mako
פרסומת

"כל גימיק חייב להיות עמיד, פונקציונלי ושמיש"

מחבט יתושים בדמות חרב, דג ששואב חלמונים ופיל לייבוש סכינים - מעצב המוצר הישראלי והמצליח בעולם שחר פלג ממשיך להפתיע; קבלו טעימות מליין המוצרים החדש פלוס ראיון קצר

לירון מילשטיין
living
פורסם:
שחר פלג, דג ביצה
שחר פלג | צילום: דן לב
הקישור הועתק

אם אתם חובבי אקססוריז מעוצבים לבית - כאלו שהם גם שימושיים אבל גם מעלים חיוך גדול ודבילי על הפנים, אין מצב שלא נתקלתם לפחות בעיצוב אחד של מעצב המוצר, שחר פלג (37). ואם לא, אז בהחלט הגיע הזמן.
פלג, שלא מעט המצאות שלו כבשו את שוק העיצוב הבינלאומי, השיק לאחרונה ליין מוצרים חדש עם טוויסט חינני, ובימים אלו הוא מציין עשור של יצירה - שתי סיבות טובות כדי לתפוס אותו לשיחה קצרה על הדרך האישית, על מקורות ההשראה והחזון.

שחר פלג, מתנה
שילוב בין הפונקציה, החומר והטכנולוגיה. אריזה למתנה בעיצוב שחר פלג | צילום: דן לב

שחר פלג, מתנות
סט מדבקות שנראות כמו נייר קרוע | צילום: דן לב

מעיצוב פנים לעיצוב המוצר

פלג הוא בוגר לימודי עיצוב פנים מהמכון הטכנולוגי בחולון (HIT), וב-2004 פתח את Peleg Design, סטודיו לעיצוב מוצר. בלימודיו האקדמאיים למד פלג עיצוב פנים, אך בעשור האחרון שמו מזוהה עם עיצוב מוצר. ״לקראת השנה השלישית בלימודים התחלתי לקחת קורסים בעיצוב מוצר", מסביר פלג בראיון ל-Living. "מאוד אהבתי את הקורסים והייתי טוב בהם, אז מה שהחל כ׳טעימה׳ הפך לדבר המרכזי".

בסיום הלימודים עשה מספר פרויקטים בעיצוב פנים, אבל המשיכה לעיצוב מוצר רק התחזקה. "לעיצוב מוצר יש שני יתרונות עיקריים״, מספר פלג. ״הראשון הוא הסיפוק המיידי: מהר מאוד אפשר לראות איך נראה המוצר ולחוש אותו, בניגוד לעיצוב פנים שכולל שלבי תכנון, בדיקה, בחירת חומרים. היתרון השני הוא שאני הלקוח של עצמי. אני חושב על המוצרים, על איך הם צריכים להיראות. בסופו של דבר זה מגיע לצרכן, המכהן כשופט. אם המוצרים טובים - קונים אותם, אם לא - אין לי למי לבוא בטענות על הדברים חוץ מלעצמי".

פרסומת
שחר פלג, בקבוקים
לשתות ולהחזיק בנוחות | צילום: דן לב

שחר פלג, נענע
השקיה מדודה באמצעות מכסה הבקבוק | צילום: דן לב

בין מקורות ההשראה ליצירה של פלג מגיעים מעולם האדריכלות, ביניהם האדריכל והמהנדס הספרדי, סנטיאגו קלטרווה (הנודע בגשריו התלויים ברחבי העולם, בהם גשר המיתרים בירושלים. ל.מ)
והאדריכל האמריקאי פרנק גרי. "קלטרווה מאוד מאתגר את העין באמצעות האלכסונים והמיתרים המתוחים המאפיינים את עבודותיו. יש משהו לא סטנדרטי שהוא עושה למתבונן בו. הציניקנים יאמרו שבמבנים האלו יש גימיק, אבל זה לא מפריע לקהל ליהנות מהם. גם ב׳גימיק׳ יש משהו מעבר, אחרת זה לא היה עובד. כל גימיק חייב קודם כל להיות עמיד, פונקציונלי ושמיש. במקרה של המוצר ישנו שילוב בין הפונקציה, החומר והטכנולוגיה. השילוב הנכון ביניהם מוציא מוצר טוב״.

פרסומת
שחר פלג, שמן זית
שמן, מלח, פלפל | צילום: דן לב

שחר פלג, פלפל מלח
והרי לכם ארוחה | צילום: דן לב

חרב ליתושים ופיל לסכו"ם

גם הקולקציה החדשה של פלג מורכבת מחפצים שימושיים ליומיום, שמעוצבים בצורה מעלת חיוך, כמו מחבט היתושים - חפץ שהיה בכל בית ישראלי בעבר, אך במוחו של פלג הפך לחרב בעל ידית (Fly Sword), שמעניקה למשימת הקטל מימד מעוצב. גם התוספת המעוננת לבקבוק המים (Rainmaker), ההופכת את הזרם הנשפך לממטרים פזורים, מעוררת חשק לגדל עציצים.

פרסומת

שני מוצרים בקולקציה החדשה אהובים במיוחד על פלג: הג'מבו (Jumbo), כלי לייבוש סכו"ם המעוצב כפיל, שמנקז את המים באמצעות חדק; וה-Greeting Stickers, סט מדבקות שנראות כמו נייר קרוע ומיועדות להדבקה על אריזות מתנה.

בעוד המוצר הראשון נבע מניסיון לפתור בעיה יומיומית - איך להיפטר מהמים המתנקזים בכלי יבוש הסכו"ם - המוצר השני משדר כולו שעשוע ושובבות. ההבדלים מצביעים גם על מנעד היצירה שלו, שנע בין מה שצריך לבין מה שמשמח. זו כנראה הסיבה להצלחה שלו ברחבי העולם, שהתחילה ביפן עם מעמד השרשרת לבקבוק היין - מעמד עשוי משרשרת ברזל מרותכת, בעיצוב המייצר אשליה של בקבוק תלוי באוויר. "זה היה המוצר הראשון שהוכנס לשוק, ומהנקודה הזו הגיעו עוד מקומות ועוד מוצרים: האגרטלים המגנטים ומחזיק המפתחות שמעוצב בדמות אדם, ונתפס במגנט לכל משטח מתכתי, מספר פלג.
כיום, משווקים עיצוביו של פלג במדינות שונות ברחבי העולם, בהן יפן, איטליה, ניו יורק, הולנד, סן פרנסיסקו, ברלין, סקנדינביה ועוד.

לדבריו, אין לו עניין בייצור מוצרים יקרים ונחשבים, שהופכים לפריטי אספנות. "הכיף הגדול שלי הוא לבוא לבית של מישהו שאני לא מכיר ולמצוא שם מוצר שלי, זה משמח אותי הרבה יותר מלראות את זה בחנויות, נחשבות ככל שיהיו", הסביר.

פרסומת
שחר פלג, חצים
חרב נגד יתושים | צילום: דן לב
שחר פלג, מברשת שיניים
המים יתנקזו דרך החדק | צילום: דן לב
שחר פלג, פיל
פיל לסכו"ם | צילום: דן לב
פרסומת

שחר פלג, אבירים
שחר פלג, אבירים | צילום: דן לב

הדג שמפריד את החלמון

הקולקציה החדשה כוללת עוד שני מוצרים מקסימים במיוחד: ארתור, כלי לביצה רכה; ו-YolkFish, דג זהב כתמתם שמפריד את החלמון מהחלבון בפעולת ואקום פשוטה. הרעיון הגיע מפטנט פשוט יחסית, של הפרדת ביצים באמצעות בקבוק מים ריק. "הרבה פעמים אנשים ממציאים דברים לצרכים שלהם מחפצים שקיימים סביבם, באמצעות שיפצור", מסביר פלג. "העיקרון של הבקבוק הוא פשוט - משיכת החלמון של הביצה באמצעות ואקום - ואני לקחתי את זה למקום שהוא גם מגניב, גם קל לניקוי והוואקום בו עובד טוב יותר.

"בכל מיני מקרים אני שומע אנשים מגיבים למוצרים ואומרים, ׳מה זו השרשרת הזו, אני יכול לרתך אותה׳, וזה בסדר גמור, כי אפשר לעשות את הדברים גם לבד, אבל אני מנסה לעשות משהו שישלב בין הפונקציונליות לבין היופי".

פרסומת
שחר פלג, דג
הכירו את דג הזהב | צילום: דן לב

שחר פלג, דג ביצה
שיעזור לכם להפריד בקלות את החלמון מהחלבון | צילום: דן לב

״הייתי שמח למצוא את המוצרים שלי באמצע טרק בנפאל, אבל הם מלכתחילה מוצרים אורבניים באופיים. הם מתאימים לחנויות עיצוב ופונים למקום מאוד מסוים", מסכם פלג.

המוצרים החדשים של פלג ושל מעצבים ישראלים נוספים ימכרו במהלך החודש הקרוב בבלעדיות ברשת סוהו, ולרגל ההשקה (בין התאריכים 23-30.1.14) הם מציעים 20 אחוז הנחה במכירה מוקדמת דרך האתר.

פרסומת
שחר פלג
הכי אוהב להיכנס לבית ולמצוא מוצר שלו | צילום: דן לב

שחר פלג, פרחים גובה
אגרטלי המגנט המפורסמים שהצליחו בעולם. עיצוב שחר פלג | צילום: דן לב