makoland

יצורים שולטים: הדינוזאורים שנכחדו מהעולם

לפני 65 מיליון שנים נכחדו היצורים הענקים ששלטו בכוכב שלנו. בואו להכיר את עולמם המופלא והעצום של הדינוזאורים שחיו על הכוכב שלנו עד שנעלמו באופן מסתורי מהעולם

מקולנד | פורסם 19/10/10 13:24:48
אין תמונה הדינוזאורים בעולם של אקולוקו

דינוזאורים שם מדעי: Dinosauria, סדרת – על  של זוחלים או דמויי-זוחלים שהתקיימו בעידן המזוזואיקון ונכחדו לפני כ-65 מיליון שנים. השם "דינוזאור"  נקבע לראשונה בשנת 1842 על ידי סר ריצ'רד אוון, פלאנטולוג וביולוג בריטי, ומקורו מהמילים היווניות "דינוס" שפירושה "נורא, עוצמתי, חזק, מופלא" ו-"סאורוס" שפירושה "לטאה". זאת אומרת: לטאה נוראית, חזקה, מופלאה.

הדינוזאורים היו בעלי חיים יבשתיים, בעלי מאפיינים המזכירים זוחלים. כולם היו, ככל הנראה, מטילי ביצים.

עם גילויים של שלדי הדינוזאורים הראשונים חוקרים חשבו כי היו בעלי דם קר. אבל בדיקה של לב מאובן שהתגלה העלתה שהוא היה בעל מבנה של ארבעה חדרים שהוא מבנה לבם של בעלי דם חם (כיום: יונקים ועופות). כמו כן, חלק מהחוקרים כיום חושבים שהעופות הם צאצאיהם הישירים של הדינוזאורים, או אף יכולים להיחשב לדינוזאורים בעצמם. (כן, כן, תנו מבט בגוואקאמיו ותראו שזה הגיוני)

הדינוזאורים הראשונים התקיימו כבר לפני כ-210 מיליוני שנים. הראשונים שביניהם היו קטנים וזריזים ונעו על רגליהם האחוריות, בדומה לעופות קרקע של ימינו. רק כעבור מיליוני שנים הופיעו גם דינוזאורים שהלכו על ארבע גפיים. עם הזמן הם אכלסו את כל הסביבות היבשתיות: יערות, מדבריות, ערבות, הרים וכו'. תוך כדי כך הם עברו אבולוציה שאפשרה להם להסתגל לסביבות השונות וגרמה להבדלים חיצוניים והתנהגותיים משמעותיים בין המינים. חלק מן הטורפים הקטנים שהיו מראשוני הדינוזאורים, התפתחו אט-אט לצמחוניים ענקיים השונים מאוד במראם מאבותיהם הולכי השתיים.

עידן המזוזאיקון (עידן הדינוזאורים) החל לפני 250 מליון שנה והתחלק ל3 תקופות (תורים):

תור הטריאס

בזמן הטריאס היה כדור הארץ  מקום חם ויבש בהרבה, יחסית לתור שקדם לו. בעלי חיים היו במירוץ להסתגלות לתנאים החדשים. לקראת סוף הטריאס, החלו הדינוזאורים הראשונים להתפתח ולהשתלט על סביבות גידול ביולוגיות שנשלט לפני כן על ידי מינים קדומים של זוחלים (שלא היו דינוזאורים).

תור היורה

תור היורה. הוא החל לפני כ-200 מיליון שנה, בשינוי אקלים נוסף. כדור הארץ הפך למקום טרופי לח ומיוער. פריחת הדינוזאורים החלה. ביורה הגיעו דינוזאורים מסוימים לגדלים אליהם לא הגיע אף בעל חיים יבשתי אחר.

תור הקרטיקון

הקרטיקון. תחילתו לפני כ-145 מיליון שנה והוא היה הארוך ביותר, אם כי גם האחרון בעידני שלטון הדינוזאורים. אפיונו היה אקלים חם ויבש למחצה, דומה יותר לאקלים של ימינו מאשר לזה של עידן היורה. יערות דלילים, ערבות שיחים וחורש שלטו בנוף. כמו כן, היו מדבריות רבים. בתקופת הקרטיקון הדינוזאורים היו קטנים יותר מבתור היורה, אבל התפתחו מהם מינים רבים ואינטיליגנטיים יותר.

akolokodino2 בואו לפגוש אותנו באקולוקו

מאובני דינוזאורים

ראשוני המאובנים של הדינוזאורים נתגלו בשנות העשרים של המאה ה-19 .מאז נמצאו מאובנים של מינים רבים מאורך של 91 ס"מ עד 39 מטר וההערכה היא כי מדובר בקרוב ל-900 מיני דינוזאורים שהתקיימו בעבר. רוב המינים נקבעו על סמך מציאת עצם יחידה, או עצמות בודדות. מאובנים של דינוזאורים קטנים מאוד, יכולים להימצא בשלמותם על פני שכבת סלע יחידה. במאובנים כאלה, ניתן לעתים למצוא גם שרידי נוצות, איברים פנימיים ואף את ארוחתו האחרונה של היצור.

היכחדות הדינוזאורים

בהשוואה לאדם שהחל להתפתח לפני כ-2 מיליון שנה בלבד, הדינוזאורים חיו בעולם במשך כ-150 מיליון שנה ונפוצו בכל היבשות שהיו קיימות באותה עת. מכאן שהם היו אחת הקבוצות המוצלחות ביותר על פני האדמה. עובדה זאת עושה את היעלמותם למסתורית.

השערות שונות הוצעו לגבי נסיבות הכחדתם של הדינוזאורים. הרווחת שבהן היא פגיעת מטאוריט ענק, ככל הנראה שבר של כוכב שביט, בחצי האי יוקטן שבמקסיקו לפני כ-65 מיליון שנה, בסוף תקופת הקרטיקון. הפגיעה גרמה להעלאת ענן אבק עצום לאוויר שכיסה את כדור הארץ וחסם את קרני השמש במשך חודשים.

בעקבות פגיעת המטאוריט מתו מרבית הצמחים עקב מחסור באור, ותוך זמן קצר מתו גם רוב היצורים בעלי חילוף החומרים הגבוה, אלו שנזקקו לכמויות גדולות של אוכל (כמו רוב הדינוזוארים). לעומתם, יצורים בעלי חילוף חומרים נמוך (קרי דם קר, כגון זוחלים) היו מסוגלים לעבור את תקופת החושך הזאת עם מעט מאוד מזון. משנגמרה תקופת החושך, רוב הדינוזאורים חלפו מבלי להותיר צאצאים, יחד עם כ60% עד 85% מהמינים על כדור הארץ. סביר להניח, כי מלבד העופות, עברו גם כמה דינוזאורים יבשתיים קטנים את המשבר, אך נכחדו מסיבות אחרות תוך מיליונים ספורים של שנים.

>> כנסו כבר עכשיו לעולם של אקולוקו