה. ומה אפשר ללמוד מן הטבעות? לפי מספרן אפשר לאמוד את גיל העץ (לא תמיד כל טבעת פירושה שנה, זה תלוי באקלים שבו גדל העץ); לפי רוחב הטבעות אפשר לדעת מתי היו שנות בצורת ומתי היו שנים גשומות; ובמעבדות מיוחדות שבוחנות דגימות מגזעים עתיקים במיוחד אפשר ללמוד גם על שינויים בתנאי הקרקע שחָלוּ באזור ועל שינויים באקלים ברמה העולמית. יש עצים שבהם אין טבעות גדילה שנתיות בתוך הגזע, למשל דקלים, והגזע שלהם אחיד למדי. התרחבות הגזע של העצים הללו מתרחשת בכל רוחבו של הגזע, ולא רק בטבעת הקַמְבִּיוּם הסמוכה לקליפה, כמו בעצים בעלי טבעות גדילה.

יער עמינדב קואלות אוכלות רק איקליפטוס רגע של עברית - אמיר, צמרת ונוף הן שלוש מילים נרדפות שפירושן ענפי העץ ועליו. לעתים משתמשים במילה אמיר וגם במילה צמרת כדי להורות על הענפים העליונים דווקא.

רגע של יוונית - התחום בבּוֹטָנִיקָה (חקר הצומח) העוסק בעצים נקרא דֶנְדְרוֹלוֹגְיָה: דֶנְדְרוֹן פירושו ביוונית עץ, ולוגיה היא תורה. תורת העצים.

למה נושרים העלים בסתיו? העלים אחראים לתהליך הפוֹטוֹסִינְתֶּזָה, שבו מיוצרים סוּכָּרִים החיוניים לחיי הצמח. עצים נשירים נכנסים מדי חורף למין נמנום, מפסיקים את התהליך וחיים ממַאֲגָרִים שצברו במהלך הקיץ. לכן עם תחילת הסתיו גדלה בבסיס העלים שלהם רקמה שגורמת לעלה להתנתק ולהתייבש, וכעבור זמן קצר, בעזרתה האדיבה של הרוח, הוא ייפרד מן העץ ויִנְשׁוֹר.

למה כשמטילים מטבע צריך לבחור בין עץ לפָּלִי? כיום פלי הוא הצד של המספר, ועץ הוא הצד של הציור, המשתנה ממטבע למטבע. אז למה דווקא עץ? כי המונח נטבע בתקופת המנדט, ועל המטבע ששימש אז בארץ ישראל, שנקרא מִיל, היה מצויר עץ. על צדו השני היה כתוב פָּלֶשְׂתִּינָה, כך כונתה ארץ ישראל על ידי הבריטים, ופלי הוא בעצם קיצור של פלשתינה.


מעדן לקואלות וגננות כאמנות

 

סוקוטרה – אי חייזרי באוקיינוס ההודי יש גם עצים מוזרים | צילום: צילום מסך מתוך: travel-to.info איך נקבעת צורת הצמרת? אם ענפי העץ יוצאים מן הגזע לכל אורכו, תהיה לעץ צורה דומה לפירמידה, כמו בעצי אַשּׁוּחַ. אך אם הגזע מתפצלבקצהו לכמה ענפים ראשיים, ומהם מתפצלים ענפיים מִשְׁנִיִּים, תקבל הצמרת צורה מסודרת פחות ומעוגלת יותר, כמו בעצי אלון.

מיהם מחבקי העצים? פעילי איכות הסביבה מְכוּנִים לא אחת "מחבקי עצים". מקור המונח הוא באחת המשימות העיקריות שלהם: צמצום כריתת יערות הגשם.

הכי עתיק שיש - העץ שהיה העתיק ביותר בעולם היה מין של אורן שגדל בנווַאדַה, ארצות הברית, וכונה פְּרוֹמֶתֶאוּס. פרומתאוס היה ככל הנראה בן כמעט 5,000 שנה, אך בשנת 1964 הוא נכרת – תאמינו או לא – לצורכי מחקר. עד היום זועמים אנשי מחקר רבים, וגם סתם אוהבי טבע בכל העולם, על המחדל הנורא שהביא לכריתתו של אחד האוֹרְגָּנִיזְמִים החיים העתיקים ביותר המוכרים לנו. על כל פנים, הבכורה עברה מאז לאורן אחר שגדל בקליפורניה ומכונה מְתוּשֶׁלַח. גילו נאמר ב-4,850 שנה.

השימושים העיקריים של העץ כחומר גלם: הסקה והפקת אנרגיה, בנייה, ריהוט, כלים שימושיים (כגון צעצועים וכלי נגינה) ונייר. דרך אגב, הפסים שאנו רואים ברהיטים שעשויים עץ אמיתי הם בעצם הטבעות של גזע העץ שנוסר לאורך ולא לרוחב.

קוֹאָלוֹת אוכלות אך ורק עלי אֵיקָלִיפְּטוּס - יש בעולם כ-700 מינים של העץ הזה, ורובם מקורם באוסטרליה, מקום גידולה הטבעי היחיד של הקואלה. כיום, בגלל כריתת עצים רחבת היקף לכל מיני מטרות, נאלצו השלטונות  האוסטרליים להכריז על שמורות מוגנות של איקליפטוס כדי שלקואלה יהיה איפה לחיות ומה לאכול. הקואלה היא רק דוגמה אחת למינים רבים שקיומם תלוי בעצים מסוימים, אבל למרבה הצער, לא לכל המדינות יש רצון או כוח להגן עליהם, והם הולכים ונכחדים.

מסתכלים פנימה - בגזע העץ יש שני סוגים של רקמות שבהן עוברים חומרים חיוניים: העֵצָה מעבירה מים, מלחים ומינרלים מלמטה למעלה, כלומר מהשורשים אל העלים. השִׁיפָה מעבירה חומרים אוֹרְגָּנִיִּים שייצרו העלים בתהליך הפוטוסינתזה אל הענפים, הגזע והשורשים, כלומר מלמעלה למטה.

פירוש המילה בּוֹנְסַאי ביפנית הוא "גננוּת על מגש". עצי בונסאי לא נועדו להיות קטנים מִבְּחִינָה גנטית, ובעצם מדובר בעצים רגילים לגמרי שנשארים קטנים בגלל פעולות של גיזום עלים וענפים, דילול שורשים ושתילה בעציץ שמגביל את גודל השורשים. לכן אם תרצו שהבונסאי שלכם יישאר קטן, תצטרכו להמשיך ולטפל בו כל הזמן. עיצוב בונסאי הוא אמנות של ממש: אפשר לעצב עצים זקופים, נטויים, גלויי שורשים, כפולי גזעים, ואפילו כאלה שייראו כאילו עמדו שנים ארוכות באזור סחוף רוחות. תמונות ומידע תוכלו למצוא כאן: www.bonsaiart.co.il

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין גליליאו צעיר, אוגוסט 2010

לקבלת גליון של גליליאו צעיר במתנה לחץ כאן

להזמנת מנוי

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגיות: עצים   שלכת     
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן