mako
פרסומת

מה עשתה איקאה לבלוגרית שעצבנה אותה?

איקאה העולמית שקלה לתבוע את מקימת אתר המעריצים המצליח IkeaHackers, המפרסם עיצובים מחדש של גולשים לרהיטים שנרכשו ברשת השוודית, אך נראה שבמקום תביעה תקבל הבלוגרית דווקא הצעת עבודה

נטלי כהן
living
פורסם: | עודכן:
גנבי איקאה
צילום: ikeahackers
הקישור הועתק

נראה שלא תמיד עיצוב מחדש של רהיטים נתפס כניסיון לפרגון לרשת שיצרה אותם. רשת הענק השוודית איקאה, למשל, היתה פחות ממרוצה לשמוע על אתר המעריצים IkeaHackers שמפרסם שיפוצים ושדרוגים לרהיטים שנרכשו באיקאה. עם זאת, למרות האיום בתביעה שהגישה נגד מקימת האתר, ניכר שהרשת שוקלת מחדש את צעדיה.

עוד באתר לעיצוב הבית:

פגיעה בזכות הקניין של החברה

האתר IkeaHackers.net, שנפתח ב-2006 כבלוג באתר של ג'ולס יאפ  (Jules Yap), מעריצה מטורפת של הרשת על פי הגדרתה, הפך לרשת ההאקרים לרהיטים הגדולה ביותר, עם מעל ל-3,000 פרסומים של משתתפים ששיפצו, שדרגו ושינו את יעדם של רהיטי איקאה המקוריים.

גנבי איקאה
יש למה לצפות. שידת סלון בציפוי לגו | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
מחזיקי הצעצועים המגניבים האלו היו פעם בתוך מושבי כיסאות עגולים | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
פלוס קצת צבע | צילום: ikeahackers
פרסומת
גנבי איקאה
מנורות משרד. לא במשרד | צילום: ikeahackers

גנבי איקאה
כך זה נראה במבט מהצד | צילום: ikeahackers

ביום שבת 14.6 השנה פרסמה מייסדת אתר המעריצים פוסט, ובו פירטה את טענת סוכן חברת "אינטר איקאה מערכות בע"מ" כי הבלוג הוא פגיעה בזכויות הקניין הרוחני של החברה. "במכתב הם ביקשו שאסכים להעביר באופן עצמאי את שם הדומיין Ikeahackers.net אליהם, ואם לא אעשה זאת, יש להם את הזכות להשתמש בכל צעד משפטי נגדי", כתבה יאפ.

בעקבות דיונים בין הצדדים, ענקית הרהיטים החליטה לאפשר ליאפ לשמור את השם בתנאי שהאתר לא יריץ שום פרסומות. אולם יאפ טענה כי האתר לא יכול להתקיים בלי פרסומות. "האתר גדל כל כך שלא יכולתי להתמודד עם ניהולו לצד משרה מלאה", כתבה. "זה גם עולה לא מעט להריץ אתר כזה גדול. עד 23 ביוני עלי להסיר את הפרסומות, לא להרוויח שום הכנסה ועדיין לשווק ולקדם את המותג שלהם באתר שלי. ממש נפלא!"

פרסומת

גנבי איקאה
כך תיצרו לוחות שעם לתלייה | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
לא לשכוח לנעוץ בהם את מה שחשוב | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
מחוררים את קופסאות הפלסטיק המוכרות ותולים באמבטיה | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
במבט מקרוב | צילום: ikeahackers
פרסומת
גנבי איקאה
השרפרף הפך למטבח לקטנטנים | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
אפילו לקרטונים יש שימוש | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
למשל כיסוי נאה לשרפרף | צילום: ikeahackers

תמיכה מצד הקהל הרחב

החדשות על הצעדים נגד אתר המעריצים הציפו את האתר בתגובות אוהדות, גם של משתתפים וגם של הקהל הרחב, לצד הבטחות רבות לכתוב לשירות הלקוחות ולספר להם עד כמה הם מאוכזבים. אדם שטען שעבד בצוות איקאה אמר שייתכן שהחברה השתמשה באתר המעריצים כדי לקבל השראה למוצרים חדשים.

פרסומת
גנבי איקאה
לא חייבים להישאר עם צבע העץ | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
הכי חשוב הנוף. שולחן בר למרפסת | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
כוורת חוזרת | צילום: ikeahackers

גנבי איקאה
איקאה למתקדמים | צילום: ikeahackers
פרסומת

בסוף השבוע שעבר (ה' 19.6) פרסמה יאפ כי איקאה הגיבה לתגובות הציבור ורוצה לפתוח מחדש את הדיון על עתיד האתר. "איקאה רוצים לדבר איתי על דרך חדשה להתקדם בה", היא כותבת. "מה זה אומר? אני עדיין לא יודעת, אבל אני מלאת תקווה למרות שאני עדיין קצת סקפטית. מהשיחה שלנו אני לא צריכה לערוך שינויים לאתר, כולל הפרסומות, עד שלא ניישב את העניין".

דובר מטעם איקאה סיפר ל-Dezeen שהחברה מתחרטת על הסיטואציה. "מעולם לא התכוונו להפסיק את פעילות האתר", אמר בהמשך לתגובה שפורסמה באתר החברה. "להפך, הערכנו מאוד את ההתעניינות במוצרים שלנו ואת העובדה שיש אנשים ברחבי העולם שאוהבים את המוצרים שלנו כפי שאנחנו אוהבים אותם. אנחנו מעריכים כעת את המצב מחדש מתוך כוונה לנסות למצוא פתרון שיתאים לכל הצדדים".

גנבי איקאה
לא רק לחדר הילדים | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
שרפרף פשוט במראה סרוג | צילום: ikeahackers
פרסומת
גנבי איקאה
מי היה מאמין | צילום: ikeahackers
גנבי איקאה
מעשה בווילון | צילום: ikeahackers

גנבי איקאה
במראה המסוקס | צילום: ikeahackers