makoland

הוקוס פוקוס: מצעד הקוסמים הגדולים ביותר של כל הזמנים

לא להאמין שזה קורה: בסוף השבוע הקרוב אנחנו נפרדים מהארי פוטר, הקוסם הצעיר והאהוב עלינו מכול, עם יציאתו של הסרט השמיני והאחרון בסדרה. זה מרגיש כמו זמן קסום להיזכר גם בקוסמים כמו גנדאלף, טים, מרלין, ההוא מארץ עוץ ואפילו מיקי מאוס, שהיו פה לפניו וכישפו אותנו בקסמיהם לנצח

ענבל סינגר | מקולנד | פורסם 14/07/11 10:49:31
אין תמונה הארי, אנחנו כבר מתגעגעים

בסוף השבוע יוצא הסרט השמיני והאחרון בסדרה – "הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק 2" - ואנחנו נפרדים מהארי, הקוסם הצעיר והיתום שליווינו מאז שהיה בן 11 בכל התלאות והחוויות הקסומות. כן, זה עצוב והכול, אבל צריך לקחת את הפרידה בפרופורציות הנכונות ולזכור שהארי הוא לא הקוסם הראשון ובטח שלא האחרון. לפניו כבר היו כאן לא מעט קוסמים אדירים, שידעו לעשות עוד כמה דברים חוץ מלהגיד הוקוס פוקוס ולהוציא שפן מהכובע. קבלו את מצעד הקוסמים הגדולים של כל הזמנים.

1. אלבוס דמבלדור

זו הייתה הכרעה לא קלה: מי קוסם גדול יותר – מנהל בית הספר הוגוורטס או תלמידו הצעיר והמחונן, הארי פוטר? ובכל זאת, גם אם יש מצב שתחלקו על כך במחשבה ראשונה, אם תחשבו על זה שוב דמבלדור לוקח בגדול. כבר כשהיה תלמיד, דמבלדור הפגין יכולות קסם חזקות וזכה בכל פרס אפשרי. הוא היה התלמיד המבריק ביותר שלמד אי פעם בהוגוורטס. על כן, הארי בסך הכול הלך בדרכו של המורה הטוב ביותר.

אין תמונה המורה הטוב ביותר

דמבלדור הקים את "מסדר עוף החול" הרבה לפני שהארי בכלל הצטרף אליו וניתן להגיד שהוא לימד את הארי הצעיר כל מה שהוא יודע. בנוסף, יש לדמבלדור יש את הזקן הנפלא שלו, שמהווה חלק בלתי נפרד מהמראה של קוסם. רק בעוד משהו כמו 50 שנה הארי יוכל לגדל זקן כזה, ואז נוכל להעריך מחדש את יחסי הכוחות ביניהם.

לא פעם הושוותה דמותו של דמלבדור למרלין, קוסם שגם לוקח תחת חסותו ילד ומלמד אותו קסמים. יש כאלה שמוצאים דימיון בינו לבין גנדאלף מטרילוגיית "שר הטבעות".

2. הקוסם טים

בסרט הקומדיה "מונטי פייטון והגביע הקדוש" משנת 1975 פוגשים המלך ארתור ואביריו קוסם משונה שסובל מדחף חולני להצית הכול באש. לקוסם הזה קוראים טים ומשחק אותו ג'ון קליז. בהמשך העתיקו את הסרט הזה אל הבמה בברודווי ושיחק אותו שחקן ששמו האנק עזריה. הקוסם המזוקן ובעל קרני האייל על ראשו מסוגל ליצור אש ללא כל חומר בעירה או אבן שמציתה. הוא עושה זאת לעיתים קרובות ובחוסר זהירות משווע, וזה נורא מצחיק. במהלך הסצנה שתוכלו לראות בסרטון הוא מבעיר אש קרוב ל-20 פעמים.

אין תמונה לא בדיוק מתוק כמו טים טם

הכוחות של טים זוכים להתלהבות מצד האבירים של ארתור, אבל הם לא לוקחים ברצינות את האזהרה שלו מפני הארנבת ששומרת על הגביע הקדוש. שלושה מהם הולכים לאבדון לפני שהארנבת מחוסלת. הם ללא ספק היו צריכים להקשיב למילותיו המוקדמות של ארתור: "טים יודע הרבה יותר ממה שנסתר".

3. גנדאלף

גנדאלף הוא מכשף בעולם "הארץ התיכונה" בסדרת "שר הטבעות" שכתב ג'ון רונלד רעואל טולקין. מה שהכי אדיר אצל גנדלף זה שהוא למעשה שני קוסמים במחיר של אחד. בתחילת הטרילוגיה של "שר הטבעות" הוא "גנדלף האפור" (כיוון שהוא לבש גלימה אפורה), הוא החכם והזקן, המנטור של ההוביטים. אולם אחרי שהוא נאבק בבאלרוג, מת וחוזר לתחייה, הוא משנה את צורתו ל"גנדלף הלבן", שהוא החזק והקשוח שלא לוקח שבויים.

4. מיקי מאוס

אז, בשנת 1940, הסרט "פנטסיה" נחשב לכישלון קופתי רציני עבור היוצר וולט דיסני. לא רבים ששו לצפות בשעתיים של סרט אנימציה נטול דיאלוגים. אולם היום הסרט נחשב ליצירה קולנועית שחייבים לראות. הייחוד של הסרט טמון במוזיקה הקלאסית שמשולבת בו ומשמשת בתור הקו המנחה של האנימציה. מדובר בשמונה יצירות מוזיקאליות שמנוגנות בידי תזמורת פילדלפיה. הסרט הזה נכלל בין עשרת סרטי האנימציה הגדולים של המאה. לגמרי רספקט.

בסרט זה מיקי מאוס משחק בתפקיד חייו בתור שוליה של קוסם שמופקד על העלאת דליי מים מן הבאר. בשלב מסוים הוא מתחיל להתעייף ומנסה אחד מן הקסמים של הקוסם על מטאטא בפינת החדר. למרבה ההפתעה זה מצליח לו והמטאטא מבצע את העבודה מצוין, אבל בשלב מסוים העניינים יוצאים מכלל שליטה והמטאטא מציף את הטירה. מיקי מנסה לעצור אותו בכך שהוא מחלק אותו לשניים עם גרזן, אבל המטאטא בכלל מתרבה ומתחרפן לגמרי. התאונה הזאת היא אזהרה טובה לכל הקוסמים המתחילים. ואתם, אל תנסו את זה בבית.

5. הקוסם מארץ עוץ

האמת היא, שהקוסם הנהדר מארץ עוץ אינו באמת כזה נהדר. לכאורה השליט בעל הכוחות של "עיר הברקת" שולח את דורותי בחזרה הביתה, נותן מוח לדחליל, מצייד את איש הפח בלב ומסדר לאריה הפחדן קצת אומץ. אבל למעשה, הוא בכלל נוכל שרלטן שנחשף כשהכלב טוטו מסיט את הוילון ומתחוור שהקוסם לוחץ על כפתורים ודוושות כדי לייצר פירוטכניקות מלהיבות.

אין תמונה הקוסם נתפס על חם אין תמונה דורותי מגלה שקוסמים יש רק בסרטים

בכלל, זה ידוע שכל אחת מהדמויות קיבלה את מה שהיא רצתה במהלך המסע המשותף בזכות תהליך שהיא עברה עם עצמה, ולא בגלל קסמים. למרות זאת, ואף על פי כן, "הקוסם מארץ עוץ" הוא הסרט הכי נצפה בהיסטוריה, ולכן הקוסם זוכה לבונוס נקודות רציני.

6. מרלין

המיתוס סביב הקוסם מרלין התחיל עוד בתורה הקלטית העתיקה. רק כאשר בישוף אנגלי העלה על הכתב את דמותו בספר שנקרא "היסטוריה רגום בריטניה" (שם חזק לספר, נכון?) בשנת 1135, הוא הפך לדמות פופולארית, בסטנדרטים של החבר'ה שחיו בימי הביניים. במהלך מאות השנים שלאחר מכן הסיפור של מרלין השתנה בכל פעם שמישהו סיפר אותו מחדש.

הקוסם מאחורי המיתוס תואר בכל פעם בצורה שונה לחלוטין: כבנו של רשע, כיצירתו האישית של האל, כחולה נפש מופרע ואוהב, מדריך ברחבי העולם וכנביא של איזשהו גביע קדוש. בסופו של דבר, האגדה השלטת סביב הקוסם מרלין היא כיועצו המלכותי של המלך ארתור ושל אביו.

7. מיסטר וויזארד

היום אף ילד לא יודע מי זה מיסטר וויזארד (ואם יש אחד כזה הוא בטח מגה חנון), אבל הילדים בשנות ה-50, ה-60 ואפילו ה-80 בוודאי ובוודאי שהכירו. אז הוא היה הדבר הכי חם בטלוויזיה. הקוסם דון הרברט הצליח להדביק אל המסך מליוני ילדים בניסויים מהסוג שאפשר לעשות בבית בעזרת כל דבר שיש במטבח ובסלון. פופקורן, תפוחי אדמה, בלונים, מה שאתם רוצים. הוא היה עושה קסמים מגניבים ומסביר מה זה שדה מגנטי ואיך נוצרים עננים.

בזמנו מדענים רבים יצאו מהכלים והתרעמו שהקוסם-מדען משתמשים במילים כמו "קסם" ו"מיסתורין" כדי להסביר תופעות מדעיות. למי אכפת, העיקר שילדים נהנו ולמדו משהו על איך שהעולם עובד.

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן