הזמינה ספה און-ליין - זה מה שהיא קיבלה
מור מחולון התאהבה בספה שראתה ברשת, אבל כשהמשלוח הגיע ונפתח הקרטון – חיכתה לה ספה אחרת לגמרי. סיפורה משקף תופעה הולכת ומתרחבת של הבטחות מפתות, תמונות AI ומוכרים שנעלמים אחרי התשלום. מה צריך לבדוק לפני שסוגרים עסקה און-ליין? ואיך אפשר לוודא שתקבלו באמת את מה שהזמנתם?

מור מחולון התאהבה בספה שראתה ברשת והחלה לבצע מחקר משלה, היכן תוכל להשיג כמוה במחיר משתלם. היא הגיעה לחברת רהיטים שעובדת דרך דף פייסבוק, קיבלה מחיר מפתה, וכשהגיע יום המשלוח, נדהמה לגלות שמתחת לקרטון מסתתרת ספה אחרת לגמרי. סיפורה של מור הוא לא מקרה בודד, אלא חלק מתופעה רחבה בשנים האחרונות, שקורית עקב עליית תרבות הצריכה המקוונת. יותר ויותר צרכנים מתפתים מהנוחות, מהמגוון ומהמחירים האטרקטיביים שמציעים אתרי און-ליין, אבל לפעמים מגלים מאוחר מדי שקליקים מהירים עלולים להביא לתוצאות מאכזבות.

"קיבלתי מוצר שלא דומה בשום צורה למה שהזמנתי, לא בצורה, לא במידות ובטח לא באיכות", היא מספרת ל-mako על הממשק עם חברת הרהיטים "רהיטי האור" , (חשוב להדגיש, חברת "רהיטי האור" איננה קשורה בשום קשר לחברת 'רהיטי אור' ואין ביניהן כל זיקה), אשר מפרסמים את הרהיטים שלהם רק דרך דף עסקי בפייסבוק. "ראיתי בפייסבוק עבודות לכאורה של החברה, הובטחה לי איכות טובה ברמת התפרים, המידות והפרטים הכי קטנים וגם אחריות לחמש שנים. ביקשתי ספה בצבע חום מוקה וקיבלתי גוון אבן וגם ספה שקשה כמו אבן, התפרים תפורים לא טוב והריצ'רץ' של הכריות בכלל שחור". הספה עלתה לה 2,000 שקלים בתשלום במקום, ואחרי שלא הצליחה למכור אותה ו"נתקעה" עם ספה שהיא לא רוצה, ניסתה למצוא נחמה לפחות במחיר המוזל ששילמה, אבל היא חוששת שהספה לא תחזיק מעמד.
מור מספרת כי אישרה למובילים לקחת את הספה הישנה שלה, וכשהבינה שמתחת לקרטון יש ספה אחרת, המנוף כבר נסע. "ניסיתי לדבר עם הבעלים בטלפון והוא ענה לי בהודעות אבל אחר כך הפסיק לענות. כששני גברים זרים מתיישבים לך בבית כדי להשלים את העסקה, לא נשארת לך ברירה ואת רק רוצה שילכו. פניתי שוב בהודעות ונחסמתי, והחברה נעלמה כלא הייתה".

מבדיקה ברשת, אותה תמונה של ספה משווקת אצל סוחרים נוספים במחירים שמתחילים בכ-4,500 שקלים. שלהבת ביטון מרהיטי La Nor Design, שעובדת גם היא באון-ליין, מסבירה כי בעידן ה-AI מסתובבות ברשת תמונות רהיטים שלא הגיוני בכלל לייצר אותם. "עין הלקוח לא יכולה להבין מה הגיוני לייצור ומה לא, ולכן צריך לראות את הספה במציאות. כשאני מקבלת תמונה מלקוח ויודעת שאי אפשר לדייק אותה כפי שמופיע בתמונה, אני אומרת לו את זה. לי אישית קרה דבר דומה כשנכנסתי לתחום. קיבלתי הצעה גבוהה ב-500 שקל על אותה תמונה, וכששאלתי למה, אמר לי הסוחר 'כולנו משתמשים באותן תמונות, כולנו יכולים לייצר אותו דבר, השאלה מה את מקבלת בסופו של דבר'". לפעמים, מספרת ביטון, מסגרת מיטה שמוזמנת באתר כלשהו לא ניתנת לפירוק ולכן אי אפשר להעביר אותה במסדרון, בפתח הדלת או שהמעלית קטנה מדי. "מובילים של לקוחה עזבו מיטה בלובי ובגלל שהחשבון כבר חויב, הם פשוט הלכו". במקרה של הספה הירוקה שבתמונה, לקוחה שביקשה לייצר אותה נענתה על ידי ביטון שהתמונה נוצרה על ידי מחשב ולכן הרכות והתפר מדומים ולא ניתן לדייק אותם במציאות.


מה צריך לבדוק לפני שמזמינים באתר?
ביטון: "עולם הריהוט גדול וצריך לדעת עם מי מתעסקים כשרוצים ספה, מיטה, שולחן וכדומה. חנות און-ליין יכולה למכור מוצר אחד טוב, ובמוצר השני להיעלם אחרי קבלת הכסף, או שמתגלה תקלה ואין יותר עם מי לדבר. צריך לבדוק שיש לעסק עמוד שהוא לא פיקטיבי ושהוא מנוהל כמה שנים. להיכנס לתמונות ולראות שאין תגובות שנמחקו או הוסתרו ולקרוא ביקורות. רצוי להתכתב עם המוכר ולנהל איתו שיחה קצרה בטלפון כדי לוודא שלא מתנהלים עם מישהו שעלול לעורר חשד. כמוכרת שעובדת עם מאות תמונות של ספות שכבר נמצאות בבתי לקוחות, אני יכולה להעיד שאני מנהלת שיחה ומבינה מה בדיוק רוצים. הגיוני גם לשמור על מחירים סבירים שמכסים הוצאות על עובדים, חשמל, ארנונה ואפילו מוזיקה ושלט בחנות. הרווחים אומנם נמוכים, אבל מוניטין לא פחות חשוב. דבר נוסף שכדאי לעשות הוא להריץ את המספר של המוכר באפליקציית זיהוי שיחות ולבדוק אם יש לבעל העסק ולכם אנשי קשר משותפים. כך אפשר לפנות לחברים משותפים ולקבל המלצות".
מקרים כאלה מדגימים את הסיכון שבקנייה מהירה על בסיס תמונה, וכאן מזהירות מעצבות פנים מפני הפער בין המסך לבין המציאות ומדגישות עד כמה חשוב לחוות את הרהיט מקרוב לפני שמחליטים לרכוש. "נוחות ספה היא עניין סובייקטיבי, ולעולם לא אמליץ ללקוחות לרכוש ספה, כורסה, כיסא או מזרן בלי לחוש אותם", אומרת מעצבת הפנים ליאת עסיג. מעצבת הפנים מירב סואד מחזקת: "לרכוש ספה מאתר סחר און-ליין כלשהו, בלי ללכת ולמדוד את הספה, הנוחות שלה, ההתאמה שלה לדרישות הלקוחות והתאמה לשטח עוד לפני בחירת גוון וטקסטורות וטקסטיל - זה ביג NO NO. דווקא משום שיש הצעות כל כך מפתות בעיקר בנוגע למחיר, זה הרבה יותר מלהמר בעיניים סגורות".

אחרי שכבר לוחצים על "הזמן עכשיו" והרהיט נחת בבית, יש צעדים משפטיים שאפשר לנקוט. "מבחינה משפטית זו הפרה של חוק הגנת הצרכן. אסור לעוסק להטעות צרכן בנוגע למהות, סוג או איכות המוצר, והצרכן רשאי לבטל עסקה שנעשתה מרחוק (אינטרנט) ולקבל החזר כספי", אומר עו"ד בניה חסידים, המסייע לצרכנים במקרים כאלה כבר 18 שנים. "הצרכנית רשאית לדרוש ביטול העסקה, החזר או פיצוי, ולשקול הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות בצירוף תיעוד ההזמנה, החשבונית ויתר הראיות המוכיחות את טענתה. למרבה הצער, זהו לא מקרה נדיר, וישנם גורמים שמשתמשים בפלטפורמה האינטרנטית של מכירת רהיטים גם להלבנת הון. העצה הטובה ביותר תהיה לרכוש רהיטים רק בחנויות שברור מי 'האבא והאמא' שלהן ולהימנע מתשלום כל התמורה לפני קבלת המוצר".
תגובתה של חברת הרהיטים "רהיטי האור" לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה, כשתתקבל נביא את תגובתם
הבהרה: חברת 'רהיטי האור' המוזכרת בכתבה איננה קשורה בשום קשר לחברת 'רהיטי אור', לה שני סניפים - בבני ברק ובאשדוד והיא פועלת מעל 35 שנה.