makoland

החיים בשחור לבן: מה זה עיוורון צבעים?

הרבה אנשים מסביבנו לא יכולים להבחין בצבעים מסויימים, להבדיל ירוק וכתום ובין צהוב וכחול. אז מה זה בדיוק עיוורון צבעים ואיך אפשר לחיות עם זה?

אסף כהן | | פורסם 06/01/11 19:07:55

אולי אתם לא יודעים, אבל כמעט 10 אחוז מבני האדם בעולם, לוקים בתופעה של חוסר יכולת ההבחנה בין צבעים מסוימים, ואני אחד מהם. רוב הילדים שאני מכיר, חושבים שמי שעיוור צבעים רואה בשחור לבן. אז זהו, שממש לא. רוב עיוורי הצבעים רואים צבעוני לגמרי, אך בצבעים מעט הפוכים או קצת מבולבלים.

איך רואים צבעים, ולמה יש אנשים שרואים אחרת?

eye מה זה עיוורון צבעים? | צילום: erikreis, Istock

העין שלנו היא כדור גדול ומסובך, הנמצא בקו האמצע של הראש וקולט את מה שמסביבנו. ברשתית, הנמצאת מאחורי עדשת העין, יש המון תאים ממש ממש קטנים, הרגישים לאור, והם מתחלקים לשני סוגים - קנים ומדוכים. הקנים נראים כמו קנים, והמדוכים נראים כמו מדוכים (למי שלא יודע, מדוך הוא מוט בעל קצה עגול,

שאיתו היו כותשים תבלינים). ברשתית של אדם בעל ראיית צבעים תקינה, יש כ-120 מיליון (!) קנים. הקנים יותר רגישים יותר לאור מאשר המדוכים, מכיוון שהם אחראים לראיית לילה, והם פזורים בהיקף הרשתית, לראיית לילה מקיפה יותר.

המדוכים אחראים לראייה צבעונית באור היום. יש בערך כ-6 מיליון כאלה במרכז הרשתית, והם אלה שמעבירים למוח את הצבעים שמסביבנו. לאדם בעל ראיית צבעים תקינה יש שלושה סוגי מדוכים, כל אחד מהם קולט צבע אחר - חלק רגישים לצבע כחול, חלק רגישים לצבע ירוק, וחלק צבעי צהוב-ירקרק. לראייה כזאת, רגילה, קוראים ראיה טריכרומטית (ביוונית- ראיה תלת- צבעית).

הידעת? יש כמה סוגי עיוורי צבעים

סוכריות צבעוניות כמה צבעים אתם רואים פה? | צילום: istockphoto

אצל רוב עיוורי הצבעים אחד מסוגי המדוכים לא מתפקד טוב, ואצל חלק הוא לא קולט בכלל, ולזה קוראים ראיה דיכרומאטית (דו צבעית). יש כאלה עם סוג אחד בלבד של מדוכים בעין. מצב זה קרוי ראייה מונוכרומטית. יש אפילו כאלו ללא מדוכים בכלל, והם כן אלה שרואים בגווני אפור בלבד, והם לוקים באכרומאטופסיה מוחלטת.

לעיוורי צבעים מוחלטים קשה מאוד לראות באור די חזק, בגלל רגישותם החזקה של הקנים, הפועלים גם ביום, ובגלל שאין מדוכים. הסוג הנפוץ ביותר הוא עיוורון צבעים ירוק אדום, שגם אני נכלל בו, והלוקים בו מתקשים להבחין בין גוונים מסוימים של אדום, חום או ירוק. עיוורון צבעים לכחול צהוב, שבו אפשר להתבלבל בין צהוב לכחול קצת יותר נדיר.

האם אני עיוור צבעים?

עיוורון צבעים אינו מחלה, הוא תוכנה תורשתית. אני קיבלתי את זה מאמא שלי, שהיא עצמה אינה עיוורת צבעים, אלא האחים שלה - אחד לא מבדיל בין צהוב לכחול, ואחד רואה אפור לבן. עיוורון צבעים הרבה יותר נפוץ בקרב גברים מאשר בקרב נשים - 8% בקרב הגברים, ואילו רק 0.4% מהנשים. אם אתם רוצים להיות בטוחים שיש לכם ראיית צבעים תקינה, אתם יכולים לבחון את עצמכם כאן.

איך זה להיות עיוור צבעים?

להיות עיוור צבעים זה לפעמים לא קל בכלל, ולעתים אפילו מביך.

מקרה מביך שהיה לי:

לפני 8 שנים, כשהייתי בגן, ישבנו כל הילדים וציירנו. אני ציירתי בית, עץ, דשא, פרח, שמש, ענן, כל מה שילד בגן יודע לצייר. התחלתי לצבוע וביקשתי מהילדה שישבה לידי שתעביר לי את הטוש הכתום. היא נתנה לי, וראתה שאני מתחיל לצבוע את הדשא. היא הסתכלה עלי כאילו נפלתי מהירח ושאלה "מה אתה עושה? דשא זה ירוק!" ואני לא הבנתי על מה היא מדברת, אני ידעתי, שדשא זה כתום! מה הבעיה? חזרתי הביתה נעלב, ושאלתי את אמא שלי - "אמא, נכון דשא זה כתום?", והיא ענתה "מה פתאום? דשא זה ירוק!".

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן