makoland

פסטיבל החדשנות: האטרקציות הכי שוות

למעלה מ-300 המצאות וחידושים מוצגים בימים אלה בפסטיבל ראשל"צ לחדשנות. ביקרנו שם ומצאנו את הדברים הכי מגניבים: הטסת מסוקים עם אייפון, מתחם שלם של משחקי ווי, קינקטים ואקסבוקסים, מפל מים ענק, רובוטים שמשחקים כדורגל ורובוטית שהייתם מתים שתהיה המורה שלכם

ענבל סינגר | מקולנד | פורסם 20/09/11 16:56:42
נאו היי חברים, מחכים לכם בפסטיבל | תמונת AVI: mako

מתחם ענק עם 300 המצאות וחידושים מחכה לכם בפסטיבל ראשל"צ לחדשנות (וכדאי לכם להיות זריזים כי מחר זה כבר נגמר). זהו פסטיבל ראשון מסוגו בישראל שמעניק לקהל הרחב חוויה אינטראקטיבית שכוללת מלא דברים מגניבים: צפייה במשחק כדורגל מותח בין רובוטים, שיחה עם הרובוטית האנושית הכי מפורסמת בעולם, בילוי במתחם שיש בו מלא קונסולות משחקים מכל הסוגים (קינקטים, ווי, אקסבוקסים), שיטוט בגלקסיה בפלנטריום תלת ממדי ועוד ועוד.

SAYA - הרובוטית המפורסמת בעולם

אורחת מיוחדת שנחתה בארץ היישר מיפן במיוחד לכבוד הפסטיבל היא SAYA - הרובוטית המפורסמת בעולם, שנראית כמו אישה לכל דבר ועניין. בחו"ל היא משמשת כפקידת קבלה, מורה ומטפלת. ברא והמציא אותה פרופסור יפני ששמו הירושי קובאיאשי ממעבדת  KOBA LAB באוניברסיטת טוקיו. לרובוטית יש מאגר של שאלות ותשובות מתוכנת, וניתן לנהל איתה שיחה שכוללת את השאלות שהיא מכירה. תוך כדי היא מגיבה בפעולות ובהבעות פנים. "בתוך כמה שנים נוציא לשוק גם רובוטית שתגיב בהבעות הפנים שלה להבעות הפנים של בני אדם", אומר פרופסור קובאיאשי. "הפיתוח כבר קיים למעשה, אבל עדיין לא הצגתי אותו בפני הקהל הרחב".

פסטיבל החדשנות תגידי, איפה את מסתפרת? | צילום: ענבל סינגר

"היה סיפור להביא אותה לכאן", אומר אלעד מורדוך, מנהל התוכן של הפסטיבל. "יש את סאיה ויש את אסימוב, הרובוט המתחרה שלה ביפן. שניהם עסוקים כמו מדונה וליידי גאגא. לקבוע אתם צריך שנתיים מראש. את אסימוב לא הצלחנו להביא כי יש לו סיבוב מטורף של פסטיבלים".

חליפת שרירים

פרופסור קובאיאשי פיתח גם את חליפת השרירים שמוצגת בפסטיבל וכל אחד מוזמן לנסות אותה. גם ילדים ממש קטנים. החליפה מחזקת את השרירים הטבעיים על ידי תוספת של זרוע רובוטית מלאכותית. כך מתאפשר להרים משקל כבד של עד 30 קילו יותר ממה שאדם מסוגל באופן רגיל. בתחילה החליפה פותחה לצרכים צבאיים כדי שחיילים יוכלו לסחוב ציוד רב יותר ועם הזמן נעשה בה גם שימוש אזרחי. במדע הבדיוני החליפה מככבת כבר הרבה שנים, תחשבו על איירון מן למשל.

אין תמונה תעשה שריר

משחק כדורגל בין רובוטים

מפתיעים ומקסימים במיוחד הם רובוטים אנושיים מסוג נאו, שפותחו על ידי חברה צרפתית. יש להם בינה אנושית, שמאפשרת להם ללמוד כל הזמן דברים חדשים. יש להם מבחר תכונות: דיבור, זיהוי ומעקב אחר פנים, יכולת ריקוד, תגובות אנושיות וכו'. בפסטיבל רובוטי נאו משחקים ביניהם כדורגל, ובמקביל הם גם מציגים ריקוד מצחיק וחמוד בפני הצופים המשועשעים.

אין תמונה יש לנו גוללל

"הרובוטים האלה משמשים כפלטפורמה למחקר וללימוד", אומר אלעד ענבר, המייבא של רובוטי נאו בארץ. "באמצעותם אנחנו לומדים איך רובוטים יוכלו לחיות בינינו ולעשות אינטראקציות עם אנשים. למשל, תכנון הליכה בסביבה ביתית. לרובוט יש מצלמות וחיישני אולטרה סאונד בבטן, הוא מקבל תמונת מצב של הסביבה ומתכנן את ההליכה. הרובוטים האלה גם משמשים לכל נושא של תקשורת בין אישית – הם מסוגלים להבדיל בין הפנים שלך לבין הפנים שלי ולנהל איתך שיחה שונה לגמרי. יש להם אוסף אדיר של חיישנים ובאמצעותם ניתן לתכנן התנהגויות".

 מה הדבר הבא?
"המטרה לשים רובוט בכל בית. נכון להיום עובדים על רובוט נוסף בגובה 1.60 מטר בפרוייקט בשם 'רומיאו'. זה רובוט שמטרתו להיות כוח עזר בבית. הוא יכול להזיז כיסאות. תוך 4-5 שנים הוא ייצא לשוק".

מה מטרת משחק הכדורגל כאן בפסטיבל?
"מדובר במחקר שמבצעים סטודנטים מאוניברסיטת בר אילן. מטרת משחק הכדורגל היא מחקר של קבלת החלטות קבוצתית. אין קפטן אחד שמחליט מי מוסר למי, לאן כל רובוט הולך, אלא כל רובוט רואה מה קורה בסביבה וביחד הם מחליטים מה לעשות, ביחד הם מגיעים למסקנה - אתה תלך לשם וכשתגיע אני אבעט לך את הכדור. כדורגל זה היישום, אבל אם נחשוב קדימה – נגיד שיש שני רכבים כאלה בכביש, שניהם רובוטים, אז מי נותן למי זכות קדימה? לשם מכוונים את המחקר".

היום יש בארץ 22 רובוטים כאלה, בעיקר באוניברסיטאות ובמעבדות. לטובת אלה מכם שרוצים לקבל רובוט כזה ליומולדת, מדובר בצעצוע קצת יקר. אם אתם מתעקשים תמורת 12 אלף יורו (בערך 60 אלף ש"ח) הוא שלכם. רק אזהרה קטנה: הסוללה שלו נגמרת תוך פחות משעה, אבל טובי המוחות עובדים גם על העניין הזה.

מפל מים מרהיב

מושך את תשומת הלב מפל מים שבתוכו מוארים ציורים ומילים בגודל עצום. מדובר במתקן בגובה כמה עשרות מטרים שבתוכו מים ממוחזרים עולים דרך צינורות ומתוכנתים ליצור אותיות או כל צורה אחרת בלחיצת כפתור הודות לחיישנים מתוחכמים. המערכת יודעת גם לקבל טקסטים וציורים שנשלחים אליה באמצעות סמסים. הנה לכם דוגמא:

פסטיבל החדשנות מגניב, הא? | צילום: ענבל סינגר

פלנטריום תלת ממדי

אין תמונה יותר טוב מאווטאר

תור ארוך במיוחד משתרך בכניסה לפלנטריום התלת ממדי שהובא במיוחד מספרד. בתוך המתקן המתנפח יוצאים הילדים למסע קסום בחלל וקשה שלא להתחיל לצרוח בהתלהבות שם בפנים. זה מרגיש כאילו נופל לך אסטרואיד על הראש או שאתה טס בתוך קניונים במאדים. כל זאת הודות למקרן מיוחד שמייצר את האשליה החזקה.

משחקים משחקים משחקים

הסיבה לשמה רוב המבקרים צובאים את המקום היא ללא ספק מתחם הקונסולות העצום, שם יש מכל הבא ליד: ווי, אקסבוקסים, קינקטים ומסוקים מסוג Parrot שמופעלים על ידי אייפון, אייפד או אייפוד טאץ'. הנה סרטון שמדגים את פעולתו של המסוק (גם צעצוע נחמד שתוכלו לקבל ליומולדת תמורת קרוב ל-2,000 ש"ח):

 

שעות הפעילות של הפסטיבל: 18:00-23:00

מחיר כרטיס: 25 ₪

הנחה לתושבי ראשון לציון : 15 ₪

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן