ביטוח - חובה

ביטוח הוא אחד הדברים החשובים ביותר במהלך שיפוץ. חובה לבדוק שלקבלן יש ביטוח צד ג' וביטוח חבות מעביד. חשוב לבדוק שיש לו ביטוח נכון בערך הכספי המספק, כך שבמידה ובעקבות העבודות יש נזק כלשהו לגורם שלישי — יהיה לזה כיסוי. בנוסף, חשוב לבדוק שלעובדים של קבלן השיפוצים יש אישורי עבודה.

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

אף פעם לא לשלם מראש

עדיף לחלק את ערך העבודה לכמה חלקים ולבצע את התשלום רק בסוף כל חלק, לאחר וידוא שהחלק אכן הסתיים, ובאיכות טובה. כמו כן, עדיף להשאיר סכום כסף לתשלום לאחר סיום העבודה ולאחר ביקורות שיראו שכל המערכות אכן עובדות.

A post shared by Veranda Magazine (@verandamag) on

דרשו תעודת אחריות

בימים אלה אושר חוק שמסדיר את נושא האחריות על עבודות שיפוצים, שהוא בשורה חשובה בתחום. יחד עם זאת, חשוב לפרט בחוזה במדויק את נושא האחריות על העבודה, לציין מה היא כוללת ועל מה קבלן השיפוצים אחראי, ולציין גם מה תעודת האחריות לא כוללת. ההסדרה הזאת חשובה מאוד לשני הצדדים. לדוגמה, הרבה אנשים חושבים בטעות שבמידה ויש סתימה בכיור או באמבטיה עקב לכלוך — קבלן השיפוצים אחראי גם על כך, אבל סתימות אלה לא קשורות לתעודת האחריות, ולכן הנושא חייב להיות מצויין ומוסבר בתעודת האחריות בכדי למנוע ויכוחים.

בחרו קבלן שיפוצים בחוכמה

לא מעט חאפרים מסתובבים ומגדירים את עצמם שיפוצניקים. באחרונה יצא לפועל מהלך משמעותי להסדרת ענף השיפוצים, כשמשרד הבינוי החליט על הוספת סיווג חדש שמותאם לקבלני שיפוצים קטנים שמבצעים עבודות בהיקף נמוך. המהלך יאפשר לקבלני שיפוצים רבים להירשם תחת רשם הקבלנים. תוכנית זו צפויה לצמצם משמעותית את תופעת החאפרים, ואנשים שנכנסים למהלך של שיפוצים יוכלו לבחור קבלן מתוך רשימה רחבה יותר מזאת שהיתה קיימת עד היום. חשוב גם לבדוק המלצות של לקוחות על קבלן השיפוצים.

A post shared by Michelle Jennings Wiebe, ASID (@studiom_) on

שמרו על שכנות טובה

על מנת לשמור על יחסים טובים עם השכנים, כדאי לשים מכתב בקומת הכניסה ולהתנצל מראש על הרעש והסבל העשוי להיגרם להם. כמו כן, רצוי לכתוב במכתב את הערכת זמני העבודה ואת מספרי הטלפון של קבלן השיפוצים ובעל הדירה למקרים של תלונות. בנוסף, חשוב לעגן בחוזה עם קבלן השיפוצים את נושא ניקיון השטחים המשותפים, המעלית וניקיון אתר העבודה. הדבר אחרון שאנחנו רוצים הוא בעיות עם שכנים, ולכן יש להקפיד ולעגן בכתב שבסיום כל יום עבודה ינקה קבלן השיפוצים את לובי הכניסה, את המעלית וכן את אתר העבודה.

הקפידו על תמחור נכון

אין כמעט שיפוץ שאין בו תוספות בעבודה או שינויים, שמעוררים ויכוחים בין קבלני השיפוצים ללקוחות. עדיף לסגור את הנושא בחוזה עצמו ולהשתדל שהמחיר יהיה קבוע מראש — כולל התוספות. במידה ואי־אפשר לסגור את התוספות בחוזה הראשי, חשוב מאוד לסגור כל תוספת מראש ובכתב, כלומר לכל תוספת יהיה דף עם מחיר נקוב וחתימה, ואם התוספת תגרום לעיכוב בעבודה חייבים לציין גם את זה. כל זאת על מנת שלא יהיו ויכוחים בסוף העבודה בתמחור על תוספות.

A post shared by Dekorasyon Rehberi (@dekorasyonrehberi) on

אל תסתפקו בלחיצת יד

רבים עדיין מסתפקים בהבנות בעל פה עם קבלן השיפוצים ולאחר מכן, באמצע העבודות, הם צריכים להתמודד עם ויכוחים, היעדרויות, וזמנים שלא מכובדים. ניתן למנוע את המצב הזה, על ידי עריכת חוזה מפורט ובו כתב הכמויות המפורט. כך ניתן למנוע המון אי־נעימויות במהלך השיפוץ. בחוזה חייבים לציין תאריך סיום, תנאי תשלום, עיכוב, סנקציות על איחור בעבודה ותיאור מפורט של כל העבודות. ככל שנפרט ונדקדק יותר ככה נמנע בעיות עתידיות.

הגדירו תקציב

ראו הוזהרתם: רוב מוחלט מהשיפוצים נגמרים בחריגה גדולה מהתקציב. בהתאחדות קבלני השיפוצים מדברים על ממוצע של 20%, ואולם יש עדויות על שיפוצים שהסתיימו בסכומים כפולים מהמתוכנן. חלק מהחריגות נובעות מתכנון לקוי של העבודות, וחלק אחר מהפתעות שהתגלו במהלכן ומשינויים בלתי־מתוכננים. לא פעם קורה שבתוך הקירות ומתחת לרצפה מתחבאות הפתעות לא נעימות שמצריכות פתרונות מורכבים, שדורשים מומחיות ועולים כסף. כך או כך, מומלץ מאוד לשמור כסף בצד בשביל חריגות.

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק

הישארו מעורבים

במהלך השיפוץ חשובה מאוד נוכחות של אחד מבעלי הנכס. על המשפצים את דירתם חובה להיות מעורבים במהלך העבודה ולבקר באתר העבודה באופן קבוע, יום־יום. גילוי מעורבות בעבודה נותן לקבלן השיפוצים הרגשה של שיתוף ופיקוח. ולכן הקבלן יחשוב פעמיים אם לחפף בעבודה.

A post shared by Kitchens of Instagram (@kitchens_of_insta) on

אל תחסכו בביקורת

כיום חברות אינסטלציה, ריצוף וכדומה, יכולות לשלוח נציג מטעמן בכדי לבדוק את המערכות לאחר ההתקנה. החברות השונות יכולות לעזור ללקוח בבדיקה שתראה אם החומרים שקבלן השיפוצים משתמש בהם מתאימים. אם יש ספקות, מומלץ להתקשר לחברות היצרניות ולהזמין נציג שירות.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

>> אחת ולתמיד: אלה האנשים שיתושים אוהבים לעקוץ

>> חצי מיליון תל אביבים מממנים ל-600 איש מכונית פרטית עם חניה צמודה