כשאנו מדפדפים בקטלוג איקאה ומתפעלים מהעיצובים הנאים ומהסידור החכם, אנחנו בטוחים שמדובר בחדרים אמיתיים שמישהו טרח עליהם. אבל מתברר שמדובר בטרחה אחרת לגמרי, שכן 75 אחוז מהתמונות שמופיעות בחוברת השיווקית כלל אינן צילומים אמיתיים של מוצרי איקאה, אלא דימויים שנוצרו באמצעות תוכנה.

העובדה שהתמונות המופיעות בקטלוג של איקאה הן פרי עבודת מחשב אינה חדשה: כבר בקיץ 2013, עם יציאתה לאור של החוברת שמתקבלת בהתרגשות ברחבי העולם, דווח כי למעלה מ-25 אחוז מהתמונות אינן צילומים אמיתיים. אולם בחודשים האחרונים הגיעו לפתחי בתים ברחבי העולם הקטלוגים החדשים, והפעם רק 25  אחוז מהתמונות שאתם רואים לנגד עיניכם צולמו. כלומר, רק אחת מכל ארבע תמונות אמיתית.

קטלוג איקאה 2015 הדמייה (צילום: איקאה)
לפשט את התהליך, להוזילו ולהאיצו | צילום: איקאה

קטלוג איקאה 2015 הדמייה (צילום: איקאה)
אין זו סיבה לזלזל בקטלוג | צילום: איקאה

עוד באתר לעיצוב הבית:

מובילים באפקטים

האפקטים המיוחדים הטובים ביותר הם, כמובן, אלו שאתם פשוט לא שמים לב אליהם. בהקשר הזה, איקאה ראויה ככל הנראה לתואר "הסטודיו המוביל בעולם לאפקטים מיוחדים". בכנס הגרפיקה הממוחשבת SIGGRAPH ב-2012 סיפר מרטין אנתד (Martin Enthed), מנהל הטכנולוגיה במשרד היח"צ של איקאה, כיצד התפתחה מחלקת ההדמיות של החברה, ועברה מקטלוג המבוסס על צילום לכזה המבוסס על גרפיקה ממוחשבת. בריאיון לאתר CGSociety הסביר כי "מחלקות השיווק הגלובלי והתקשורת מחליטות אילו מהמוצרים יוצגו ללקוחות. אנחנו יוצרים קונספט ורעיונות, שאותם אנחנו מפיקים בדרכים שונות" (הוראות הרכבה, קטלוג וכדומה – ל"מ). לדברי אנתד, השינוי החל כבר בקיץ 2004, עם כמה ניסיונות שלא צלחו, אך סללו את הדרך להמשך - בקטלוג שיצא ב-2006 הופיעה הגרפיקה הממוחשבת הראשונה: כיסא Bertil.

קטלוג איקאה 2015 הדמייה (צילום: איקאה)
הגרפיקה הממוחשבת הראשונה: כיסא Bertil | צילום: איקאה

מהריאיון עם אנתד עולה כי המעבר לגרפיקה ממוחשבת אינו נובע מהתנגדות עקרונית לצילום המסורתי, אלא מרצון לחסוך בעלויות. כמו בכל תעשייה אחרת, גם באיקאה רוצים לפשט את התהליך, להוזילו ולהאיצו; עבודה על קטלוג "מסורתי" דורשת, בין השאר, משלוח רהיטים שמיוצרים באזורים שונים בעולם לטובת הצילומים, נוכחות על הסט וכן התאמה לכל אחת מהמדינות שבהן מופץ הקטלוג: עיצוב המטבח בקטלוג הישראלי, למשל, אינו זהה לזה שמוצג בקרואטיה, וחדר השינה המוצג בקטלוג האמריקני שונה מזה הגרמני.

ועם זאת, אין זו סיבה לזלזל בקטלוג שמונח בפניכם. האנשים שעובדים עליו הם מעצבי פנים מנוסים, אנשי תלת ממד שעברו התמחות בצילום וכן צלמים שעברו לעבוד בתלת ממד. הדבר היחיד שכדאי לזכור זה שלעתים מה שנראה טוב מכדי להיות אמיתי הוא פשוט עבודת מחשב מוצלחת.

קטלוג איקאה 2015 הדמייה (צילום: איקאה)
רק אחת מכל ארבע תמונות אמיתית | צילום: איקאה
קטלוג איקאה 2015 הדמייה (צילום: איקאה)
קטלוג איקאה 2015 הדמייה | צילום: איקאה
כחולים ומרגיעים  (צילום: יחצ איקאה)
חדר אמבטיה מתוך הקטלוג הישראלי החדש | צילום: יחצ איקאה
אזור התכרבלות (צילום: יחצ איקאה)
שילוב צבעים מעניין | צילום: יחצ איקאה
כחולים ומרגיעים  (צילום: יחצ איקאה)
כחול מרגיע לחדר הרחצה | צילום: יחצ איקאה
אחסון מודולרי מצוין לתצוגה (צילום: יחצ איקאה)
פתרונות אחסון מודולרי ים | צילום: יחצ איקאה

קופסת הפתעה (צילום: יחצ איקאה)
שטיחים עם גרפיקה מעניינת | צילום: יחצ איקאה