טרפת בסניפים: הקולקציה הכי פאן של איקאה הושקה
מאות לקוחות הגיעו לפתיחת החנות כדי לרכוש את הקולקציה המוגבלת של המעצב השוודי גוסטב ווסטמן. הפריטים העגלגלים הצבעוניים של המעצב נחטפו בדקות, המדפים התרוקנו, וההשקה הציבה רף חדש לבאזז עיצובי ברשתות החברתיות

הוא שבה את ליבנו רק לאחרונה כשצלחת המיטבולס שעיצב נחתה באיקאה, ועכשיו, כשהגיעה הקולקציה כולה, נראה שהמעצב השוודי גוסטב ווסטמן מטרלל את המעריצים. המונים עמדו אתמול בתור כדי לרכוש את כלי ההגשה והאירוח מפורצלן, שתו מלאים והתבקשו לא להגזים עם הקנייה כדי להשאיר גם לאחרים.

הטרפת שהייתה באיקאה ראשל"צ בהשקת הקולקציה החדשה:
המעצבת ומלבישת בתים נעמה אתדגי, שהיא גם מומחית למוצרי איקאה, הגיעה לסניף בראשון לציון והייתה בשוק מהתור המטורף. היא רכשה פמוטים צבעוניים וכלי אוכל, ופריטים אחרים לא הצליחה להשיג. "מי שמעריץ עיצוב תעשייתי יעריך את הפריטים, ומי שאוהב אסתטיקה מבין כמה הדבר הזה יפה", אמרה לעוקבים שלה בטיקטוק בהתרגשות, "היה שווה לעמוד בתור ולחכות. אלה פריטים מדהימים, ואם לא השגתם צריך לברר אם יהיה אפשרי להשיג מאוחר יותר".


"זה הדה רוקוקו של האלטרנטיביים, בקטע טוב", היה מי שהגיב לסרטון התור. רק בשבוע שעבר ייצר הפופ-אפ של חנות האופנה דה רוקוקו בביג פאשן גלילות שיא של 1.2 מיליון שקלים, שהוא שיא פדיון יומי למטר במתחם, כשיותר מ-3,000 לקוחות פקדו את החנות ויצרו תורים אינסופיים. חנויות פופ-אפ הן כלי אסטרטגי שהפך בשנים האחרונות לנפוץ בישראל ובעולם שכן הוא מייצר באזז ותחושת FOMO וכמובן, מחזק את המותג. עשו את קודם מותגים גדולים כמו נייקי, אדידס, H&M, נספרסו ואחרים. גם השקה של קולקציית קפסולה ביום מסוים היא מהלך שיווקי שמבוסס על אותם עקרונות של באזז בחנויות פופ-אפ. יש ציפייה, יש סיקור ברשתות החברתיות, והקהל נוהר בהמוניו.


הקולקציה שהשיקו איקאה עם ווסטמן כוללת כלי פורצלן ופריטי נוי, שמוסיפים טאץ’ יצירתי לשולחן. ווסטמן, שמוכר בגישתו הצבעונית והעגלגלה לעיצוב רהיטים וכלי בית, מביא פרספקטיבה נועזת לעיצוב סקנדינבי. כחלק משיתוף הפעולה עיצב צלחות הגשה, ספלים, פמוטים וכלי נוי לאירוח במחירים כמו צלחות מעוצבות להגשה ב-145 שקלים, צלחת הגשה 125 שקלים, אגרטל 195 שקלים, מנורת לד 69 שקלים, מעמד לנר 39 שקלים וספלים בירוק או ורוד 49 שקלים.


ווסטמן והעיצובים שלו בדרכים:
השקת הקולקציה החלה אתמול בכל חנויות איקאה ויצרה ביקושים גבוהים. באיקאה אומרים כי "הקולקציה היא מהדורה מוגבלת שעוררה עניין רב, וכמו בכל קולקציות קפסולה שהשקנו לאורך השנים, נוצר ביקוש גבוה במיוחד ולכן אנשים הקדימו להבטיח את הפריטים המבוקשים. יש מוצרים שנגמרו מיד עם פתיחת החנות כמו המנורה הוורודה, ומגש הקציצות המוכר צפוי להגיע בימים הקרובים לכל החנויות וגם הוא במלאי מוגבל".
הגבלת המלאי היא מהלך מכוון?
"בכל השקה של מהדורה מוגבלת המלאים לא גדולים, ובהשקה ספציפית זו המלאים מוגבלים בכל העולם. הביקוש נוצר הרבה לפני שהקולקציה הגיעה לארץ, מה שגרם לתורים מוקדמים לפני פתיחת החנויות".


אתדגי מספרת שהתור היה מוגזם לכל הדעות, ובטח שלא כמו בהשקות של קולקציות אחרות. "כשהשיקו את קולקציית שטוקהולם, שהייתה מאוד מדוברת ונחשבת, הלכתי בבוקר והתצוגה לא הייתה אפילו מוכנה. הפעם הקולקציה הייתה סופר מדוברת, צבעונית, מכוונת לדור הצעיר, ג'ן זי, שהוא טיקטוקי, וזו לדעתי אחת הסיבות לטרפת". אתדגי מספרת שבחו"ל הייתה הגבלה של כמות ללקוח, אבל בארץ לא הגבילו והפריטים השווים נגמרו וחבל. הצעירים שראתה, בני 30-25, לקחו כמה וכמה פריטים. "פריטים של המעצב הזה עולים המון כסף, ובאיקאה המחירים נוחים ונגישים. צעירים מוכרים את זה אחר כך במרקט פלייס. הם יודעים לעשות ביזנס היום".
העיצוב באמת כל כך יפה?
"עיצוב זה עניין אינדיבידואלי וצריך להסתכל על הדברים קצת אחרת. זה פיס יפה-מכוער שמכניס טוויסט לשולחן או לספרייה. כשהכל סימטרי ונקי, אפשר לשבור עם פופ של צבע, כמו ב'תיאוריית הצבע האדום' שהסתובבה ברשת לפני שנה. לפי התיאוריה הזו, בכל מקום נגיעה של אדום תקפיץ את החלל. זה נכון לגבי חללים בכלל, כי גוף תאורה נועז בכחול נייבי בחלל נורדי ימשוך את תשומת הלב. הפריטים האלה מדברים את התיאוריה הזו. הקולקציה מדברת לדור הצעיר ולמי שאוהב דברים ווירדים, צבעוניים מדי ושלא הכל מושלם. עיצוב זה פאן, זה תחביב, ובסופו של דבר נועד לשמח".